08.10.2023 р. набрав чинності Закон України від 20.09.2022 р. № 2614-IX «Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів» (далі – Закон № 2614).
Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів (далі – Реєстр) – єдина державна інформаційно-комунікаційна система даних, що забезпечує створення, збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення та надання даних про викиди та перенесення забруднювачів і відходів (ч. 13 ст. 1 Закону № 2614). З числа сільгосппідприємств цей закон актуальний для тих, хто має:
- дифузні джерела забруднення;
- об’єкти забруднення.
ДИФУЗНІ ДЖЕРЕЛА
До дифузних джерел належать малі або розсіяні джерела викидів, у тому числі пересувні джерела, з яких може здійснюватися викид забруднювачів в атмосферне повітря, води або землю, які сукупно мають суттєвий вплив на довкілля та для яких недоцільно складати та подавати звітність.
Прикладом дифузних джерел є, зокрема, транспортні засоби. Проте їх власникам самостійно робити нічого не доведеться. Щодо таких джерел усі дії, які стосуються ведення Реєстру, покладаються на залучені органи.
Залученими органами визначені щодо:
➙ автомобільних транспортних засобів – Національна поліція;
➙ тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів – Держпродспоживслужба;
➙ дифузних джерел у сфері сільського господарства – Мінагрополітики;
➙ пересувних транспортних засобів та інших технологічних транспортних засобів – Держгірпромнагляд.
Саме ці органи мають подавати до уповноваженого органу (Міндовкілля) довідку про дифузні джерела, яка містить дані, необхідні для визначення обсягів викидів забруднювачів, що ними здійснюються, та для ведення Реєстру в частині таких викидів.
Тож мають бути підготовлені відповідні нормативні акти. А тому норми Закону № 2614 стосовно дифузних джерел наберуть чинності через рік, тобто 8 жовтня 2024 року.
ОБ’ЄКТИ ЗАБРУДНЕННЯ
Об’єктами забруднення є одна або кілька установок, що розташовані на одному промисловому майданчику, що належить суб’єкту господарювання на праві власності чи іншому речовому праві, експлуатуються ним та на яких провадяться певні види діяльності. Види такої діяльності наведені у додатку 1 до Закону № 2614. Пропонуємо ті види діяльності, які на наш погляд можуть стосуватися сільського господарства:
Якщо сільгосппідприємство здійснює такі види діяльності, то воно вважатиметься оператором – суб’єктом правовідносин у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів і відходів. Права та обов’язки оператора наведені у ст. 10 Закону № 2614, до них належать:
- державна реєстрація в Реєстрі (скасування реєстрації) об’єктів забруднення, експлуатацію яких він здійснює, а також внесення змін до записів Реєстру;
- збирання даних, необхідних для складення звіту оператора (уточненого звіту), та своєчасне його подання;
- забезпечення якості наданих даних про викиди та перенесення забруднювачів і відходів;
- ведення обліку та зберігання підтвердної документації, зазначення методики, використаної для збору даних, та надання їх на запит Міндовкілля;
- опублікування на своєму вебсайті (у разі наявності) звіту оператора, а також подання його на запит будь-якої особи;
- здійснення інших обов’язків, передбачених законодавством у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів і відходів.
Оператор зобов’язаний подавати до Міндовкілля заяву та відомості протягом (ст. 16 Закону № 2614):
➙ 30 календарних днів з дня прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта або з дня початку провадження на об’єкті одного або декількох визначених видів діяльності – для реєстрації об’єкта у Реєстрі;
➙ 10 робочих днів після зміни даних про об’єкт – для внесення змін до Реєстру;
➙ 10 робочих днів після припинення провадження відповідної діяльності – для припинення реєстрації об’єкта в Реєстрі.
Далі в консультації про ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ НОРМ ЗАКОНУ
Ельвіра Ткачова, головний редактор