Сільгосппідприємство не виконало квоту щодо працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, за що отримало штраф.
Якою датою слід показати в бухобліку нарахування цього штрафу (2022-м чи 2023-м роком)?
Які проводки при цьому слід зробити?
Уразі виявлення порушення квоти за 2022 рік Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю має
до 10 березня поточного року в автоматизованому режимі розрахувати суму адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті, й передати інформацію до ПФУ (ст. 19 Закону України від 21.03.1991 р.
№ 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», далі – Закон № 875).
ПФУ протягом п’яти календарних днів після отримання цих розрахунків мав надіслати їх у формі е-документа до особистих кабінетів платників податків на порталі ПФУ (п. 4 Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв’язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, затвердженого постановою правління ПФУ від 10.03.2023 р. № 14-1 та наказом Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю від 10.03.2023 р. № 17).
Отже, сільгосппідприємство у своєму обліку здійснює нарахування штрафу відповідно до розрахунку
у формі е-документа, який буде для цієї операції первинним документом. Датою оформлення цього документа й слід проводити нарахування штрафу. А оскільки строк його оформлення, як зазначено вище, –
до 15 березня поточного року (10 березня + 5 днів), то в бухобліку його слід відобразити у 2023 році.
При цьому робляться такі проводки:
➤ Дт 948 «Визнанi штрафи, пені, неустойки» – Кт 642 «Розрахунки зa обов’язковими платежами» – датою нарахування штрафу;
➤ Дт 642 – Кт 311 – датою сплати штрафу.
Водночас наголошуємо, що штраф за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю є адміністративно-господарською санкцією (ст. 20 Закону № 875). А такі санкції є заходами організаційно-правового або майнового характеру, спрямованими на припинення правопорушення та ліквідацію його наслідків (ч. 1 ст. 238 Господарського кодексу України, далі – ГКУ). Тобто вони застосовуються тільки у разі якщо суб’єкт господарювання не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення (ч. 2 ст. 218 ГКУ).
Відповідно до ч. 3 ст. 18 Закону № 875 роботодавець зобов’язаний, зокрема, виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування особи з інвалідністю. Але він не зобов’язаний займатися пошуком такої особи, це компетенція центрів зайнятості населення (ст. 181 Закону № 875).
Тож фактично обов’язком роботодавця є своєчасне подання до центру зайнятості форми № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», затвердженої наказом Мінекономіки України від 12.04.2022 р. № 827-22. Якщо така форма подана, то будь-яких санкцій сільгосппідприємству не має бути нараховано.
Детально читайте:
• «АгроPRO», 2022, № 22, с. 10 «Зміни щодо контролю держави за працевлаштуванням осіб з інвалідністю»;
• «АгроPRO», 2022, № 23, с. 43 «Зміни щодо обліку робочих місць для осіб з інвалідністю: чого очікувати роботодавцям»;
• «АгроPRO», 2022, № 23, с. 46 «Не виконуєте норматив працевлаштування осіб з інвалідністю – подайте форму № 3-ПН»;
• «АгроPRO», 2023, № 6, с. 45 «Про особливості розрахунку середньооблікової чисельності та нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю»;
• «АгроPRO», 2022, № 23, с. 17 «Щодо оскарження адміністративно-господарських санкцій за незайняті особами з інвалідністю робочі місця». Олена Жураківська,
Олена Жураківська, редактор