Зпочатком повномасштабної війни РФ проти України в нашій державі значно зросла кількість ветеранів. В аграрному секторі й серед фермерів кількість представників цієї цільової аудиторії теж зростає. Щоб полегшити процес соціалізації, реінтеграції цієї категорії населення, український уряд розширив програму «єРобота» та надав можливість ветеранам і членам їх родин використати грантові ресурси для започаткування чи розвитку власної справи.
Грантоотримувачі мають можливість отримати до 1 000 0000 грн безповоротних коштів та в межах такої справи витратити їх на:
- транспортні засоби, меблі та обладнання для комерційного використання (до 50% коштів);
- ліцензійне програмне забезпечення (до 50% коштів);
- сировину, матеріали, товари та послуги, необхідні для реалізації бізнес-плану, а також на тварин або саджанці для створення ферм (до 70% коштів);
- послуги з маркетингу та реклами (до 10% коштів);
- оренду нежитлових приміщень (до 25% коштів);
- оренду обладнання (до 30% коштів);
- лізинг обладнання, крім власних транспортних засобів (до 50% коштів);
- придбання франшизи.
Мета цієї статті – надати практичні рекомендації щодо формування описової частини бізнес-плану для отримання гранту ветеранам та членам їх родин у програмі «єРобота».
ЯК ВЗЯТИ УЧАСТЬ У ПРОГРАМІ
Щоб взяти участь грантовому конкурсі, заявнику необхідно:
• зареєструватися або авторизуватися в кабінеті громадянина на порталі diia.gov.ua за допомогою електронного підпису;
• заповнити онлайн-заяву;
• прикріпити бізнес-план за формою, запропонованою програмою;
• підписати електронним підписом та відправити.
БІЗНЕС-ПЛАН
Бізнес-план – це документ, який необхідно надіслати на участь у грантовій програмі. В ньому є три вкладки, які слід заповнити як частину заявки на отримання гранту.
СТИЛЬ НАПИСАННЯ ЗАЯВКИ
Кожен автор має свій неповторний стиль викладу матеріалу. Одні пишуть просто, короткими реченнями, не перевантажуючи текст складними конструкціями та формами, інші ж – використовують академічну мову, складнопідрядні та складносурядні речення, що дуже ускладнює сприйняття інформації. Пам’ятайте, що вашу грантову заявку читатимуть звичайні люди. Так, це експерти в своїй галузі, але і їм хочеться, щоб матеріал був викладений простою доступною мовою, без зайвих надскладних сентенцій та лінгвістичних метаморфоз. Рекомендовано послуговуватися офіційно-діловим стилем мови та здійснювати виклад матеріалу від першої особи.
Графічне несприйняття може викликати труднощі при читанні тексту. А тому не обирайте надто дрібний шрифт та міжрядкові інтервали і відступи, уникайте абревіатур.
Якщо потрібно посилатися на великий обсяг інформації, можна завантажити її на Google Диск або інший онлайн-ресурс, створити і надати посилання на нього, згенерувати QR-код для зручності і т.п.
Якщо ви не впевнені у тому, що пишете просто, доступно та зрозуміло, рекомендуємо використати частково метод перехресного читання. Це метод при якому текст, прочитаний одним коректором передають іншому коректорові, а після його прочитання – третьому, що запобігає звиканню до тексту, а отже, сприяє якісному його прочитанню. Щоб пересвідчитися, чи доступно і просто ви викладаєте матеріал, вам достатньо використати цей метод, надавши текст особі, що не є експертом у вашій галузі. Ознайомившись із написаним, вона зможе дати вам відгук, чи зрозуміло все те, що ви виклали в заявці.
Стандартна структура описової частини бізнес-плану:
1. Бізнес та Бізнес-ідея.
2. Ринок та конкуренція.
3. Плани продажів і маркетингу.
Кожен розділ має свої підпункти, інформацію в яких необхідно надавати розлого, агрументовано та застосовуючи спеціальні методи і правила.
Далі розглянемо детальніше кожен розділ.
Мар’яна Кобеля-Звір, експертка у сфері залучення грантових ресурсів, кандидат економічних наук