22.05.2023 р. набрав чинності Закон України від 23.02.2023 р. № 2923-IX «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» (далі – Закон № 2923).
Цей Закон визначає правові та організаційні засади:
- створення та ведення Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі – Реєстр);
- надання компенсації за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок збройної агресії РФ (далі – Компенсація).
Ухвалення вказаного Закону, на наш погляд, є першим кроком у побудові системи виплати компенсацій та репарацій. Для його реалізації має бути прийнято декілька підзаконних актів.
Дія цього Закону не поширюється на об’єкти нерухомого майна, що знаходилися на території АР Крим та частині територій Луганської та Донецької областей, окупованих з 2014 року.
РЕЄСТР
Реєстр створюється для обліку інформації про пошкоджену в результаті військової агресії нерухомість, про пошкодження, завдані земельним ділянкам, про пошкодження та знищення надр, лісових, водних та інших природних ресурсів, а також біологічного різноманіття.
В Реєстрі міститиметься інформація про:
1. осіб, майно яких пошкоджено або знищено;
2. пошкоджене та знищене майно;
3. матеріальну шкоду (у тому числі збитки), завдану внаслідок пошкодження та знищення майна;
4. розгляд та прийняття рішення про надання Компенсації; 5. надання Компенсації постраждалим особам.
КМУ має затвердити порядок ведення Реєстру та обсяг додаткової інформації, яка буде вноситися до нього. Відомості Реєстру становлять державну таємницю. Реєстр є геоінформаційною системою, яка будується на основі Державного земельного кадастру, відомостях містобудівного кадастру та кадастрів інших природних ресурсів, карт тощо.
Адміністратором Реєстру буде державне підприємство, визначене КМУ. Перелік користувачів Реєстру наведений у п. 8 ст. 14 Закону № 2923. Доступ до Реєстру здійснюватиметься через електронний кабінет користувача Реєстру. Частина доступної інформації, внесена до Реєстру, є відкритою і загальнодоступною, крім персональних даних постраждалих осіб.
КОМПЕНСАЦІЯ
☛ ОТРИМУВАЧІ КОМПЕНСАЦІЇ
Згідно з п. 1 ст. 2 Закону № 2923 отримувачами Компенсації є:
➤ фізичні особи – громадяни України, які є власниками пошкоджених/знищених об’єктів нерухомого майна, замовниками будівництва, власниками спеціального майнового права на неподільні житлові об’єкти незавершеного будівництва, особами, які здійснили інвестування/фінансування будівництва об’єктів будівництва, членами житлово-будівельних (житлових) кооперативів, їх спадкоємці;
➤ об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, управителі багатоквартирних будинків, житлово-будівельних (житлових) кооперативів.
З їх числа пріоритетне право на отримання Компенсації мають (ст. 9 Закону № 2923):
- учасники бойових дій, особи з інвалідністю, отриманою внаслідок війни, члени сімей військовозобов’язаних, що загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок захворювання чи поранення, одержаних під час війни або виконання інших обов’язків військової служби, перебування на фронті або під час воєнних дій та конфліктів;
- члени сімей осіб рядового і начальницького складу МВС України, поліцейських, які загинули або померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час захисту незалежності та суверенітету України;
- особи, призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, яким не надано статус учасника бойових дій;
- багатодітні сім’ї;
- особи з інвалідністю I та II груп.
Пріоритетне право на отримання Компенсації поширюється на один знищений об’єкт нерухомого майна на вибір отримувача.
Не зможуть отримати Компенсацію особи, до яких застосовано санкції, які мають судимість за вчинення кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки України та їх спадкоємці.
☛ ЗАЯВА ТА ДОКУМЕНТИ
Аби розпочати процес отримання Компенсації, потрібно подати Заяву про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна (далі – Заява). Перелік та обсяг відомостей, які зазначаються в Заяві, визначатиметься КМУ.
Строк подання Заяви – час дії воєнного стану та протягом одного року з дня його припинення або скасування на території, на якій розташований (розташовувався) знищений об’єкт нерухомого майна. При цьому задеклароване/зареєстроване місце проживання постраждалої особи не має значення.
Заява подається щодо кожного знищеного об’єкта нерухомого майна окремо на ім’я комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна (далі – Комісія):
- в електронній формі – засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (отримувачу автоматично направляється повідомлення про реєстрацію поданої Заяви);
- у паперовій формі – через центр надання адміністративних послуг, орган соціального захисту населення або нотаріуса.
Якщо знищений об’єкт нерухомого майна перебуває у спільній власності, то Заява може бути подана кожним співвласником окремо або одним із співвласників такого об’єкта.
