Підприємство списало спалений трактор. Після нього залишився металобрухт.
• Як та хто має класифікувати цей металобрухт (за видами металу – чорний, кольоровий тощо) – саме підприємство чи потрібно звертатися до спецорганізацій?
• Якими документами оформити оприбуткування металобрухту та за якою вартістю?
• Як показати в бухобліку оприбуткування та продаж металобрухту?
• Які наслідки з ПДВ такої операції?
ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ОФОРМЛЕННЯ ТА БУХОБЛІК
Порядок документального оформлення, зокрема, операції з оприбуткування металобрухту прописано в Методичних рекомендаціях щодо застосування спеціалізованих форм первинних документів, затверджених наказом Мінагрополітики від 27.09.2007 р. № 701 (далі – Методрекомендації № 701).
Так, в п. 2.1 Методрекомендацій № 701 зазначено, що визначенням непридатності основних засобів (далі – ОЗ), неможливості або неефективності проведення їх відновлювального ремонту займається постійно діюча комісія, яка затверджується наказом по підприємству. До її складу залучаються, зокрема:
➙ заступник керівника підприємства;
➙ головний інженер;
➙ головний агроном;
➙ керівник відповідного структурного підрозділу;
➙ головний бухгалтер;
➙ особа, на яку покладено відповідальність за збереження об’єкта.
До компетенції постійно діючої комісії входить безпосередній огляд технічного стану об’єкта ОЗ, що підлягає списанню, з’ясування конкретних причин списання об’єкта (у наведеній ситуації – підпал в результаті військової агресії РФ), а також визначення можливості подальшого використання окремих вузлів, деталей, матеріалів цього об’єкта.
Списання ОЗ рекомендується оформлювати Актом на списання основних засобів (форма № ОЗСГ-3), форма якого затверджена вищезгаданим наказом Мінагрополітики від 27.09.2007 р. № 701 (далі – Акт).
Особливості складання Акта наведені в п. 2.4 Методрекомендацій № 701. Акт складається вищезгаданою комісією у двох примірниках та затверджується керівником сільгосппідприємства. Перший примірник Акта передають до бухгалтерії, другий залишається в особи, відповідальної за зберігання ОЗ. На підставі Акта на склад передаються запасні частини, що залишилися в результаті списання (ліквідації) ОЗ, а також матеріали, металобрухт тощо.
Акт має два розділи. У першому розділі (на лицьовому боці) вказується вид ОЗ, що списується, та його амортизація, нарахована на дату списання, тощо. Якщо документи підприємства знищені і нема можливості точно вказати зазначені дані, зокрема про амортизацію, то вважаємо, що до відновлення обліку можна відповідні графи не заповнювати.
У другому розділі «Розрахунок результатів списання об’єкту» (на зворотному боці) Акта зазначаються:
- витрати, пов’язані із демонтажем (розібранням) ОЗ, який ліквідується,
- та вартість матеріальних цінностей, що надійшли від розбирання об’єкта ОЗ (у т. ч. металобрухт).
Документом, на підставі якого визначаються витрати за статтями, може бути відповідний наряд, акт на витрачений газ, документ з нарахування амортизації, якими встановлюються витрати на оплату праці працівників, що займалися розбиранням, витрати газу на роботу газорізального обладнання, амортизація відповідного обладнання тощо. Якщо роботи з розбирання будуть виконані сторонньою організацією, то таким документом буде акт приймання-передачі виконаних робіт від цієї організації.
Документом, на підставі якого на баланс оприбутковуються матеріальні цінності від ліквідації ОЗ (у нас – металобрухт), є накладна чи інший документ. Такі документи додають до Акта.
Отже, саме вищезгадана комісія має класифікувати металобрухт за видами металу (чорний, кольоровий), а також визначити його вартість. Чинне законодавство не вимагає звертатися в такому разі до спеціалізованих організацій.
Запаси, отримані у процесі, зокрема, ліквідації ОЗ, оприбутковуються (п. 2.12 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. № 2, далі – Методрекомендації № 2):
➙ або за чистою вартістю реалізації,
➙ або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.
Сільгосппідприємства зазвичай планують саме реалізувати металобрухт, тому для його оприбуткування використовується чиста вартість реалізації. Вартість очікуваного продажу комісія може дізнатися з відкритих джерел, наприклад, з мережі Інтернет.
НОТАТКА
Чиста вартість реалізації запасів – очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію. П. 4 НП(С)БО 9 «Запаси»
Таким чином, якщо комісія оцінила в Акті металобрухт, наприклад, у 20 000 грн, то підприємство має оприбуткувати його саме за такою вартістю. При цьому фактична ціна продажу може бути іншою – більшою чи меншою.
Якщо комісія самостійно не може встановити види, кількість, вартість металобрухту (на підприємстві нема відповідних фахівців), то вона може прийняти рішення звернутися до спеціалізованої організації. Як правило, це буде організація, яка здійснює приймання металобрухту.
Така організація визначить кількість та вартість металобрухту за видами металу (чорний, кольоровий) та надасть підприємству приймальний акт чи інший подібний документ. У цьому випадку на підставі даних приймального акта можна буде заповнити і вищезгадану накладну для оприбуткування брухту на баланс підприємства та Акт. Вартість металобрухту, визначена у приймальному акті спеціалізованої організації, і буде чистою вартістю реалізації.
Бухгалтерська проводка з оприбуткування запасів, отриманих від ліквідації ОЗ, наведена в п. 15 додатка 3 до Методрекомендацій № 2, а саме:
Дт 209 – Кт 746 – 20 000 грн.
Продаж металобрухту відображається в загальному порядку, прийнятому для продажу інших оборотних активів: дохід відображається на субрахунку 712 «Дохід від реалізації інших оборотних активів», а собівартість проданих активів – на субрахунку 943 «Собівартість реалізованих виробничих запасів». Тобто робляться такі проводки:
• Дт 377 (361) – Кт 712 – на суму доходу від продажу металобрухту;
• Дт 943 – Кт 209 – на суму його собівартості (вартості, за якою його оприбутковано на баланс).
Продаж металобрухту оформлюється звичайною накладною.
Далі в консультації про НАСЛІДКИ З ПДВ
Олександр Голубовський, консультант з бухгалтерського обліку та оподаткування
Олена Жураківська, редактор