Така ситуація останнім часом є доволі поширеною.
На практиці непоодинокими є випадки, коли податківці «рвуться у бій» та часто-густо забувають про процедурний бік питання, нехтуючи «формальними дрібницями», оскільки їм необхідно виявляти недоїмку, наповнювати бюджети тощо.
ЩОДО ПРАВОМІРНОСТІ ПОЗАПЛАНОВОЇ ПЕРЕВІРКИ
Що робити, коли незважаючи на надання відповіді на запит, орган ДПС ініціює позапланову перевірку?
Щодо проведення документальної позапланової перевірки під час війни зауважимо таке. Тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, можливе проведення, зокрема, таких позапланових перевірок платників податків (пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України, далі – ПКУ):
➤ на звернення платника податків;
➤ у зв’язку з початком процедур реорганізації, припинення юридичної особи, порушенням провадження у справі про банкрутство, поданням заяви про зняття з обліку платника податків тощо;
➤ в разі отримання податкової інформації, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
➤ з питань контролю трансфертного ціноутворення (пп. 78.1.2, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ);
➤ якщо платником податків подано заперечення до акта перевірки або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення (далі – ППР), в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування ППР у разі якщо платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки (пп. 78.1.5 ПКУ);
➤ якщо органом ДПС вищого рівня виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань, що повинні бути з’ясовані (пп. 78.1.12 ПКУ);
➤ якщо органом ДПС отримано документально підтверджену інформацію та дані, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановлено невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» (пп. 78.1.14 ПКУ);
➤ якщо органом ДПС отримано інформацію від іноземних державних органів, яка стосується питань, що були охоплені під час попередніх перевірок платника податків та свідчить про порушення валютного та іншого законодавства (пп. 78.1.21 ПКУ);
➤ у разі ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво без взяття на податковий облік (пп. 78.1.22 ПКУ);
➤ з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України;
➤ нерезидентів (представництв нерезидентів).
Отже, до припинення або скасування воєнного стану орган ДПС не має права на проведення позапланової документальної перевірки на підставі ненаправлення платником податків відповіді на запит.
Тобто в разі отримання платником податків наказу про проведення позапланової перевірки необхідно уважно вивчати підстави для її проведення. Якщо підставою вказано ненадання відповіді на запит – така позапланова перевірка є незаконною.
Також зауважимо, що документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності під час проведення перевірок безпечного доступу, допуску до територій, приміщень, документів, та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків (пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). Якщо є ризик небезпеки, то сільгосппідприємство має право не допускати податківців до перевірки.
Отже, в разі ініціювання органом ДПС позапланової перевірки у зв’язку з ненаданням відповіді на запит у платника податків є два шляхи:
• оскаржити наказ про проведення позапланової перевірки;
• оскаржити прийняте за її наслідками ППР.
Кожен з варіантів має свої сильні та слабкі сторони, тому платник податків повинен самостійно обирати, виходячи з власних обставин, індивідуальних особливостей кожної конкретної ситуації.
Розглянемо докладніше особливості кожного варіанту.
Далі в консультації ОСКАРЖЕННЯ НАКАЗУ ПРО ПРИЗНАЧЕННЯ ПЕРЕВІРКИ, ОСКАРЖЕННЯ ППР, ОСКАРЖЕННЯ ППР
Олександр Норочевський, адвокат, радник із земельних питань спілки «Аграрний союз України»