Мінфін своїм наказом від 28.05.2022 р. № 148 (набрав чинності з 29.07.2022 р.) оновив норми чималої кількості нормативно-правових актів. Далі розглянемо найбільш актуальні зміни.
➊ ОНОВЛЕНО ПОНЯТТЯ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ
Нотатка
Основні засоби – це матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, виконання робіт і надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).
П. 4 НП(С)БО 7 «Основні засоби»
Отже, тепер під поняттям основних засобів (далі – ОЗ) розуміють також активи, які використовуються для виконання робіт. Втім, це уточнення жодним чином не впливає на віднесення активу до ОЗ. Адже на практиці активи, які використовували для виконання робіт, і раніше відносили до ОЗ, якщо їх вартість перевищувала «межу», встановлену підприємством для визнання активу ОЗ, та строк використання був більше одного року.
➋ УТОЧНЕНО ПОРЯДОК НАРАХУВАННЯ АМОРТИЗАЦІЇ ОЗ
У п. 30 НП(С)БО 7 уточнено, що суму нарахованої амортизації всі підприємства відображають збільшенням суми зносу ОЗ і витрат підприємства, крім випадків, коли сума нарахованої амортизації включається до собівартості іншого активу і балансової вартості такого активу.
Тобто йдеться про випадки, коли введений в експлуатацію ОЗ використовується, наприклад, для будівництва іншого ОЗ. Відповідно, амортизація одного ОЗ потрапляє у первісну вартість іншого ОЗ.
Отже, відтепер при нарахуванні амортизації можуть бути проводки не лише Дт 23, 91, 92, 93, 94 – Кт 13, а й Дт 15 – Кт 13. На практиці так робили і раніше, але тільки зараз це знайшло відображення в нормативному документі.
➌ ЗМІНЕНО ПРАВИЛА ПЕРЕОЦІНКИ ОЗ І з п. 17 НП(С)БО
з п. 7 виключено норму, що визначала порядок переоцінки ОЗ, залишкова вартість яких дорівнює нулю.
Після 29.07.2022 р. переоцінювати усі ОЗ слід за єдиними правилами. А саме: переоцінену первісну вартість та суму зносу об'єкта ОЗ слід визначати множенням відповідно первісної вартості і суми зносу цього об'єкта ОЗ на індекс переоцінки.
Наприклад, на підприємстві обліковується ОЗ, первісна вартість якого 30 000 грн, ліквідаційна вартість – 2 000 грн, нарахована амортизація – 28 000 грн. Його переоцінку слід робити так:
1) визначаємо індекс переоцінки. Для цього слід поділити справедливу вартість об'єкта, який переоцінюється, на його залишкову вартість. За умови, що справедлива вартість визначена на рівні 8000 грн, індекс переоцінки дорівнюватиме 4 (8 000 грн : 2 000 грн);
2) визначаємо переоцінену первісну вартість об'єкта ОЗ: 30 000 грн х 4 = 120 000 грн;
3) визначаємо переоцінену суму зносу: 112 000 грн (28 000 грн х 4).
Звертаємо увагу! Якщо стосовно замортизованого ОЗ не було встановлено ліквідаційної вартості (тобто вона дорівнює нулю), то переоцінка такого засобу за новими правилами не здійснюється (адже неможливо визначити індекс переоцінки).
➍ ЩОДО ВСТАНОВЛЕННЯ СТРОКУ КОРИСНОГО ВИКОРИСТАННЯ ОЗ ТА ЛІКВІДАЦІЙНОЇ ВАРТОСТІ
Нагадаємо, що раніше строк корисного використання (експлуатації) об'єкта ОЗ міг переглядатися в разі зміни очікуваних економічних вигід від його використання. При цьому конкретної дати для такого перегляду не було визначено. Тобто змінювати строк корисного використання ОЗ можна було будь-коли, як тільки ставало відомо, що змінилися очікувані економічні вигоди від використання ОЗ.
З 29.07.2022 р. строк корисного використання (експлуатації) об'єкта ОЗ може переглядатися на кінець звітного року у разі зміни очікуваних економічних вигід від його використання (п. 25 НП(С)БО 7).
Що стосується перегляду ліквідаційної вартості, то раніше у НП(С)БО 7 про перегляд цієї величини взагалі не згадувалось. А тепер у ньому зазначено, що перегляд ліквідаційної вартості слід робити також на кінець року.
Отже, у разі зміни економічних вигід вказані величини підприємство може змінити лише на кінець року. У разі такої зміни амортизація об'єкта ОЗ нараховується виходячи з нового строку корисного використання ОЗ і його нової ліквідаційної вартості починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому ці величини змінено.