До Заяви додаються документи, що підтверджують право власності на нерухомість, та інші документи, що підтверджують придбання неподільного об’єкта незавершеного будівництва, інвестування/фінансування будівництва, членство у житловому кооперативі тощо. Перелік таких документів наведено у п. 7 ст. 4 Закону № 2923. Тож у разі:
➤ знищення квартир, будинків, інших житлових приміщень в будівлі, будинків садибного типу, садових та дачних будинків додається копія документа, що підтверджує право власності (крім випадків, якщо право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно);
➤ знищення об’єктів будівництва, в яких на момент знищення були зведені несучі та зовнішні огороджувальні конструкції (крім світлопрозорих конструкцій та заповнення дверних прорізів), – копія документа, що підтверджує право на виконання будівельних робіт (за наявності), якщо в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відсутні відомості про право на виконання будівельних робіт (у разі коли отримувачем компенсації є замовник будівництва);
➤ знищення об’єкта будівництва та його складових частин (квартири, інші житлові приміщення в будівлі), які після прийняття в експлуатацію є самостійними об’єктами нерухомого майна (за умови, що на момент знищення були зведені несучі та зовнішні огороджувальні конструкції, крім світлопрозорих конструкцій та заповнення дверних прорізів), – договори або інші документи, що підтверджують придбання неподільного об’єкта незавершеного будівництва, договір або інший документ, що підтверджує інвестування/фінансування будівництва об’єкта, та документ, що підтверджує сплату;
➤ знищення об’єкта нерухомого майна членів житлово-будівельних (житлових) кооперативів – копія документа, що підтверджує членство у цьому кооперативі;
➤ смерті отримувача Компенсації – копія свідоцтва про право на спадщину;
➤ наявності пріоритетного права – копія документа (документів), що підтверджує (підтверджують) пріоритетне право на отримання Компенсації;
➤ наявності – матеріали фото- і відеофіксації об’єкта нерухомого майна до/після знищення;
➤ залучення представника отримувача Компенсації – документ, що засвідчує повноваження такої
особи.
Інші документи вимагати заборонено (п. 4 ст. 7 Закону № 2923). Якщо документи втрачені, то отримувач Компенсації може звернутися до Комісії з проханням сприяти в їх отриманні.
Копії документів можуть бути нотаріально засвідчені та завантажені нотаріусом до Реєстру. На такі електронні копії нотаріус накладає електронний підпис. У цьому разі оригінал відповідного документа не вимагається.
☛ КОМІСІЯ
Комісія утворюється виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, військовою адміністрацією населеного пункту або військово-цивільною адміністрацією населеного пункту (далі – Органи влади).
До складу Комісії можуть залучатися (за згодою) представники державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, експерти, оцінювачі, виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, представники міжнародних організацій та інші особи. Склад Комісії затверджується розпорядчим документом Органу влади. Комісія має:
- надавати отримувачам інформацію та консультації з питань отримання Компенсації;
- приймати рішення про надання або відмову в наданні Компенсації та про наявність/відсутність у спадкодавця правових підстав для отримання Компенсації;
- одержувати від компетентних органів інформацію, необхідну для прийняття відповідного рішення (у тому числі з метою поновлення втрачених документів);
- утворити тимчасову робочу групу (за потреби), проводити наради, виконувати інші повноваження, що випливають з покладених на неї завдань.
☛ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ КОМІСІЄЮ
Розгляд Заяв здійснюватиметься Комісією у порядку черговості їх надходження у розрізі кожного населеного пункту у розрізі території кожної територіальної громади та способу надання Компенсації. При цьому облік черговості надходження Заяв здійснюється автоматично програмними засобами Реєстру.
Отримавши Заяву та документи, Комісія має перевірити факт пошкодження (знищення) нерухомості, тобто підставу для надання Компенсації. Для цього проводиться обстеження об’єкта. Виняток встановлено для випадків його проведення до розгляду Заяви (у журналі неодноразово надавалися консультації про фіксацію та оформлення руйнувань).
Також Комісія перевіряє наявність пріоритетного права на отримання Компенсації та інші документи, що підтверджують права на знищену нерухомість. Перевірка здійснюється через доступ до відповідних інформаційно-комунікаційних систем державних органів тощо (у тому числі з метою поновлення втрачених документів, необхідних для прийняття рішення про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна).
Строк розгляду Заяви Комісією не повинен перевищувати 30 календарних днів з дня її подання.
Цей строк може бути продовжено ще на 30 календарних днів лише за умови, що знищений об’єкт нерухомого майна знаходиться на території територіальної громади, яка розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебуває в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Підставами для відмови у наданні Компенсації є:
1. подання Заяви особою, яка не має права на отримання Компенсації або не має на це повноважень;
2. виявлення недостовірних даних, зазначених у Заяві;
3. подання Заяви після спливу визначеного строку.
Рішення про надання/відмову у наданні Компенсації, прийняте Комісією, підлягає затвердженню рішенням Органу влади. Копія такого рішення завантажується до Реєстру протягом п’яти робочих днів з дня його прийняття.
Розгляд Заяви Комісією може бути зупинено, якщо (ст. 7 Закону № 2923):
- документи (відомості) подані отримувачем не в повному обсязі;
- Комісія отримала документально підтверджені відомості про те, що отримувачу Компенсації або його спадкоємцю вручено підозру про вчинення кримінального правопорушення (проти основ національної безпеки України).
