ПДВ
➊ Обмежено періоди, за які платники ПДВ мають право формувати податковий кредит з ПДВ на підставі первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) за операціями з придбання товарів/послуг (тобто без зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування, далі – ПН/РК). Так, формувати податковий кредит на основі первинних документів дозволяється лише за лютий – травень 2022 року (п. 322 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Ймовірно, це пов’язано з тим, що на днях має запрацювати ЄРПН.
➋ У новій редакції п. 691 .1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ вказано, що платники ПДВ зобов’язані зареєструвати у ЄРПН свої ПН/РК, які вони не могли зареєструвати через воєнний стан. Але для різних випадків встановлено різний строк, а саме:
• якщо у платника ПДВ немає змоги протягом воєнного стану зареєструвати ПН/РК, то це слід буде зробити протягом 6 місяців після скасування такого стану;
• якщо ж можливість для реєстрації є, то ПН/РК, граничний строк реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 р. по 27.05.2022 р., слід зареєструвати до 15.07.2022 р.;
• у випадку, коли зараз немає можливості зареєструвати ПН/РК, але якщо вона з’явиться протягом дії воєнного стану, то таку реєстрацію слід здійснити протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення такої можливості;
• ті платники ПДВ, які перейшли на сплату єдиного податку III групи за ставкою 2%, мають зареєструвати ПН/РК, що не були зареєстровані з моменту запровадження воєнного стану до переходу на зазначений вид єдиного податку, протягом 60 календарних днів з дня повернення на ту систему оподаткування, на якій вони перебували раніше.
Крім того, у наведені вище строки потрібно уточнити (привести у відповідність) дані декларацій з ПДВ, в яких під час воєнного стану формувався податковий кредит на основі первинних документів. А саме, слід зіставити дані з первинних документів із даними ЄРПН (тобто зареєстрованих ПН/РК) і у випадку розходження провести відповідне коригування.
➌ Якщо у декларації платника від’ємна сума ПДВ виникла в результаті придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, то таку суму можна використати тільки для зменшення податкового зобов’язання наступних звітних періодів. Отримувати бюджетне відшкодування таких сум заборонено (п. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
ПОДАТКОВИЙ ОБОВ’ЯЗОК
Відповідно до оновленого п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ ті платники податків, які не мають змоги виконати свої податкові обов’язки, звільняються від штрафів за їх невиконання, якщо виконають такі обов’язки протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Йдеться про такі податкові обов’язки:
• сплата податків та зборів;
• подання звітності, у тому числі фінансової звітності до податкової після оприлюднення з аудиторським висновком (для платників податку на прибуток); • реєстрація у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування;
• подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Якщо платник має змогу виконати вищевказані податкові обов’язки, але з початку воєнного стану (з 24.02.2022 р.) і до дня набрання чинності Законом № 2260 (до 27.05.2022 р.) цього не зробив, то щоб уникнути штрафів, він має це зробити у такі строки:
• зареєструвати ПН/РК потрібно до 15 липня 2022 року;
• подати звітність – до 20 липня 2022 року;
• сплатити податки – не пізніше 31 липня 2022 року.
Якщо у платника податку не було змоги з початку воєнного стану виконати наведені вище обов’язки, але після 27.05.2022 р. така можливість з’явилася, то щоб не було штрафів, виконати їх слід протягом 60 календарних днів починаючи з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення такої можливості.
Сільгосппідприємства, які перейшли на сплату єдиного податку III групи за ставкою 2%, повинні виконати свої податкові обов’язки (щодо ПДВ, єдиного податку ІV групи), що виникли в період з 24.02.2022 р. до дати переходу на цей вид єдиного податку, протягом 60 календарних днів з дня повернення на ту систему оподаткування, на якій вони перебували до такого переходу.
Зверніть увагу! ПКУ не містить критеріїв визначення наявності чи відсутності можливостей для виконання податкових обов’язків. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків та перелік документів для такого підтвердження має затвердити Мінфін. На сьогодні такий порядок не затверджено.
САМОСТІЙНЕ ВИПРАВЛЕННЯ ПОМИЛОК
Закон № 2260 звільняє всіх платників податків від нарахування «самоштрафу» (3% та 5%) і пені у разі самостійного виправлення помилок, допущених під час дії воєнного стану, які призвели до заниження податкового зобов’язання (тобто подання уточнюючої декларації або здійснення виправлення у звітній декларації) до 20 липня 2022 року.
Платникам ПДВ тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, заборонено подавати уточнюючі розрахунки до декларацій з ПДВ за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення раніше задекларованих податкових зобов’язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування (оновлена редакція п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Водночас подавати уточнюючі розрахунки з ПДВ на збільшення податкових зобов’язань за довоєнні періоди не заборонено. Тобто починаючи з 27.05.2022 р. коригувати податкові зобов’язання з ПДВ довоєнних періодів можна тільки у бік збільшення.
ПЕРЕВІРКИ
З 27 травня 2022 року органам ДПС дозволено проводити (п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
➊ камеральні перевірки всіх видів звітності у строки, встановлені ПКУ, тобто протягом 30 календарних днів за останнім днем граничного строку її подання.
