Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

Допомога на випадок безробіття/ часткового безробіття під час воєнного стану

07 травня 2022 р. набрав чинності Закон України від 21.04.2022 р. № 2220-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування сфер зайнятості та загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття під час дії воєнного стану» (далі – Закон № 2220).

Законом № 2220 внесено зміни до:

РЕЄСТРАЦІЯ БЕЗРОБІТНИМ

Особа, яка перебуває на тимчасово окупованій території або на території, на якій ведуться бойові дії, для отримання статусу безробітного може звернутися із заявою до будь-якого центру зайнятості будь-якими доступними їй засобами комунікації:

Подати заяву через Портал Дія не зможуть ті, хто не має паспорта громадянина України та/або закордонного паспорта в додатку Порталу Дія та не має реєстраційного номера облікової картки платника податків.

Для подання заяви через Портал Дія необхідно:

1. Зареєструватись чи авторизуватись у кабінеті громадянина на diia.gov.ua за допомогою електронного підпису.

2. Перевірити коректність особистих даних у профілі користувача, актуалізувати їх за необхідності.

3. Заповнити заяву, відповідаючи на питання в анкеті.

4. Обрати зручний центр зайнятості, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування.

5. Ввести свій номер соціального рахунку та обрати періодичність отримання виплат.

6. Якщо немає соціального рахунку – цей етап пропускається. Але протягом 10 робочих днів після призначення виплат необхідно відкрити соціальний рахунок та надіслати його реквізити на електронну пошту центру зайнятості, де подали заяву.

7. Завантажити необхідні документи: паспорт, документ про останній вид зайнятості, документи про освіту та інші.

8. Перевірити сформовані заяви та підписати їх електронним підписом (кваліфікованим електронним підписом). Крім того, днями можливість подати таку заяву з'явилася і в самому додатку Порталу Дія, тобто це можна зробити навіть зі свого смартфона.

Зверніть увагу! Статус безробітного не можуть отримати працівники, які мають нерозірвані трудові відносини з роботодавцем. Це означає, що стати на облік та отримати допомогу по безробіттю також не можуть працівники:

Якщо такі працівники мають бажання стати на облік та отримувати допомогу з безробіття, попередньо їм необхідно звільнитися.

Визначено додаткові підстави для припинення реєстрації безробітного:

Введено обов’язок надавати документи на підтвердження наявності поважних причин для такого невідвідування.

ПРИПИНЕННЯ ТРУДОВОГО ДОГОВОРУ ЧЕРЕЗ ЦЕНТР ЗАЙНЯТОСТІ

Оформлення припинення трудових відносин у зв’язку з війною може бути ускладнено, тому введена в дію нова норма. Так, згідно з п. 52 розд. ХІ Закону № 5067 внутрішньо переміщені особи (далі – ВПО) та особи, які перебувають на територіях, на яких ведуться бойові дії, заяву на ім’я роботодавця про припинення трудового договору можуть подати до центру зайнятості. Така норма покликана вирішити проблему працівників, коли роботодавець або фактично припинив діяльність, або відсутні працівники, які б могли належним чином оформити звільнення.

Внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на по[1]стійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Ст. 1 Закону № 1706

Державний центр зайнятості наводить форму такої заяви на своєму сайті (https://www.dcz.gov.ua/ storinka/obslugovuvannya-gromadyan-pid-chas-voyennogo-stanu).

Щодо такого порядку подачі заяви про звільнення, Законом № 1706 визначено, що датою припинення трудового договору є день, наступний за днем подання такої заяви. Проте, в Закон № 5067 таку норму не внесли. Відповідно, у випадку подання заяви про звільнення через Центр зайнятості днем припинення трудових відносин є наступний день за днем подачі такої заяви, якщо працівник є ВПО. Але якщо працівник, що звільняється, знаходиться на території, де ведуться бойові дії, законодавством питання моменту припинення трудових відносин не врегульоване. Проте, вважаю, що за аналогією і в такому випадку днем припинення трудових відносин слід вважати день, наступний за днем подання заяви.

Центр зайнятості не пізніше наступного дня після дня отримання такої заяви має повідомити про це:

• роботодавця (будь-якими засобами комунікації, у т. ч. електронними);

• територіальний орган Пенсійного фонду України;

• територіальний орган Державної податкової служби.

Ця норма викликає певне занепокоєння у роботодавців, адже тепер можлива ситуація, коли працівник вирішить звільнитися, а роботодавець вчасно не дізнається про це і, відповідно, не виконає вимогу законодавства про видачу наказу, здійснення повного розрахунку в день звільнення, видачу звільненому працівникові трудової книжки тощо.

Вважаємо, що в такому випадку наказ слід видати датою отримання повідомлення від центру зайнятості і зазначити у ньому дату звільнення працівника, вказану у заяві.

Зокрема, можна зазначити таке: «У зв’язку з отриманням ТОВ «А» «20» травня 2022 року повідомлення від центру зайнятості про подання Петренком І.І. заяви про звільнення «12» травня 2022 року, відповідно до п. 52 Прикінцевих і перехідних положень Закону України «Про зайнятість населення», – звільнити Петренка І.І. з посади механізатора, датою звільнення вважати «13» травня 2022 року».

Що стосується питання несвоєчасного здійснення розрахунку при звільненні, то вважаємо, що за умови здійснення розрахунку з працівником в день видачі наказу відповідальність за це не настане, оскільки у такій затримці відсутня вина роботодавця.

