Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

ПРО КОНФІДЕНЦІЙНУ ІНФОРМАЦІЮ ТА КОМЕРЦІЙНУ ТАЄМНИЦЮ

Суб’єкти господарювання мають право вимагати від контролюючих органів нерозголошення інформації, що становить комерційну таємницю або є конфіденційною інформацією (ст. 10 Закону України від 05.04.2007 р. № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

У пп. 17.1.9 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) зазначено, що платник податку має право на нерозголошення органом ДПС (її посадовими особами) відомостей про нього без письмової згоди та відомостей, що становлять конфіденційну інформацію, державну, комерційну чи банківську таємницю та стали відомі під час виконання посадовими особами службових обов’язків, крім випадків, коли це прямо передбачено законами.

Під час дії воєнного стану зазначені норми не змінено і права суб’єктів господарювання (в тому числі і в сфері агробізнесу) на захист власної інформації не обмежено.

Тож з метою захисту своїх прав пропонуємо сільгосппідприємствам розібратися у поняттях:

➤ конфіденційна інформація;

➤ комерційна таємниця.

І нформація поділяється на відкриту та з обмеженим доступом. Будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом (ст. 20 Закону України від 02.10.1992 р. № 2657-XII «Про інформацію», далі – Закон № 2657).

Відповідно до ст. 21 Закону № 2657 конфіденційна інформація є інформацією з обмеженим доступом. До неї належить (ч. 2 ст. 21 Закону № 2657):

Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи (як правило, керівника) у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, якщо інше не встановлено законом.

До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, а також адреса, дата і місце народження (ч. 2 ст. 11 Закону № 2657). Крім того, до конфіденційної інформації про фізичну особу належать також відомості про її майновий стан та інші персональні дані (абз. 1 п. 1 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 30.10.1997 р. № 5). Захист такої інформації є однією з форм практичної реалізації конституційних прав на недоторканність особистого і сімейного життя (ст. 32 Конституції України).

До конфіденційної інформації (інформації з обмеженим доступом) не можуть бути віднесені відомості про (ч. 4 ст. 21 Закону № 2657):

➤ стан довкілля, якість харчових продуктів і предметів побуту;

➤ незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб;

➤ аварії, небезпечні природні явища та інші надзвичайні ситуації, що сталися або можуть статися і загрожують безпеці людей;

➤ стан здоров’я населення, його життєвий рівень, а також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти і культури населення;

➤ факти порушення прав і свобод людини, включаючи інформацію, що міститься в архівних документах колишніх радянських органів державної безпеки;

➤ інші відомості, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законів та погоджених міжнародних договорів України.

Для сільгосппідприємств, у яких у статутному капіталі 50% і більше акцій (часток) належить державі або територіальній громаді, не може бути визнаною конфіденційною інформація, яка підлягає обов’язковому оприлюдненню відповідно до закону (ч. 51 ст. 21 Закону № 2657).

Ураховуючи викладене, сільгосппідприємства, які у своєму статутному капіталі не мають часток, що належать державі або територіальній громаді, можуть визнати конфіденційною будь-яку інформацію, яку вони вважають такою (показники статистичної та фінансової звітності, господарські договори тощо).

Далі в консультації КОМЕРЦІЙНА ТАЄМНИЦЯ, ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ОФОРМЛЕННЯ, ПЕРЕДАЧА ІНФОРМАЦІЇ, ЩО Є КОМЕРЦІЙНОЮ ТАЄМНИЦЕЮ ТА КОНФІДЕНЦІЙНОЮ ІНФОРМАЦІЄЮ

Зразок наказу Про комерційну таємницю та конфіденційну інформацію

Олександр Норочевський, адвокат, радник з юридичних питань Спілки аграріїв Київщини