Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

ЕЛЕКТРОННА ТТН РЕАЛІЇ СЬОГОДЕННЯ

Вже давно точиться дискусія щодо обов’язкового оформлення операцій з перевезення вантажів автомобільним транспортом виключно електронними товарно-транспортними накладними (далі – е-ТТН). А нещодавно з’явилася інформація про те, що датою, з якої використання таких е-ТТН стане обов’язковим, буде 1 серпня 2023 року. Тож розберемося, чи так це насправді.

ІСТОРІЯ ПИТАННЯ

Перші згадки про перехід на електронну форму ТТН з’явилися ще в далекому 2013 році. Але тоді ця ініціатива була сприйнята досить прохолодно. Адже ніхто не хотів нести додаткові витрати на впровадження е-ТТН, а законотворці ще не виробили чіткої позиції щодо необхідності такого впровадження.

Час ішов, але про цю ініціативу не забували. І у 2019 році Мінінфраструктури наказом від 03.06.2019 р. № 413 внесло зміни до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 р. № 363 (далі – Правила № 363), якими дозволило бізнесу користуватися е-ТТН нарівні з паперовими бланками.

Проте на той час не було системи, яка б дозволяла обмінюватися е-ТТН між всіма учасниками перевезення та з контролюючими органами. Тому змусити всіх без винятку перевізників товарів, що здійснюють перевезення на комерційній основі, використовувати е-ТТН не вдалося. Навіть ті, хто тоді вирішив перейти в електронну площину, повинні були все одно мати одну паперову копію ТТН з усіма підписами. Адже за нормами Правил № 363 таку копію вимагають при перевірці транспортних засобів на дорозі інспектори Держслужби з безпеки на транспорті.

Щоб повністю «перетягти» в електронний формат ТТН, законодавці почали готувати нормативну базу. Тому ще у 2020 році наказом Мінінфраструктури від 07.05.2020 р. № 301 було затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної. Цей Порядок почав регулювати відносини, що виникають під час використання е-ТТН між учасниками перевезення. Він встановлював процедуру впровадження та умови функціонування електронного документообігу і реєстрації ТТН в електронній формі в системі електронного документообігу е-ТТН.

Крім того, щоб на законодавчому рівні можна було контролювати, хто і що перевозить, Законом України від 03.06.2021 р. № 1534-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» було впроваджено реєстр е-ТТН. Саме використовуючи цей реєстр учасники перевезень і мають обмінюватися е-ТТН.

Отже, на початку 2022 року здавалося, що вже практично все готово до початку введення обов’язкового використання е-ТТН при здійсненні перевезень. Розпочати таке використання планувалося з 1 серпня 2022 року.

Для цього на початку 2022 року у ВРУ був внесений законопроєкт від 20.01.2022 р. № 6534. Він мав внести зміни до Закону України від 05.04.2001 р. № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344) і тим самим закріпити в ньому обов’язкове застосування виключно е-ТТН.

Але у зв’язку із повномасштабним вторгненням РФ в Україну роботу над запровадженням обов’язкового використання е-ТТН було тимчасово призупинено.

І от на початку 2023 року знову заговорили про е-ТТН. Так, на онлайн-зустрічі представників Мінінфраструктури, Мінцифри та USAID/UK aid проекту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» з бізнесом була озвучена дата, з якої мало б початися використання е-ТТН (про це було повідомлено на сайті КМУ). А саме, початком впровадження е-ТТН було названо 01.08.2023 р.

Але щоб ця озвучена дата стала реальністю, законодавці мають все ж таки прийняти вищезгаданий законопроєкт від 20.01.2022 р. № 6534 і закріпити у Законі № 2344 обов’язковість використання е-ТТН. Якщо ж законодавці цього не зроблять до 1 серпня 2023 року, то використання е-ТТН з цієї дати так і не стане обов’язковим.

Наразі законопроєкт від 20.01.2022 р. № 6534 перебуває на доопрацюванні. Отже, чи приймуть його найближчим часом і чи зможуть запровадити е-ТТН саме з 1 серпня 2023 року, поки що невідомо. Хоча зважаючи на те, що технічна частина впровадження обов’язкового використання е-ТТН уже готова, в найближчому майбутньому цей обов’язок все одно стане реальністю.

Далі у матеріалі ЯК БУДЕ ПРАЦЮВАТИ Е-ТТН, КОРИГУВАННЯ Е-ТТН, КОРИГУВАННЯ Е-ТТН

Олег ГоловкоОлег Головко, консультант з бухгалтерського обліку та оподаткування