Оформлювати наказ про звільнення «заднім» числом (датою подання заяви працівником) категорично не радимо – адже в такому випадку будуть відсутні підстави стверджувати про відсутність вини роботодавця у несвоєчасному розрахунку/

ДОПОМОГА ПО БЕЗРОБІТТЮ

Допомога по безробіттю призначається з першого дня надання статусу безробітного без вимоги щодо наявності підходящої роботи.

ВПО або особам, які перебувають на тимчасово окупованій території або на території, на якій ведуться бойові дії, які не мають документів, що підтверджують періоди страхового стажу, трудової діяльності та розміри заробітної плати, призначення допомоги здійснюється на підставі відомостей, наявних у державних базах даних, зокрема у:

При цьому до моменту, коли працівниками центру зайнятості буде отримана інформація із зазначених баз, допомога по безробіттю призначається в мінімальному розмірі. Після надходження необхідних відомостей розмір допомоги має бути переглянутий.

Зверніть увагу, що для надання статусу безробітного особи, які не є ВПО та знаходяться на безпечних територіях, й досі зобов’язані подавати до центру зайнятості (п. 17 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою КМУ від 19.09.2018 р. № 792):

Максимальний розмір допомоги по безробіттю не може перевищувати 150% мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня календарного року (у 2022 р. – 9 750 грн).

Нагадаємо, що за мирних часів діяла норма, відповідно до якої допомога по безробіттю не могла перевищувати чотирикратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом (у 2022 р. – 9 924 грн).

Додатковою підставою для припинення виплати допомоги по безробіттю є перебування безробітного за кордоном понад 30 календарних днів.

За загальним правилом (ст. 31 Закону № 1533), яке досі діє, підстави для припинення виплати допомоги по безробіттю аналогічні підставам для припинення реєстрації безробітного (див. нижче). Додатковими підставами припинення виплати допомоги по безробіттю також є – зміна місця проживання та закінчення строку виплати допомоги.

ПРИПИНЕННЯ РЕЄСТРАЦІЇ БЕЗРОБІТНОГО

Безробітні, що перебувають на тимчасово окупованій території або на території, на якій ведуться бойові дії, не зобов’язані особисто відвідувати територіальні органи Державного центру зайнятості. Але такі безробітні мають підтверджувати свій намір перебувати у статусі безробітного будь-яким засобом комунікації, в тому числі електронним (наприклад, направивши на ел.адресу центру зайнятості, де вони перебувають на обліку, сканкопії заяви, написаної в довільній формі), не рідше ніж 1 раз на кожні 30 днів. Додатково можливі засоби комунікації можна уточнювати в центрі зайнятості, де безробітний перебуває на обліку.

Якщо такого строку не буде дотримано, то реєстрація безробітного буде припинена. Винятком є ситуація, коли безробітний підтвердить наявність поважних причин для такого невідвідування.

Нагадаємо, що загальним правилом, яке діяло до прийняття Закону № 2220 і продовжує діяти (ст. 45 Закону № 5067), підставами для припинення реєстрації безробітного, зокрема, є:

ДОПОМОГА ПО ЧАСТКОВОМУ БЕЗРОБІТТЮ

Законом № 2220 ст. 47 Закону № 5067 викладено в новій редакції.

1. Перш за все розширено коло суб’єктів, які можуть отримати таку допомогу. Тепер право на її отримання мають не лише наймані працівники, а й фізичні особи – підприємці (далі – ФОП).

2. Якщо у попередній редакції йшлося лише про роботодавців, які здійснюють виробництво продукції, то тепер «замовити» допомогу можуть і ті суб’єкти, які виконують роботи чи надають послуги.

3. Конкретизовано перелік допустимих причин для зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг):

Тобто у ст. 47 Закону № 5067 прямо зазначено, що зупинення (скорочення) діяльності підприємства або ФОП через воєнний стан є підставою для отримання державної допомоги по частковому безробіттю!

4. Розширено коло випадків, коли можна отримати таку допомогу від держави. Якщо попередня редакція ст. 47 Закону № 5067 містила умову про те, що для отримання права на допомогу скорочення (зупинення) має тривати від трьох до шести (включно) місяців, то нова редакція такого обмеження не містить.

5. Виключено умову про те, що зупинення (скорочення) має охопити не менш як 20% чисельності працівників підприємства або цеху, дільниці, в яких скорочення робочого часу становить 30% і більше на місяць.

6. Нова редакція ст. 47 Закону № 5067 не визначає ані розміру допомоги, ані граничних строків виплати. Лише зазначено, що порядок, строки, розмір та критерії надання допомоги по частковому безробіттю, порядок повернення коштів такої допомоги до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття визначаються КМУ (на день підписання номера до друку – не затверджено).

Варто нагадати, що постанова КМУ від 03.02.2021 р. № 74 «Про затвердження Порядку надання допомоги по частковому безробіттю» має бути приведена у відповідність до норм чинного законодавства. Лише після внесення змін до неї зможемо предметно говорити про алгоритм отримання допомоги по частковому безробіттю.

ДОЗВІЛ НА ЗАСТОСУВАННЯ ПРАЦІ ІНОЗЕМЦІВ ТА ОСІБ БЕЗ ГРОМАДЯНСТВА

Передбачено, що заяву та документи для отримання чи продовження дії дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства роботодавець може подавати будь-якими засобами комунікації, у тому числі електронними.

Але! Якщо йдеться про застосування праці громадян Російської Федерації, Республіки Білорусь, вимагається погодження з регіональними органами Служби безпеки України. Відсутність такого погодження є підставою для відмови у видачі чи продовженні дії дозволу.

Дар’я Тарасенко, адвокатка