➎ ЗМІНЕНО ПРАВИЛА ВИКОРИСТАННЯ РАХУНКУ 67
По-перше, змінено назву цього рахунку. Якщо раніше він називався «Розрахунки з учасниками», то зараз – «Розрахунки з учасниками та кошти клієнтів». Нова назва цього рахунку говорить про те, що на ньому тепер будуть обліковуватися не тільки розрахунки з учасниками та засновниками підприємства, що пов'язані з розподілом власного капіталу (дивіденди, повернення часток тощо), а й кошти клієнтів – надавачів фінансових послуг (крім банків) та зобов'язання за випущеними електронними грошима. Зауважимо, що для більшості сільгосппідприємств це нетипові операції.
Нотатка
Фінансова послуга – операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, – і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів; Фінансові активи – кошти, фінансові інструменти, боргові зобов'язання та право вимоги боргу, що не віднесені до цінних паперів.
Пп. 4, пп. 5 ст. 1 Закону України від 12.07.2001 р. № 2664-III «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг»
По-друге, у зв’язку зі зміною назви і, відповідно, призначення рахунку 67 його доповнено трьома новими субрахунками, а саме:
- 673 «Кошти клієнтів – юридичних осіб надавачів фінансових послуг», на якому слід буде обліковувати операції з іншими юрособами, які є надавачами фінпослуг. Наприклад, цей рахунок слід використовувати при отриманні коштів від інших юросіб у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту (крім позик, отриманих у банку);
- 674 «Кошти клієнтів – фізичних осіб надавачів фінансових послуг», на якому обліковуватимуться ті ж самі операції, що й на попередньому рахунку, але стосуватимуться вони коштів, отриманих від фізосіб – надавачів фінпослуг. Зверніть увагу! Безвідсоткова позика (поворотна фінансова допомога) не відповідає визначенню фінансової послуги (адже не передбачає отримання прибутку), тому обліковувати її на вищевказаних рахунках не потрібно;
- 675 «Зобов'язання надавачів фінансових послуг за випущеними електронними грошима», де буде вестися облік зобов'язань за випущеними електронними грошима надавачів фінансових послуг (крім банків). Що стосується інших двох субрахунків до рахунку 67, то їх назва і призначення не змінилися. Тобто на субрахунку:
- 671 «Розрахунки за нарахованими дивідендами», як і раніше, ведеться облік дивідендів, нарахованих власникам простих та привілейованих акцій (часток у статутному капіталі) за рахунок прибутку або інших, передбачених установчими документами, джерел;
- 672 «Розрахунки за іншими виплатами» ведеться облік інших виплат, нарахованих засновникам та учасникам за користування майном, зокрема земельним і майновим паєм, а також виплат у зв'язку з одержанням належної вибулому учаснику (засновнику) частини активів підприємства.
➏ ІЗ ПЛАНУ РАХУНКІВ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ ВИКЛЮЧЕНО РАХУНОК 85 «ІНШІ ЗАТРАТИ»
Мінфін ще кілька років тому заборонив малим підприємствам та іншим організаціям, діяльність яких не спрямована на ведення комерційної діяльності, вести бухгалтерський облік витрат з використанням тільки рахунків класу 8 «Витрати за елементами».
Водночас використовувати рахунки класу 8 можна було тільки у випадку, якщо ведеться облік на рахунках класу 9 «Витрати діяльності». Тобто потреби у рахунках класу 8 не було. Але за власним рішенням їх дехто все одно міг використовувати.
Так, наприклад, рахунок 85 використовували для обліку витрат на інвестиційну та фінансову діяльність підприємства, а також інших витрат діяльності. Крім того, на цьому рахунку узагальнювалася інформація про суму податку на прибуток.
Але оскільки всі ці дані дублюються на рахунках класу 9, то Мінфін вирішив, що рахунок 85 уже «віджив своє» і тому прибрав усі згадки про цей рахунок в Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, яка затверджена наказом Мінфіну від 30.11.1999 р. № 291.
Водночас інші рахунки класу 8 залишилися. Тому якщо якісь підприємства вирішать поряд з класом 9 групувати витрати на рахунках класу 8, то використовувати доведеться тільки рахунки 80–84. На цих рахунках такі підприємства мають відображати результати саме операційної діяльності.
А от результати фінансової та інвестиційної діяльності слід відображати тільки на рахунках класу 9.
➐ ОНОВЛЕНО ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ АКТИВІВ, ЩО ЗНАХОДЯТЬСЯ В ТИМЧАСОВІЙ ОКУПАЦІЇ
Відтепер в п. 8 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879, прямо сказано, що керівники підприємств, які знаходяться в тимчасовій окупації та підприємства, які мали (мають) місцезнаходження в районах проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану, або підприємства, структурні підрозділи (відокремлене майно) яких розташовані на (в) таких територіях (районах), у разі встановлення фактів викрадення (розкрадання), нестачі, знищення (псування) майна, можуть прийняти рішення про проведення інвентаризації такого окремо визначеного майна на день встановлення таких фактів.
Водночас той факт, що рішення про проведення інвентаризації приймається на вищевказану дату, не означає, що її відразу слід провести. Проводити її слід тільки у разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал підприємств.
Олег Головко,
консультант з бухгалтерського обліку та оподаткування