Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

БУДІВНИЦТВО НА СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ЗЕМЛЯХ

Питання щодо можливості використання тієї чи іншої земельної ділянки для забудови не є новим і постійно турбує землевласників та землекористувачів. Сьогодні розглянемо, чи можливо укласти договір суперфіцію для будівництва зернових ангарів (зерносховищ) на землі з цільовим призначенням «для ведення фермерського господарства».

Нагадаємо, що суперфіцій – це право забудови земельної ділянки.

ЩО ТАКЕ ЦІЛЬОВЕ ПРИЗНАЧЕННЯ

Ані законодавство, ані наука із земельного права, на жаль, досі не сформулювали єдиного поняття цільового призначення землі. Водночас визначення цільового призначення певної земельної ділянки зумовлює особливий правовий режим та специфіку цивільного обігу для таких земельних ділянок. Так, згідно з положеннями ст. 19 Земельного кодексу України (далі – ЗКУ) землі України за основним цільовим призначенням поділяються на дев’ять категорій.

НОТАТКА

1. Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.

Ст. 19 ЗКУ

З одного боку, у ЗКУ кожній категорії земель за цільовим призначенням присвячена окрема глава, а з іншого – ці норми ЗКУ та інші законодавчі акти не встановлюють чітких і зрозумілих вимог стосовно того, яким чином повинна використовуватись певна земельна ділянка.

Вважаємо, що в ідеалі законодавство мало б містити таке формулювання: цільове призначення земельної ділянки – це визначений правовий режим її експлуатації (використання), який забезпечує реалізацію права користування нею у такий спосіб, що відповідатиме суспільним інтересам (які вказані у містобудівній документації) та не завдаватиме шкоди навколишньому природному середовищу.

У дійсності ж, на жаль, законодавчо визначені умови використання та принципи поділу земель на категорії за цільовим призначенням не враховують ані суспільних інтересів, ані гарантування безпечного навколишнього природного середовища.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

До 2020 року цільове призначення земель державної та комунальної власності встановлювали та змінювали ті органи, які згідно з положеннями ст. 122 ЗКУ мали право надавати відповідну ділянку у користування. Зміну цільового призначення земельних ділянок приватної власності проводили: місцеві ради – у межах населеного пункту, районні державні адміністрації – за межами населених пунктів.

Законом України від 17.06.2020 р. № 711-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» (далі – Закон № 711) (докладніше цей закон ми аналізували в АгроPRO, 2020, № 17, с. 9 – ред.) правила встановлення та зміни цільового призначення земель були змінені. Зокрема, приватні власники землі отримали право самостійно змінювати цільове призначення земельних ділянок за умови, що таке цільове призначення відповідає містобудівній документації місцевого рівня.

На виконання норм Закону № 711 постановою КМУ № 821 від 28.07.2021 р. було внесено зміни до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 р. № 1051 (далі – Порядок № 1051), та передбачено, що внесення до відомостей ДЗК про земельну ділянку змін щодо її цільового призначення здійснюється згідно з:

➨ Класифікатором видів цільового призначення земельних ділянок;

➨ Класифікатором видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними (визначає правила співвідношення між видами цільового призначення земельних ділянок згідно з ДЗК та видами функціонального призначення територій, наприклад, згідно з генеральними планами населених пунктів) та правилами їх застосування, наведеними у додатках 58-60.

Відповідно, були запроваджені зазначені класифікатори. Також Порядок № 1051 доповнено новими додатками, зокрема, додатком 59 «Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок».

Далі в консультації ЗЕМЛІ СІЛЬГОСППРИЗНАЧЕННЯ.

Віталій Правдюк, адвокат