Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД ЯК ЗАРЕЄСТРУВАТИ, ВЕСТИ ОБЛІК ТА ЗВІТУВАТИ

Ситуація

Засновники сільськогосподарського підприємства вирішили створити благодійний фонд (далі – БФ) для підтримки ЗСУ. Фонд збиратиме кошти (благодійні пожертви), які або безпосередньо перераховуватиме ЗСУ, або направлятиме на придбання товарів для подальшого безоплатного передання ЗСУ. Розберемось, як зареєструвати такий БФ, вести бухгалтерський облік та подавати звітність

БФ ТА ПІДТРИМКА АРМІЇ ЗСУ

Нагадаємо, що діяльність БФ регулюється Законом України від 05.07.2012 р. № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073).

НОТАТКА

Благодійна організація – юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, як основну мету її діяльності.

Благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Ст. 1 Закону № 5073


Благодійна організація може бути створена як благодійне товариство, благодійна установа чи БФ (ст. 13 Закону № 5073).

Отже, з цього випливає, що БФ – це юридична особа, яка відрізняється від класичного підприємства лише тим, що такий фонд створений не з метою отримання прибутку, а для досягнення інших (благодійних) цілей.

Перелік цілей, для яких створюється БФ, наведено у ст. 3 Закону № 5073. Серед них є сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану. Тобто у статутних документах БФ має бути передбачено, зокрема, цей вид діяльності.

Крім того, БФ, створений для допомоги армії, має право публічно збирати кошти. Про це прямо говорить ч. 8 ст. 7 Закону № 5073. При організації такого публічного збору слід керуватися Порядком здійснення публічного збору благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України, затвердженим постановою КМУ від 30.06.2015 р. № 451.

ПОДАТКОВИЙ СТАТУС БФ

Як було сказано вище, БФ утворюється не для отримання прибутку. Тому можна говорити, що БФ в широкому сенсі цього слова є неприбутковою організацією. Але щоб бути неприбутковою організацією в розумінні Податкового кодексу України (далі – ПКУ), БФ має виконувати вимоги, прописані у пп. 133.4.1 ПКУ.

Так, відповідно до цієї норми для цілей оподаткування податком на прибуток неприбутковим вважається підприємство (установа чи організація), яке одночасно відповідає таким вимогам:

утворене та зареєстроване в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації. У нашій ситуації йдеться про БФ, який утворений відповідно до Закону № 5073. Отже, цю умову БФ виконує.

Звертаємо увагу! Щоб бути неприбутковою організацією, не обов’язково вказувати у своїх установчих документах конкретний закон, відповідно до якого вона створена. Головне, щоб установчі документи і діяльність організації відповідали вимогам певного закону, який дозволяє цій організації бути неприбутковою;

установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація) повинні містити заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед:

➙ засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України, далі – ЦКУ);

➙ членів такої організації;

➙ працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску, далі – ЄВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.

Для цілей виконання цієї вимоги не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених пп. 133.4.2 ПКУ. Йдеться про використання коштів для фінансування видатків на утримання самої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами;

установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація) мають передбачати передання активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі її припинення (ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

Ця вимога на сьогодні не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків і житлово-будівельні кооперативи (тобто у статутних документах цих організацій про розподіл таких активів може і не йтися).

Як бачимо, для БФ такого винятку не передбачено. Тому в статуті БФ варто прописати, що активи фонду при його ліквідації переходять іншій неприбутковій організації чи державі;

БФ має бути внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджений постановою Кабміну від 13.07.2016 р. № 440 (далі – Порядок № 440).

Для реєстрації у Реєстрі юрособа (БФ) має подати до органу ДПС:

Зазначені документи можуть бути подані (надіслані) в один із таких способів:

• особисто керівником або представником неприбуткової організації;

• поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення;

• засобами електронного зв’язку в електронній формі з накладанням електронного підпису;

• державному реєстратору як додаток до заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи або змін до відомостей про юридичну особу.

Після отримання документів для включення юрособи до Реєстру податківці починають проводити перевірку відомостей, що містяться в цих документах (п. 8 Порядку № 440). І якщо все добре, то юрособу включають до цього Реєстру протягом 3 робочих днів з дня отримання зазначених документів та присвоюють їй ознаку неприбутковості (відносять до певного виду неприбуткових організацій).

До відома! Податківці не інформують юрособу про те, що вона включена до Реєстру. Тому довідатися про це можна (п. 121 Порядку № 440): 1) або через електронний кабінет платника податків;

2) або звернувшись до органу ДПС із запитом про отримання витягу з Реєстру.

Далі в консультації: ВЕДЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ, ЗВІТНІСТЬ НЕПРИБУТКОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ, БФ І ПДВ, БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК

Олег Головко, консультант з бухгалтерського обліку та оподаткування