Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

Оцінка впливу на довкілля

НОРМАТИВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

Оцінка впливу на довкілля (далі – ОВД) здійснюється відповідно до Закону України від 23.05.2017 р. № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля» (далі – Закон № 2059). Порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля, затверджено Постановою КМУ від 13.12.2017 р. № 1026 (надалі – Порядок №1026).

ХТО МАЄ ПРОВОДИТИ ОВД

Вплив на довкілля – це будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров’я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, історичних пам’яток тощо (ч. 1 ст. 1 Закону № 2059).

Здійснення ОВД є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності. При цьому планована діяльність включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об’єктів, інше втручання в природне середовище, що справляє значний вплив на довкілля. Види діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають ОВД, поділяються на категорії.

Перелік видів діяльності, що належать до І категорії, наведено у ч. 2 ст. 3 Закону № 2059. Для сільгосппідприємств актуальними є такі види діяльності:

Перелік видів діяльності, що належать до ІІ категорії, наведено у ч. 3 ст. 3 Закону № 2059. Для сільського господарства це такі види діяльності:

➨ сільськогосподарське та лісогосподарське освоєння, рекультивація та меліорація земель на територіях площею 20 га і більше або на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду чи в їх охоронних зонах на площі 5 га і більше, будівництво меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем;

➨ насадження лісу (крім лісовідновлювальних робіт) на площі понад 20 га або на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду чи в їх охоронних зонах на площі 5 га і більше;

➨ зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення (якщо нове призначення належить хоча б до одного виду діяльності, яка підлягає ОВД) та зміна цільового призначення особливо цінних земель;

➨ вирощування птиці (40 тис. місць і більше); свиней (1 тис. місць і більше, для свиноматок – 500 місць і більше); великої та дрібної рогатої худоби (1 тис. місць і більше); кролів та інших хутрових тварин (2 тис. голів і більше);

➨ промислова утилізація видалення туш тварин та/або відходів тваринництва;

➨ інтенсивна аквакультура з продуктивністю 10 тонн на рік і більше або на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду чи в їх охоронних зонах;

➨ намив територій на землях водного фонду.

З числа інших галузей актуальними для сільгосппідприємства є такі види діяльності:

Не підлягає ОВД (абзац другий ч. 1 ст. 3 Закону № 2059):

➨ діяльність, спрямована виключно на забезпечення оборони держави;

➨ діяльність, спрямована на ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, відновлювальні роботи з ліквідації наслідків збройної агресії проти України під час дії воєнного стану;

➨ зміна цільового призначення особливо цінних земель та інша діяльність, пов’язана з розміщенням Національного військового меморіального кладовища.

Звертаємо увагу, що до прийняття Закону № 2059 діяв Закон України від 09.02.1995 р. № 45/95-ВР «Про екологічну експертизу», який передбачав проведення екологічної експертизи. Перелік видів діяльності та об’єктів, що становили підвищену екологічну небезпеку, був затверджений постановою КМУ від 28.08.2013 р. № 808. Цей закон та Порядок, що не відносилися до небезпечних та побутових, не передбачали проведення експертизи, зокрема, у разі зберігання пального та оброблення відходів. Необхідність проведення ОВД для цих видів діяльності виникла після 18.06.2017 р. (з прийняттям Закону № 2059).

Також звертаємо увагу, що Прикінцевими та Перехідними положеннями Закону № 2059 встановлено, що висновки державної екологічної експертизи, одержані до набрання чинності цим Законом, зберігають силу та мають статус висновку з ОВД.

З вищенаведеного випливає, що ОВД не потрібно робити, якщо сільгосппідприємство:

Якщо по таким об’єктам сільгосппідприємство планує будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об’єктів, які за своїми характеристиками відповідають вимогам ст. 3 Закону № 2059, воно повинне здійснити процедуру ОВД.

У період дії воєнного стану звільняються від проведення ОВД суб’єкти господарювання, що здійснюватимуть діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Строки розгляду поданої документації зупиняються, висновки з ОВД щодо такої планованої діяльності не видаються. Однак за необхідності суб’єкт господарювання з власної ініціативи має право ініціювати проведення ОВД за умови, що на території такої територіальної громади здійснюють свої повноваження органи державної влади України.

Далі в консультації ПОРЯДОК ЗДІЙСНЕННЯ ОВД (покроково), ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Ельвіра Ткачова, головний редактор

Іван Паламарчук, екологічний аудитор, заслужений природоохоронець України