Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

Податкові новації під час війни

7 березня 2022 р. набрали чинності:

Закон України від 03.03.2022 р. № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» (далі – Закон № 2115);

Закон України від 03.03.2022 р. № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 2118).

Положення законів перекликаються, але вважаємо, що зміни, внесені Законом № 2118, мають вищу силу, адже ним внесені зміни до Податкового кодексу України (далі – ПКУ). Назвемо їх. Тимчасово, на період до припинення чи скасування воєнного стану:

  1. Платники податків, які через воєнний стан не можуть виконати обов’язки зі сплати податків, подання податкової звітності, реєстрації ПН/РК та акцизних накладних, передачі даних про залишки пального та спирту, звільняються від відповідальності і мають це зробити протягом трьох місяців після завершення воєнного стану. На нашу думку, це стосується окупованих територій та територій, де проводяться військові операції. Інші платники, які мають доступ до Інтернету та до відповідних реєстрів, мають виконувати норми чинного законодавства України. Зауважимо, що Законом № 2115 усім юридичним особам, фізичним особам та підприємцям надавалася можливість не подавати податкові, облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких передбачено законодавством, до завершення воєнного стану. При певній колізії норми ПКУ (зміни, внесені Законом № 2118) мають більшу юридичну силу. Тож ті платники, які можуть виконувати норми податкового законодавства, повинні це робити.
  2. Не розпочинаються перевірки та припиняється проведення перевірок органами ДПС. Закон не уточнює, яких саме, тож усіх – планових, позапланових, фактичних, камеральних.
  3. Зупиняється перебіг строків для платників податків та органів ДПС.
  4. Фізичні особи, які беруть участь у воєнних діях, звільняються від відповідальності за невиконання своїх обов’язків як платників податківза умови їх виконання протягом місяця, коли таке виконання стало можливим.
  5. Операції з безоплатної передачі товарів ЗСУ та територіальній обороні не вважаються операціями з реалізації з метою оподаткування. Вважаємо, що мова йде про не нарахування ПДВ (хоча в ПКУ використовується термін «постачання»). Звертаємо увагу, що має бути підтвердження факту передачі товарів. Це може бути найпростіший акт прийому-передачі, накладна тощо. Якщо факт передачі не буде оформлений, скоріш за все потрібно буде (якщо не будуть прийняті інші норми) нараховувати ПДВ за п. 198.5 ПКУ.
  6. Для платників податку на прибуток фінрезультат буде зменшуватися на повну суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій, для ЗСУ, СБУ, інших правоохоронних органів з метою забезпечення оборони держави від воєнної агресії.
  7. Перевозити пальне (спирт) без реєстрації у відповідних реєстрах можна за наявності ТТН, оформленої відповідно до закону.
  8. Сума відшкодування вартості пального, витраченого для надання послуг ЗСУ, не включається до оподатковуваного доходу фізичних осіб.
  9. Ліцензії (у тому числі при зберіганні пального) залишаються чинними у разі несплати чергового платежу за умови його сплати протягом 30 днів після завершення воєнного стану.

Ельвіра Ткачова, головний редактор