27 травня 2022 року набрав чинності Закон України від 12.05.2022 р. № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі – Закон № 2260). Цим Законом, крім іншого, скасовано часткову заборону на камеральні перевірки та частково скасовано заборону на документальні податкові перевірки.
Враховуючи, що досить тривалий час бізнес не перевіряли, зокрема через ковідні карантинні обмеження, вважаємо за необхідне розібратись детальніше, яких візитів податківців слід чекати. Нагадаємо, що на фактичні перевірки мораторію не було, отже, на них у цій статті не зупинятимемось.
КАМЕРАЛЬНІ ПЕРЕВІРКИ
Законом № 2260 заборона на проведення камеральних перевірок скасована повністю. Отже, дозволено проведення всіх видів камеральних перевірок. Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні органу ДПС виключно на підставі даних (ч. 1 пп. 75.1.1 Податкового кодексу України, далі – ПКУ):
➣ зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків;
➣ системи електронного адміністрування ПДВ;
➣ Єдиного реєстру акцизних накладних (далі – ЄРАН);
➣ системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;
➣ системи обліку даних РРО.
Предметом камеральної перевірки, зокрема, є (ч. 2 пп. 75.1.1 ПКУ):
• своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків);
• своєчасність реєстрації податкових накладних (далі – ПН) та/або розрахунків коригування (далі – РК) до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), ЄРАН та/або РК до акцизних накладних у ЄРАН;
• виправлення помилок у ПН;
• своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання.
З 27.05.2022 р. встановлені окремі граничні строки проведення камеральних перевірок податкових декларацій з ПДВ (пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ). Для зручності наведемо їх в таблиці:
Строки проведення камеральних перевірок декларацій з ПДВ за інші періоди та з інших питань залишаються незмінними. А саме, камеральна перевірка:
➣ податкової декларації може бути проведена протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку її подання/днем її фактичного подання (п. 76.3 ПКУ);
➣ з інших питань (своєчасність реєстрації ПН/РК в ЄРПН та ЄРАН, виправлення помилок у ПН та своєчасність сплати узгоджених податкових зобов’язань) проводиться з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ (за загальним правилом – протягом 1095 днів після спливу граничного строку подання декларації, сплати податкового зобов’язання, а якщо податкова декларація подана з порушенням строків – після її подання). Нагадаємо, що відповідно до п. 102.9 ПКУ на період дії правового режиму воєнного стану зупинено перебіг строків, визначених ПКУ.
ДОКУМЕНТАЛЬНІ ПЛАНОВІ ПЕРЕВІРКИ
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є (пп. 75.1.2 ПКУ):
• своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених ПКУ податків та зборів;
• дотримання валютного та іншого законодавства;
• дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
З 18.03.2020 р. діяв «карантинний» мораторій на проведення планових перевірок (п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ). Постановою КМУ від 03.02.2021 р. № 89 мораторій фактично був частково скасований (при цьому норми ПКУ не змінено). Але експертне середовище однозначно висловилось про неправомірність відновлення проведення таких перевірок (докладніше читайте в «АгроPRO», 2021, № 4, № 5, № 12, № 17, 2022, № 1, ред.).
Верховний Суд у постанові від 22.02.2022 р. у справі № 420/12859/21 підтримав цю думку та вказав, що «…мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений у ПКУ, і строки дії мораторію може бути змінено виключно шляхом прямого внесення змін до ПКУ…».
Отже, з точки зору Верховного Суду, незважаючи на постанову КМУ № 89, «карантинний» мораторій на перевірки був чинним.
На сьогодні маємо таку ситуацію з плановими перевірками:
➣ до 16.03.2022 р. діяв «карантинний» мораторій (п. 522 підрозд. 10 розд. XX ПКУ);
➣ з 17.03.2022 р. діє «військовий» мораторій (пп. 69.2 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).
Тож якщо у цей час сільгосппідприємство було планово перевірено, то у нього є усі підстави звернутися до суду та оскаржити висновки такої перевірки.
ДОКУМЕНТАЛЬНІ ПОЗАПЛАНОВІ ПЕРЕВІРКИ
З 27.05.2022 р. дозволено проведення лише таких позапланових перевірок:
➊ на звернення платника податків;
➋ у зв’язку із:
• розпочатою процедурою реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця;
• закриттям постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації;
• порушенням провадження у справі про визнання банкрутом платника податків;
• поданням заяви про зняття з обліку платника податків;
➌ у зв’язку з поданням платником податків декларації, в якій заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ, за наявності підстав для перевірки, визначених п. 200.11 ПКУ, та/або з від'ємним значенням з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн;
➍ платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, яка свідчить про порушення
ними валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів
за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.
