Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

ПІДЗЕМНІ ВОДИ: БУРІННЯ НОВОЇ СВЕРДЛОВИНИ. Частина ІІ

В «АгроPRO», 2023, № 18, с. 18 ми розпочали серію консультацій щодо експлуатації свердловини. Це зумовлено тим, що 31.07.2023 р. набрали чинності Правила охорони підземних вод, затверджені наказом Міндовкілля від 11.05.2023 р. № 325 (далі – Правила № 325). Правила № 325 є обов’язковими для усіх, хто має свердловину та експлуатує її.

КОЛИ ПОТРІБНА ОЦІНКА ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ

Перш ніж приймати рішення про провадження планованої діяльності з буріння свердловин (будівництва водозабору підземних вод), слід з’ясувати, чи потрібно проводити оцінку впливу на довкілля.

З аналізу норм Кодексу України про надра (далі – КУпН), Водного кодексу України (далі – ВКУ) та Закону України від 23.05.2017 р. № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля» (далі – Закон № 2059) можемо зробити такий висновок – якщо свердловина буде буритися сільгосппідприємством, у якого частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75%:

з метою водопостачання або для виробництва фасованої питної води, то потрібно проводити оцінку впливу на довкілля (далі – ОВД);

➠ для використання води у господарській діяльності (наприклад, для поливу чи для використання у тваринництві) та для господарсько-побутових потреб, то ОВД проводити не потрібно.

Якщо сільгосппідприємство за попередній податковий (звітний) рік має частку сільськогосподарського товаровиробництва менше 75%, то у разі коли запланований обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів:

➠ 300 куб. метрів і більше на добу – ОВД потрібно робити;

➠ до 300 куб. метрів – ОВД непотрібно робити. А тепер докладно аргументуємо ці висновки.

У разі якщо діяльність підлягає ОВД, то сільгосппідприємство має надати органам державної влади та органам місцевого самоврядування Висновок з оцінки впливу на довкілля про допустимість провадження планованої діяльності, Звіт з оцінки впливу на довкілля та Звіт про громадське обговорення.

Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 3 Закону № 2059 до другої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають ОВД, належить видобування корисних копалин, крім корисних копалин місцевого значення, які видобуваються землевласниками чи землекористувачами в межах наданих їм земельних ділянок з відповідним цільовим використанням.

Підземні води (мінеральні (лікувальні, лікувально-столові, природні столові), питні (для централізованого водопостачання, для нецентралізованого водопостачання), промислові, технічні, теплоенергетичні) є корисними копалинами загальнодержавного значення (Перелік корисних копалин загальнодержавного значення затверджений постановою КМУ від 12.12.1994 р. № 827.

Видобування підземних вод – це процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції, а також для питних, господарсько-побутових потреб населення та інших потреб (п. 2 розділу І Правил № 325). Тож на перший погляд у разі буріння свердловини потрібно робити ОВД, але це не так.

У Постанові Верховного Суду у справі № 922/3711/18 від 06.09.2019 р. вказано, що прісні підземні води – це природний ресурс із подвійним правовим режимом. Тобто їх використання регулюється як КУпН, так і ВКУ. А тому, використовуючи підземні води, слід отримувати як дозвіл на спеціальне водокористування, так і спеціальний дозвіл на користування ділянкою надр. При цьому спеціальний дозвіл на користування надрами дає право на видобування підземних вод, а дозвіл на спеціальне водокористування – право на їх використання.

Разом із тим згідно зі ст. 23 КУпН без спеціального дозволу на користування надрами можна видобувати підземні води для своїх господарських і побутових потреб (без їх продажу) за умови, що:

• обсяг їх видобування із кожного з водозаборів не перевищує 300 куб. метрів (виняток встановлено для мінеральних вод та виробництва фасованої питної води);

• землевласником та землекористувачем земельної ділянки, на якій розташована свердловина, є сільськогосподарський товаровиробник, у якого частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75% і вода використовується для сільськогосподарських, виробничих, а також власних господарсько-побутових потреб.

Таким сільгосппідприємствам надано право видобувати підземні води незалежно від обсягу на підставі дозволу на спеціальне водокористування, який видається відповідно до Порядку видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженого постановою КМУ від 13.03.2002 р. № 321.

Видобування підземних вод у процесі здійснення спеціального водокористування (тобто на підставі дозволу на спеціальне водокористування) не є видобуванням підземних вод як корисних копалин. Тож і проводити ОВД у такому разі не потрібно. Якщо ж добування води зі свердловини буде здійснюватися на підставі спеціального дозволу на користування надрами, то ОВД потрібно обв’язково проводити.

Далі в консультації ПРОЄКТНА ДОКУМЕНТАЦІЯ НА БУДІВНИЦТВО ВОДОЗАБОРУ ПІДЗЕМНИХ ВОД, БУРІННЯ СВЕРДЛОВИН

Іван Паламарчук, екологічний аудитор, заслужений природоохоронець України