Сільгосппідприємство (товариство з обмеженою відповідальністю) знаходиться на деокупованій території Харківської області. Проте через знищення активів та обстрілів на прикордонній території підприємство не може приступити до проведення господарської діяльності. Водночас після деокупації директор, який є засновником, подав податкову звітність. Чи може він через брак грошових коштів не отримувати заробітну плату та не сплачувати єдиний внесок? Чи не буде це порушенням, за яке у подальшому можуть нарахувати штрафні санкції?
Перш за все зауважу, що директор ТОВ, навіть якщо він є засновником, перебуває у трудових відносинах з товариством і з ним укладено трудовий договір. Тож він є найманою особою, на яку поширюються норми КЗпП та Закону України від 24.03.1995 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці». Як наймана особа директор (у тому числі з числа засновників) має право на зарплату не нижче мінімальної за повністю відпрацьований час.
Директор через обмежену господарську діяльність може встановити для себе неповний робочий день, наприклад 0,1 ставки. Але навіть якщо він установить для себе мінімальну зарплату (6700 грн) і неповний робочий день (0,1 ставки) і отримуватиме 670 грн на місяць, то ТОВ має сплатити за нього мінімальний страховий внесок у розмірі 1 474 грн. Це дасть такому директору один місяць страхового стажу.
У наведеній ситуації, коли сільгосппідприємство не може проводитись через військову агресію РФ (обстріли, заміновані поля тощо) директор може скористатися нормою ст. 13 Закону України від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон № 2136). У цій статті йдеться про призупинення дії трудового договору.
Нотатка
Призупинення дії трудового договору – це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв’язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором.
Ч. 1 ст. 13 Закону № 2136
Призупинення дії трудового договору можливо на період дії воєнного стану.
Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин і оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця. В такому наказі зазначається інформація про причини призупинення, спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість, професії, ПІБ, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта працівників, з якими призупинено трудові відносини. До такого наказу може бути включений і сам директор підприємства.
Якщо цей варіант не підходить, то директор може застосувати норму ст. 65 Господарського кодексу України (далі – ГКУ). Згідно з ч. 1 цієї статті управління підприємством може здійснюватися відповідно до його установчих документів на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і участі в управлінні трудового колективу.
Відповідно до ч. 2 ст. 65 ГКУ власник може безпосередньо здійснювати свої права щодо управління підприємством відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів.
Такий власник може виконувати функцію керівника на період тимчасового припинення діяльності без отримання заробітної плати (оскільки з ним не укладено трудового договору). У такому разі ЄВ не нараховується. Адже платниками ЄВ є роботодавці, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту), а з власниками такий договір не укладається (п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України від 08.07.2010 р. № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»).
Аби скористатися цими нормами у наведеній ситуації директор-власник підприємства має звільнитися як директор, тобто розірвати з ТОВ трудовий договір. Для цього, як відомо, потрібно зібрати усіх засновників ТОВ і спільно прийняти рішення у якому, зокрема:
➤ розторгнути трудовий договір з директором (власником);
➤ доручити функції, що стосуються організації та управління підприємством одному із засновників (зокрема, і засновнику, який раніше виконував обов’язки директора);
➤ доручити обраному засновнику обов’язки вести облік і складати звітність. Застосовуючи норму цієї статті ГКУ важливо аби статут ТОВ не забороняв такі дії.
Якщо статут ТОВ містить таку заборону, то потрібно викласти його в оновленій редакції і включити в нього можливість виконання передбачених функцій засновником. Після реєстрації нового статуту у державного реєстратора потрібно подати відповідну інформацію контролюючим органам. Зокрема, подати органу ДПС форму № 1-ОПП із позначкою «Зміни» (подається протягом 10 днів з дня проведення реєстрації). Також слід переоформити ЕЦП на засновника та договір на визнання електронних документів. На наш погляд це потрібно зробити якщо функції керівника покладено на іншого засновника ніж той, що був директором.
Ельвіра Ткачова, головний редактор