Позапланові документальні податкові перевірки з інших підстав залишаються під забороною.
Розпочаті після 27.05.2022 р. позапланові документальні перевірки щодо бюджетного відшкодування проводяться протягом 60 календарних днів, що настають після закінчення граничного терміну проведення камеральної перевірки відповідної декларації.
Наприклад, в податковій декларації за лютий суб’єкт господарювання заявив до відшкодування суму ПДВ більш ніж 100 тис. грн. Відповідно до наведеного вище правила камеральна перевірка цієї декларації має бути проведена в період з 21 липня по 20 вересня 2022 року включно. Відлік 60 календарних днів, протягом яких має бути проведена позапланова документальна перевірка, почнеться 21.09.2022 р. Відповідно, позапланова документальна перевірка має бути завершена не пізніше 19.11.2022 р.
Інші позапланові документальні перевірки, розпочаті після 27.05.2022 р., мають бути проведені в строки, визначені п. 82.2 ПКУ.
Якщо документальні позапланові перевірки із зазначених вище підстав були розпочаті та не завершені до 24.02.2022 р., то вони мають бути поновлені та закінчені протягом 60 днів з дня, наступного за днем набрання чинності Законом № 2260 (тобто до 26.07.2022 р. включно) (абз. 13 пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ). Такі перевірки мають поновлюватись лише на невикористаний строк.
Наприклад, якщо до 24.02.2022 р. протягом 6 робочих днів за зверненням товариства здійснювалась його позапланова документальна перевірка (за наказом її тривалість становить 10 робочих днів), то завершити її орган ДПС має в період з 27 травня до 26 липня 2022 року протягом 4 робочих днів. За рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) така перевірка може бути продовжена ще на 5 робочих днів.
На практиці може виникнути ситуація, коли позапланова документальна перевірка, розпочата і не завершена до 24.02.2022 р., не може бути завершена через наявність небезпечних обставин (факторів). В такій ситуації керівник органу ДПС (його заступник або уповноважена особа) можуть прийняти рішення про зупинення перевірки до завершення дії відповідних обставин та усунення небезпечних факторів. Таке рішення оформлюється наказом, а його копія надсилається платнику податків до електронного кабінету платника податків. Зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки.
Нагадаємо, що особливі умови проведення перевірок під час дії воєнного стану встановлені пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ.
Нотатка
Документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності під час проведення перевірок безпечного:
• доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
• доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
• проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ
Якщо є ризик небезпеки, то сільгосппідприємство має право не допускати податківців до перевірки.
В такому випадку радимо письмово повідомити орган ДПС про причини недопуску, хоча ПКУ не визначено, як це зробити. У повідомленні доцільно обґрунтувати відсутність безпечних умов.
На сьогодні КМУ ще не затверджено перелік територіальних громад, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Проте маємо перелік, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 01.06.2022 р. № 105. На основі цього переліку здійснюються виплати внутрішньо переміщеним особам. Але вважаємо, що включення територіальної громади, де знаходиться підприємство, до вказаного переліку (на день проведення перевірки) може бути підставою для недопуску органів ДПС до перевірки.
Нагадуємо, що такий перелік не є фіксованим документом – він регулярно актуалізується та публікується на сайті https://minre.gov.ua/ в розділі «Головна» ➛ «Новини» ➛ «Оновлено актуальний перелік громад у районах бойових дій, на ТОТ та тих, що в оточенні».
ПРИТЯГНЕННЯ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА НАСЛІДКАМИ ПЕРЕВІРОК
З 27.05.2022 р. у разі виявлення порушень законодавства за результатом проведення будь-яких перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з чинним законодавством. Тобто мораторій на штрафні санкції (штрафи) на період дії воєнного стану не застосовується.
Проте платник податків може бути звільнений від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень, якщо доведе, що це сталось внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору). Порядок підтвердження можливості/неможливості виконання платником податків обов’язків та перелік документів на підтвердження цього має затвердити Мінфін (пп. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). На момент підготовки цієї статті до публікації відповідний порядок не затверджений.
Таким чином, в разі виявлення порушень при податкових перевірках під час воєнного стану єдиною можливістю для платника податків уникнути відповідальності у вигляді штрафу/пені буде доведення (в порядку, визначеному Мінфіном) того факту, що несплата/несвоєчасна сплата податків, неподання/несвоєчасне подання звітності тощо вчинено через війну.
Нагадаємо, що війна може бути форс-мажорною обставиною, але кожен платник податків повинен довести, що не мав об’єктивної можливості виконати певний законодавчий обов’язок через неї.
Дар’я Тарасенко,
адвокатка