17.11.2023 р. набрав чинності Порядок складання та подання запитів на інформацію, розпорядником якої є Міністерство аграрної політики та продовольства України, затверджений наказом Мінагрополітики України від 02.08.2023 р. № 1462.
Цей Порядок розроблений з метою створення механізмів реалізації права фізичних та юридичних осіб (крім суб’єктів владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій) (далі – запитувач) на доступ до інформації, розпорядником якої є Мінагрополітики.
Для отримання інформації запитувач має направити Мінагрополітики запит (форма затверджена наказом Мінагрополітики України від 02.08.2023 р. № 1462). Запит може бути індивідуальним або колективним. Він розглядатиметься працівниками Мінагрополітики незалежно від того, стосується запитувана інформація запитувача особисто чи ні, без пояснення причини його подання.
Запит може подаватися:
- або в усній чи письмовій формі під час особистого прийому;
- або шляхом надсилання через Укрпошту на адресу Мінагрополітики (01001, Україна, м. Київ, вулиця Хрещатик, 24);
- або електронною поштою на адресу для вхідної кореспонденції doc@minagro.gov.ua чи для звернення громадян support@minagro.gov.ua;
- або на «гарячу лінію» Мінагрополітики (0 800 215 010).
Якщо запитувач з поважних причин (інвалідність, обмежені фізичні можливості тощо) не може подати письмовий запит особисто, то його оформлює відповідальна особа структурного підрозділу Мінагрополітики, до функціональних обов’язків якого належить робота із запитами.
Незалежно від того, в якій формі надійшов запит, він приймається і реєструється Мінагрополітики. На вимогу запитувача інформації відповідальна особа зобов’язана повідомити реєстраційний номер його запиту.
Якщо запит подається у письмовій формі, то на вимогу запитувача на першому аркуші копії запиту проставляється реєстраційний номер документа. Така копія повертається запитувачу.
Під час реєстрації здійснюється попередній розгляд запиту та визначаються виконавці, до функціональних обов’язків та напряму діяльності яких належить порушене питання. Запит передається на розгляд керівництву Мінагрополітики відповідно до розподілу обов’язків для визначення головного виконавця/ структурного підрозділу.
Якщо запитувач звертається на «гарячу лінію» Мінагрополітики, то відповідальна особа зобов’язана з’ясувати його ім’я (найменування), поштову адресу або адресу електронної пошти, номер засобу зв’язку, якщо такий є, а також суть запиту. Після з’ясування необхідної інформації заповнюється форма запиту, який і реєструється.
Відповідь на запит надається протягом 5 робочих днів. Відлік строку розгляду запиту починається з дня його отримання.
Мінагрополітики може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням та кого продовження, якщо він стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних. Про продовження строку запитувач інформації повідомляється у письмовій формі не пізніше 5 робочих днів з дня отримання запиту.
Відповідь на запит має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання, якщо він стосується інформації щодо:
- захисту життя чи свободи особи;
- стану довкілля;
- якості харчових продуктів і предметів побуту;
- аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статися і загрожують безпеці громадян.
Якщо запитувач у запиті просить терміново його опрацювати та надати відповідь в строки менші, ніж визначені вище, то це клопотання має бути обґрунтованим.
Відповідь за результатами розгляду запитів підписує перший заступник Міністра, заступники Міністра, державний секретар Мінагрополітики, до функціональних обов’язків яких входить питання, порушене у запиті, відповідно до розподілу обов’язків.
У задоволенні запиту може бути відмовлено у випадках, передбачених ч. 1 ст. 22 Закону України від 13.01.2011 р. № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації», а саме:
➊ розпорядник інформації не володіє і не зобов’язаний володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;
➋ інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом;
➌ особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила фактичні витрати, пов’язані з копіюванням або друком;
➍ не дотримано вимог до форми запиту.
Відмова у задоволенні запиту надається у письмовій формі. Відповідь має містити мотивовану підставу відмови, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) та посаду особи, відповідальної за розгляд запиту, реєстраційний номер, дату відмови, підпис, а також порядок оскарження відмови.
Якщо Мінагрополітики не володіє запитуваною інформацією, але йому відомо, хто нею володіє, то цей запит надсилається належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту починається з дня його отримання належним розпорядником.
Відстрочка в задоволенні запиту допускається в разі, якщо запитувана інформація не може бути надана для ознайомлення у встановлені строки в разі настання обставин непереборної сили. У такому разі рішення про відстрочку доводиться до відома запитувача інформації у письмовій формі з роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Якщо частина запитуваної інформації належить до інформації з обмеженим доступом, а інша частина є відкритою інформацією, то надається відкрита інформація з одночасним обґрунтуванням обмеження доступу до іншої частини.
Інформація на запит надається безоплатно. Але якщо задоволення запиту передбачає виготовлення копій документів обсягом понад 10 сторінок, запитувач інформації зобов’язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк. При наданні особі інформації про себе та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується.
Ельвіра Ткачова, головний редактор