Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

ЯКА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ВІДСУТНІСТЬ ДОЗВОЛУ НА ЗДІЙСНЕННЯ ОПЕРАЦІЙ З ОБРОБЛЕННЯ ВІДХОДІВ?

Сільгосппідприємство не оформило дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів. Яка йому загрожує відповідальність?

Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів (далі – Дозвіл) є документом дозвільного характеру. Він міститься у Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженому Законом України від 19.05.2011 р. № 3392-VI «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності». Детально читайте «АгроPRO», 2024, № 7, с. 24.

Обробляти відходи самостійно сільгосппідприємство може виключно за наявності Дозволу (п. 3 ч. 2 ст. 16 Закону України від 20.06.2022 р. № 2320-IX «Про управління відходами» (далі – Закон № 2320).

Оброблення відходів – це операції з (ст. 1 Закону № 2320):

➣ відновлення (наведені у додатку 2 до Закону № 2320), у результаті яких відходи використовуються для корисних цілей, замінюючи матеріали, які мали бути використані для виконання певної функції або які підготовлені для виконання цієї функції на підприємстві чи в іншій господарській діяльності;

➣ або видалення (наведені у додатку 1 до Закону № 2320), що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії.

Одним із порушень у сфері управління відходами є здійснення операцій без Дозволу на здійснення таких операцій або недотримання його умов (п. 1 ч. 1 ст. 57 Закону № 2320).

Відповідно до ст. 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення тягне за собою накладення штрафу:

➣ на громадян – від 20 до 80 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (НМДГ), тобто від 340 грн до 1 360 грн;

➣ на посадових осіб підприємств та на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від 50 до 100 НМДГ, тобто від 850 грн до 1 700 грн.

Крім того, варто нагадати, що об’єкти оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю 100 тонн на добу або більше підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України від 23.05.2017 р. № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля».

Відповідно до ст. 15 цього закону правопорушенням у сфері оцінки впливу на довкілля є, зокрема, провадження діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання Висновку із оцінки впливу на довкілля із зазначенням допустимості провадження планованої діяльності.

Згідно зі ст. 915 КУпАП здійснення діяльності без отримання такого висновку тягне за собою накладення на посадових осіб підприємств та на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності штрафу від 50 до 200 НМДГ (від 850 грн до 3 400 грн).

Крім адмінштрафу ст. 16 Закону № 2059 передбачене таке покарання як обмеження господарської діяльності. А саме, експлуатація підприємством окремих його цехів (дільниць) та одиниць обладнання може бути:

➊ тимчасово заборонена (зупинена) – до виконання встановлених у Висновку з оцінки впливу на довкілля екологічних умов (тобто до його отримання використовувати цехи та обладнання не дозволяється);

➋ повністю припинена.

Іван Паламарчук, екологічний аудитор, заслужений природоохоронець України