У такому разі Комісія приймає відповідне рішення, яке має містити вичерпний перелік підстав для зупинення розгляду Заяви. Розгляд Заяви поновлюється на підставі рішення про відновлення її розгляду у разі усунення таких підстав. Зазначене рішення приймається протягом п’яти робочих днів з дня отримання відомостей про усунення зазначених підстав.
☛ ФОРМА ТА РОЗМІР КОМПЕНСАЦІЇ
Компенсація за пошкоджений об’єкт нерухомого майна надається у вигляді:
➤ виконання будівельних робіт (у тому числі розроблення проектної документації на будівництво, проведення її експертизи) з метою його відновлення;
➤ та/або надання будівельної продукції для виконання таких робіт. Порядок надання Компенсації за пошкоджений об’єкт нерухомого майна визначатиметься КМУ (ст. 10 Закону № 2923). Вважаємо, що такий порядок затверджено постановою КМУ від 21.04.2023 р. № 381 (див. на с. 8 цього номера).
Компенсація за знищений об’єкт нерухомого майна надається за вибором шляхом (п. 1 ст. 8 Закону № 2923):
- перерахування грошових коштів на поточний рахунок отримувача Компенсації із спеціальним режимом їх використання для фінансування будівництва будинку садибного типу, садового або дачного будинку (на ці кошти не може бути звернено стягнення та накладено арешт). Порядок відкриття та ведення таких рахунків визначить НБУ;
- фінансування придбання квартири, іншого житлового приміщення, будинку садибного типу, садового або дачного будинку (у тому числі фінансування придбання такого приміщення/будинку, що буде споруджений у майбутньому, або інвестування/фінансування його будівництва) з використанням житлового сертифіката на придбання об’єкта житлової нерухомості.
Житловий сертифікат – це електронний документ, що підтверджуватиме гарантії держави щодо забезпечення фінансування придбання квартири, іншого житлового приміщення, будинку садибного типу, садового або дачного будинку (у тому числі фінансування придбання такого приміщення/будинку, що буде споруджений у майбутньому, або інвестування/фінансування його будівництва) в обсязі, що дорівнює грошовій сумі, зазначеній у ньому (ст. 1 Закону № 2923). Порядок надання та використання житлового сертифіката встановлюватиметься КМУ.
Розмір компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна визначається щодо кожного отримувача Компенсації та кожного знищеного об’єкта нерухомого майна окремо. Він залежить від загальної площі знищеного об’єкта нерухомого майна та вартості 1 квадратного метра площі такого знищеного об’єкта. Визначення вартості 1 квадратного метра площі знищеного об’єкта нерухомого майна здійснюватиметься у порядку, встановленому КМУ.
☛ ІНШЕ
Джерела фінансування Компенсації за пошкоджені та знищені об’єкти нерухомого майна наведені у ст. 13 Закону № 2923. КМУ визначить юридичну особу (можливо, це буде окрема фінансова установа), яка буде проводити фінансування. Закон містить загальні вимоги щодо діяльності такої юридичної особи, але у цій консультації ми не будемо на них зупинятися. Крім того, Закон містить положення стосовно реалізації права на Компенсацію у разі отримання житлового сертифіката та грошей на спеціальний рахунок, а також певні обмеження. Наведемо лише деякі з них.
Наприклад, пошук та вибір квартири, іншого житлового приміщення, будинку садибного типу, садового або дачного будинку (у тому числі такого приміщення/будинку, що буде споруджений у майбутньому) здійснюється отримувачем Компенсації самостійно. Договір про придбання житлової нерухомості з використанням житлового сертифіката підлягає нотаріальному посвідченню. Така нерухомість не повинна відчужуватися отримувачем Компенсації протягом п’яти років.
Громадяни України:
➨ мають право на безоплатну вторинну правову допомогу у справах щодо втрати (знищення) документів, отримання (видачі) документів, встановлення в судовому порядку фактів, що мають юридичне значення, якщо така необхідність виникла внаслідок бойових дій (п. 16 ч. 1 ст.14 Закону України від 02.06.2011 р. № 3460-VI «Про безоплатну правову допомогу»);
➨ звільняються від сплати судового збору під час розгляду судових справ за заявами поданими у зв’язку із збройною агресією, тимчасовою окупацією території України та надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру, що призвели до вимушеного переселення, загибелі, поранення, перебування в полоні, незаконного позбавлення волі або викрадення, втрати документів, необхідних для отримання Компенсації (п. 21 ст. 5 Закону України від 08.07.2011 р. № 3674-VI «Про судовий збір»);
➨ звільняються від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації припинення права власності у зв’язку із знищенням об’єктів нерухомого майна та державної реєстрації права власності на об’єкти нерухомого майна, що придбані (проінвестовані/профінансовані) з використанням житлового сертифіката (ч. 9 ст. 34 Закону України від 01.07.2004 р. № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Ельвіра Ткачова, головний редактор