Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

ПОВЕРНЕННЯ ОРЕНДОВАНОГО АКТИВУ, ЯКИЙ БУВ ПОЛІПШЕНИЙ ОБЛІКОВІ ТА ПОДАТКОВІ НЮАНСИ

В «АгроPRO», 2023, № 16 с. 38 ми розглянули порядок обліку ремонтів і поліпшень орендованого майна. Рано чи пізно таке майно повертатиметься орендодавцеві. Тож сьогодні йтиметься про податкові та облікові наслідки для орендаря при поверненні такого майна.

КОЛИ ВИНИКАТИМУТЬ «НАСЛІДКИ»

Якщо орендар провів тільки поточний ремонт орендованого основного засобу (далі – ОЗ), тобто здійснив операції для підтримки орендованого майна в робочому стані, то витрати на такі операції він включив до витрат періоду (п. 15 НП(С)БО 7 «Основні засоби», п. 32 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. № 561).

А тому повернення орендованого ОЗ, щодо якого здійснили поточний ремонт, жодним чином не вплине ні на бухгалтерський, ні на податковий облік сільгосппідприємства-орендаря, адже усі витрати на ремонт уже були спожиті і списані.

Інша справа з поліпшенням орендованих ОЗ, тобто з тими операціями, щодо яких в бухгалтерському обліку орендар закумулював витрати і створив на їх основі окремий об’єкт ОЗ (п. 4 розд. ІІ НП(С)БО 14). Такий об’єкт (далі називатимемо його «поліпшувальний») відображався на субрахунку 117 і амортизувався.

Отже, в разі повернення орендованого об’єкта ОЗ, щодо якого були проведені поліпшення, в обліку мають відбутися певні зміни. І залежатимуть вони від того, коли було повернено об’єкт оренди (до чи після того як «поліпшувальний» об’єкт було замортизовано) і чи буде компенсувати орендодавець витрати на поліпшення активу.

ПОЛІПШЕННЯ ЗАМОРТИЗОВАНЕ

БУХОБЛІК

Якщо орендований об’єкт повертають після того як створений в обліку «поліпшувальний» об’єкт ОЗ був замортизований (строк амортизації такого об’єкта зазвичай дорівнює строку дії договору оренди), то в бухгалтерському обліку ця операція призводить тільки до списання з обліку такого створеного об’єкта.

Тобто як тільки створений «поліпшувальний» об’єкт ОЗ доамортизується, потрібно скласти акт на його списання.

Звертаємо увагу! Для комерційних підприємств на сьогодні не існує затвердженої форми такого акта. Адже наказ Мінстату від 29.12.1995 р. № 352, яким був затверджений, зокрема, Акт списання основних засобів (форма № ОЗ-3), втратив чинність ще у 2021 році. Враховуючи це, підприємство може:

➣ самостійно розробити форму такого акта, взявши за основу вищезгадану форму. Для того щоб такий акт був визнаний первинним документом, він повинен містити всі обов’язкові реквізити, притаманні первинному документу. Їх перелік наведено у частині другій ст. 9 Закону від 16.07.1999 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» і в п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. № 88;

➣ використовувати форму акта для державних підприємств, а саме Акт списання основних засобів (часткової ліквідації), форма якого затверджена наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. № 818.

На підставі цього акта бухгалтерія робить відповідні записи про ліквідацію «поліпшувального» об’єкта ОЗ у:

• Інвентарній картці обліку ОЗ;

• Картці обліку руху ОЗ.

Форми цих документів можна взяти із скасованого наказу Мінстату від 29.12.1995 р. № 352 або із наказу Мінфіну від 13.09.2016 р. № 818 чи розробити самостійно.

Списання замортизованого «поліпшувального» об’єкта ОЗ відображається в обліку проводкою: Дт 13 –Кт 10 – на суму накопиченого зносу.

ПОДАТОК НА ПРИБУТОК

Підприємства – «малодохідники» (з річним доходом за минулий рік до 40 млн грн), які не коригують фінрезультат на податкові різниці, при відображенні операції з ліквідації «поліпшувального» об’єкта ОЗ орієнтуються на бухгалтерські правила.

А от «високодохідникам» доведеться бухгалтерський фінрезультат до оподаткування:

➣ збільшити на суму залишкової вартості ліквідованого об’єкта ОЗ, визначеної відповідно до П(С)БО або МСФЗ (абзац четвертий п. 138.1 Податкового кодексу України, далі – ПКУ);

➣ зменшити на суму залишкової вартості такого об’єкта ОЗ, визначеної за правилами, встановленими ст. 138 ПКУ (абзац третій п. 138.2 ПКУ).

ПДВ

В загальному випадку якщо об’єкт ОЗ ліквідується за самостійним рішенням платника, то таке списання для цілей ПДВ-оподаткування є постачанням (пп. «д» пп. 14.1.191 ПКУ, перший абзац п. 189.9 ПКУ).

Але оскільки ми говоримо про ліквідацію через повне зношення активу, тобто через те, що такий об’єкт ОЗ не може використовуватися за первісним призначенням, то нараховувати податкові зобов’язання не потрібно (другий абзац п. 189.9 ПКУ).

Далі в консультації ОРЕНДОДАВЕЦЬ КОМПЕНСУЄ ВАРТІСТЬ ПОЛІПШЕННЯ, ПОВЕРНЕННЯ БЕЗ КОМПЕНСАЦІЇ

Олег Головко, консультант з бухгалтерського обліку та оподаткування