Автомобілі та сільгосптехніку підприємства часто передають або беруть в оренду. При цьому в баку цієї техніки зазвичай є якась кількість пального (щоб принаймні доїхати до місця оренди, заправки тощо). Відповідно при її поверненні теж залишається якесь пальне. Про те, як вести облік такого пального і які це матиме податкові наслідки – читайте далі.
НАЙПРОСТІШИЙ ВАРІАНТ – ПУСТИЙ БАК
Найпростіше з точки зору обліку та податкових наслідків – це коли в баку техніки, яка передається в оренду чи повертається з оренди, пального нема, тобто техніка передається (повертається) без пального.
В такому разі до передачі техніки в оренду орендодавець має пальне злити. А орендар, щоб доїхати від орендодавця на орендованій техніці має привезти пальне з собою, наприклад, в каністрі, та залити його на місці.
Аналогічно і з поверненням орендованої техніки – орендар, прибувши до орендодавця має злити пальне, що знаходиться у баці такої техніки, у свою каністру.
Зрозуміло, що в цьому випадку пальне не переходить (ні на праві власності, ні на інших правах) від орендодавця до орендаря і навпаки. А тому в обліку в момент зливання пального з баку переданої в оренду техніки орендодавець просто має перемістити його з одного аналітичного рахунку на інший, наприклад: Дт 203 «Пальне в каністрі» – Кт 203 «Пальне в баці». Теж саме має зробити і орендар, який заливає пальне в орендовану техніку: Дт 203 «Пальне в баці орендованої техніки» – Кт 203 «Пальне в каністрі».
Такі операції не матимуть жодного впливу на податки (у т.ч. на акциз). Адже будь-яка поставка відсутня. Крім того, не буде жодних наслідків і проблем з ліцензіями на пальне.
Звісно на практиці дехто замість зливання і заливання пального просто здійснює «неформальний» обмін (без документального оформлення) пального між орендарем і орендодавцем (тобто пального в баці на аналогічну кількість пального в каністрі).
Але, на практиці передавати техніку з пустим баком незручно. Адже навіть за такого «неформального» варіанту потрібно возитися з каністрами тощо. Крім того навіть і це не завжди можливо. Наприклад, якщо техніка передається в оренду з екіпажем, то власне сам екіпаж її доставляє до місця оренди (використання) і звісно, що в такому разі зливати своє пальне й заливати пальне орендаря можливості нема.
Тому далі розглянемо варіанти передання пального в баці орендованої техніки та наслідки таких операцій.
ВАРІАНТИ ПЕРЕДАННЯ ПАЛЬНОГО
Існує три основні варіанти передати пальне:
- передати безоплатно (тобто подарувати);
- продати (тобто передати за компенсацію);
- передати в позику.
І перед тим, як перейти до детального розгляду цих варіантів, розглянемо питання:
➙ чи потрібно отримувати ліцензію на продаж (передачу) пального?
➙ чи потрібно реєструватися платником акцизного податку?
Адже від відповідей на ці питання залежатиме, чи доцільно обирати один з цих варіантів і який саме.
ЛІЦЕНЗУВАННЯ
Ліцензія (спеціальний дозвіл) – це документ, що засвідчує право суб’єкта господарювання на провадження одного із видів діяльності, зокрема, зберігання та торгівлі пальним (ст. 1 Закону України від 19.12.1995 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», далі – Закон № 481). При цьому:
➥ оптова торгівля пальним — це діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб’єктам господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам;
➥ роздрібна торгівля пальним — це діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі для побутових потреб населення та інших споживачів;
➥ зберігання пального – діяльність із зберігання пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.
З наведених термінів випливає, що передача пального, що знаходиться у баці техніки, яка передана чи повернена з оренди, не є зберіганням пального та торгівлею пальним. А отже, ці операції не підпадають під ліцензування.
Однак з контексту відповіді, наданої у листі ДПСУ від 07.07.2023 р. № 1739/ІПК/99-00-09-04-03-06 ( питання №1) можна зробити висновок, що податківці схиляються до того, що потрібно мати ліцензію на оптовий продаж пального (особливо у разі продажу пального, яке знаходиться у баці). Ураховуючи цю позицію , аби запобігти конфлікту з органами ДПС, підприємствам, які планують здійснювати такі операції, доцільно подати свій запит на отримання індивідуальної податкової консультації, та отримати відповідь спеціально для вашого підприємства. Тим же, хто не бажає сперечатися з податківцями і не бажає отримувати ліцензію, варто передавати техніку з пустим баком (про особливості – див. вище).
ПАЛИВНИЙ АКЦИЗ
Що стосується необхідності реєстрації платником паливного акцизу, то тут дещо інша ситуація. Річ у тому, що передача пального, яке знаходиться в баці відповідної техніки, не є реалізацією пального у розумінні пп. 14.1.212 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Нагадаємо що відповідно до цієї норми реалізація пального – це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:
• до акцизного складу;
• до акцизного складу пересувного;
• для власного споживання чи промислової переробки;
• будь-яким іншим особам.
Відповідно до пп. 14.1.6 ПКУ паливний бак транспортного засобу не є акцизним складом.
Таким чином передача пального, яке знаходиться в паливному баці техніки, що передається в оренду чи повертається з неї, не є реалізацією пального для цілей оподаткування акцизом. З цим на сьогодні погоджуються і податківці (див. той самий лист ДПСУ від 07.07.2023 р. № 1739/ІПК/99-00-09-04-03-06, питання №2). Отже, при будь - якому способі передання пального реєструватися платником пального акцизу не потрібно.
Далі в консультації ПАЛЬНЕ-ПОДАРУНОК,
Олег Головко, консультант з бухгалтерського обліку та оподаткування