Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

КОРИГУВАННЯ ПЛАТИ ЗА ЗЕМЛЮ ЗА 2022 РІК: ЧИ КОРИГУВАТИ БУХОБЛІК І ПОДАТОК НА ПРИБУТОК?

У 2023 році внесено зміни до Податкового кодексу України (далі – ПКУ), якими, зокрема, уточнено порядок надання «воєнних» пільг з плати за землю, у т. ч. за 2022 рік. Зміни запроваджені Законом України від 11.04.2023 р. № 3050-ІХ (далі – Закон № 3050, його огляд див. в «АгроPRO», 2023, № 8, с .4). Тому у 2023 році багато сільгосппідприємств мали уточнювати плату за землю за 2022 рік:

• як у бік зменшення суми податку (переважно підприємства, які знаходилися в зоні окупації та активних бойових дій і не уточнювали у 2022 році податкові зобов’язання);

• так і у бік збільшення (переважно підприємства, що знаходилися в зоні можливих бойових дій і уточнювали податкові зобов’язання у 2022 році).

Наразі виникають запитання:

ІСТОРІЯ ПИТАННЯ

Після того як 24.02.2022 р. було введено воєнний стан, законодавці вирішили надати суб’єктам господарювання звільнення від сплати плати за землю. А саме, відповідно до пп. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ тимчасово, з 01.03.2022 р. суб’єкти господарювання не повинні були нараховувати та сплачувати плату за землю (земельний податок та орендну плату за землі державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї)):

розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях;

визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Право на таку пільгу було передбачено для сільгосппідприємств, землі яких знаходяться на територіях, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ. Вказаний Перелік мав визначити (тобто затвердити) КМУ.

В кінці 2022 року такий документ з’явився – це Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 р. № 309 (далі – Перелік № 309). Але згодом виявилося, що він «не підходить» для застосування пільги, оскільки затверджений не безпосередньо КМУ, а Мінреінтеграції (хоча на виконання постанови КМУ від 06.12.2022 р. № 1364).

Така ситуація тривала до кінця весни 2023 року, а саме до 06.05.2023 р., коли набрав чинності Закон № 3050, яким нарешті було змінено норму пп. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Отже, Порядок № 309 став можливим для застосування з метою отримання пільги. В результаті цих змін:

одна частина сільгосппідприємств після 06.05.2023 р. нарешті скористалася пільгою, право на яку мала ще з 01.03.2022 р. Тобто фактично отримала звільнення від плати за землю «заднім числом» (у 2023 році за 2022 рік);

друга частина сільгосппідприємств, посилаючись на пп. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ та Перелік № 309, скористалася пільгами у 2022 році, а у 2023 році виявилось, що права на пільгу з плати за землю у деяких з них нема. Нагадаємо, до прийняття Закону № 3050 йшлося про звільнення від плати за земельні ділянки, що розташовані, зокрема, на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, а після його прийняття звільнення стосувалось лише територій активних бойових дій відповідно до Переліку № 309.

Через те що ситуація з оподаткуванням земельних ділянок за 2022 рік прояснилася тільки у 2023 році, сільгосппідприємства почати подавати у 2023 році уточнюючі декларації до декларацій з плати за землю за 2022 рік. У цих уточнюючих деклараціях вони зменшували або збільшували нараховану плату за землю за 2022 рік (детально про порядок складання таких декларацій див. «АгроPRO», 2023, № 18, с. 45).

Якщо сільгосппідприємство:

• сплачувало податок за звітні періоди 2022 року, то після подання уточнюючої декларації у 2023 році на зменшення суми податку за 2022 рік у нього виникла переплата з плати за землю в бюджет (її можна або зарахувати у сплату плати за землю майбутніх періодів, або повернути на поточний рахунок платника, подавши відповідну заяву);

• скористалося пільгою у 2022 році, а в 2023 році йому довелося суму податку донарахувати, то, відповідно, виникло заниження суми податку. Її потрібно було сплатити до або одночасно з поданням уточнюючої декларації без нарахування 3-відсоткового штрафу.

Для платників єдиного податку зміна розміру плати за землю за минулий рік на розмір податку не впливатиме. А от у платників податку на прибуток виникає запитання щодо уточнення фінансового звіту за 2022 рік та подання уточнюючої декларації з податку на прибуток за 2022 рік. Адже плата за землю впливає на розмір витрат і в першому, і в другому випадку і тим самим – на розмір податку на прибуток.

Далі в консультації: ЩОДО БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ,

ЩОДО ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК,

ВИСНОВОК ТА РЕКОМЕНДАЦІЯ

Олег Головко, консультант з бухгалтерського обліку та оподаткування

Олена Жураківська, редактор