Камеральні перевірки ПДВ-декларацій та уточнюючих розрахунків проводитимуться з урахуванням строків, встановлених для їх подання (див вище);
➋ певні види документальних позапланових перевірок, а саме:
• за зверненням платника податків;
• щодо платників податку, по яких розпочато процедуру реорганізації (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, порушено провадження у справі про визнання банкрутом або подано заяву про зняття з обліку платника податків (пп. 78.1.7 ПКУ);
• щодо платників, які подали декларацію, в якій заявлено ПДВ до відшкодування з бюджету та/або з від’ємним значенням з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн (пп. 78.1.8 ПКУ);
• щодо платників податків, по яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення ними валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.
Зазначені позапланові документальні перевірки здійснюватимуться з урахуванням таких
особливостей:
а) вони мають проводитись за наявності безпечного:
• доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування;
• доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів;
• проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки;
б) з 27.05.2022 р. перевірятимуть платників ПДВ, які подали декларації з ПДВ або уточнюючі розрахунки, в яких заявлено бюджетне відшкодування та/або відображено від’ємне значення понад 100 тис. грн (тобто з підстав, вказаних у пп. 78.1.8 ПКУ). Така перевірка здійснюватиметься протягом 60 календарних днів, що настають після закінчення граничного терміну проведення відповідної камеральної перевірки. Наприклад, ПДВ-декларації за лютий, березень, квітень, травень 2022 року можуть перевірити протягом 60 днів після 20 вересня;
в) якщо дозволені до проведення Законом № 2260 позапланові перевірки були розпочаті та незавершені до 24.02.2022 р., то їх строк поновлюється і вони мають бути закінчені до 25 липня (тобто протягом 60 днів з дня набрання чинності Законом № 2260). Наприклад, перевірка почалася до запровадження воєнного стану і її не встигли закінчити, лишилося 10 днів для закінчення. В такому разі податківці можуть прийти з метою закінчення перевірки з 27.05.2022 р. на 10 днів у будь-який період протягом 60 днів від цієї дати;
г) якщо позапланові перевірки були розпочаті, але не можуть бути закінчені у становленні ПКУ строки, то строки проведення таких перевірок можуть бути зупинені до завершення дії обставин та/або усунення перешкод, які унеможливлюють їх проведення.
Факт призупинення проведення перевірок буде оформлюватися наказом керівника податкового органу. Копія цього наказу надсилатиметься до електронного кабінету платника податків з одночасним надісланням на його електронну адресу (адреси) із зазначенням дати та часу надіслання до електронного кабінету. Строк проведення перевірки буде поновлено після того, як зникне обставина (перешкода), яка не давала змоги її провести;
➌ всі фактичні перевірки (вони були дозволені і раніше, тому тут нічого не змінилося).
ШТРАФИ ПІД ЧАС ПЕРЕВІРОК
Законом № 2260 введено послаблення стосовно притягнення до відповідальності за порушення, виявлені під час проведення дозволених перевірок у воєнний час (п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). А саме, якщо платник податку, якого перевіряють податківці, доведе, що допустив порушення через форс-мажор, він може уникнути відповідальності.
ЗУПИНЕННЯ СТРОКІВ
До прийняття Закону № 2260 нормою п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ на час дії воєнного стану були зупинені всі строки, визначені податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.
З набранням чинності Законом № 2260 (з 27.05.2022 р.) зупинення строків на час дії воєнного стану скасовується (діють строки, зазначені вище) для:
• реєстрації ПН/РК в ЄРПН (строки, в які слід зареєструвати ПН/РК, подати звітність і сплатити податки – наведено вище);
• подання звітності, у тому числі фінзвітності, яку подає платник податку на прибуток разом із аудиторським висновком;
• сплати податків та зборів;
• проведення камеральних, фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами таких перевірок, нарахування пені.
ІНШІ НОВОВВЕДЕННЯ
Також є інші нововведення, а саме з 27 травня 2022 року:
➊ скасовано дозвіл на подання паперової звітності для середніх і великих підприємств. Малі і мікропідприємства, як і раніше, мають право вибору способу подання звітності, крім декларації з ПДВ, яку всі платники мають подавати тільки в електронному вигляді (виключено п. 69.26 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ);
➋ звільнено від ЗЕД-пені тих імпортерів, які перерахували нерезиденту аванси під поставку товарів, що походять з РФ відповідно до постанови КМУ від 09.04.2022 р. № 426, адже нерезидент не може їх поставити через заборону на їх увезення;
➌ до 31.12.2022 р. включно митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій за УКТ ЗЕД 8702 (моторні транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, включаючи водія); 8704 (моторні транспортні засоби для перевезення вантажів); 8705 (моторні транспортні засоби спеціального призначення) здійснюватимуть за умови, що вони:
• мають відповідати екологічним нормам не нижче рівня «ЄВРО-3»;
• ввозяться на митну територію України юридичними особами для власного використання та не можуть бути відчужені протягом 1095 днів з дня їх першої державної реєстрації в Україні.
Дія цієї норми не поширюється на транспортні засоби, які походять або ввозяться з РФ, Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій України.
Олег Головко, консультант з бухгалтерського обліку та оподаткування