Свого часу багато сільгосппідприємств почали використовувати емфітевзис як гнучкіший інструмент користування земельними ділянками ніж оренда, зокрема за можливість поновлення договору без його переукладання. Однак, за роз’ясненнями податківців, власники таких ділянок мали б сплачувати за такі ділянки земельний податок. Адже від оподаткування звільняються лише фізичні особи, які передали власні земельні ділянки сільгосппризначення в оренду платнику єдиного податку ІV групи. В результаті за земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні на праві емфітевзису, держава отримає податок двічі: від її власника та від її користувача - платника єдиного податку ІV групи. Звісно, це несправедливо і певною мірою обурює як власників землі так і її користувачів. Проте цю ситуацію можна вирішити шляхом ухвалення відповідного рішення органом місцевого самоврядування (далі – ОМС). Далі розповімо як.
Передісторія питання
Нагадаємо, що пільга для власників землі – орендодавців виникла унаслідок запровадження фіксованого сільськогосподарського податку, до складу якого і входив земельний податок. Так, чинне законодавство передбачало, що фіксований сільськогосподарський податок сплачується, зокрема, в рахунок плати (податку) за землю.
Виходячи з економічної природи введення пільги, якщо об’єкт (земельна ділянка) оподатковується фіксованим сільськогосподарським податком, то від плати за землю він звільнений, інакше – має місце подвійне оподаткування. Якщо ж земельна ділянка не передана в користування, то, відповідно, її власник має сплачувати земельний податок. Згодом фіксований сільськогосподарський податок трансформувався у єдиний податок ІVгрупи.
Отже, беручи до уваги природу запровадження цієї пільги, вона має надаватись всім власникам землі, які передали в користування власні землі сільгосппризначення платникам єдиного податку ІV групи. Користування – більш широке поняття. Воно включає такі права, як: оренда, емфітевзис, суперфіцій, сервітут, котрі встановлюються, зокрема, цивільно-правовими договорами або актами органів влади чи місцевого самоврядування.
Проте на сьогодні звільнення від сплати земельного податку передбачено в Податковому кодексі України (далі – ПКУ).
Від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.
П. 281.3 ПКУ
Як бачимо, пільга передбачена лише для осіб, які передали земельні ділянки в користування на праві оренди. Однак ОМС може розширити коло осіб, які матимуть таку пільгу.
Звісно, власник землі, що передав її в користування на умовах емфітевзису, може оскаржити до суду рішення про нарахування йому земельного податку. Проте, вбачаємо, що перспективи розгляду такої справи на його користь невисокі (за відсутності актуальної судової практики), а сам процес - довготривалий.
Досить часто депутатами ОМС є керівники та спеціалісти сільськогосподарських підприємств, досвідчені аграрії. І, розуміючи природу земельного та єдиного податку ІV групи, зокрема одну й ту саму базу оподаткування (нормативно-грошова оцінка земельної ділянки), вони можуть ініціювати надання пільги із земельного податку власникам земельної ділянки, яка передана платникам єдиного податку ІV групи у користування, в т. ч. на праві емфітевзису
Процедурні питання надання пільги
Відповідно до п. 284.1 ПКУ ОМС встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Форми типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, затверджено постановою КМУ від 24.05.2017 р. № 483. Зокрема, Додаток 2 передбачає встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку.
ЗАЦІКАВЛЕНІ ОСОБИ МОЖУТЬ ІНІЦІЮВАТИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ОМС ПІЛЬГИ ІЗ ЗЕМЕЛЬНОГО ПОДАТКУ ДЛЯ ОСІБ, ЯКІ ПЕРЕДАЛИ ВЛАСНІ ЗЕМЛІ У КОРИСТУВАННЯ ПЛАТНИКАМ ЄДИНОГО ПОДАТКУ ІVГРУПИ НА ПРАВІ ЕМФІТЕВЗИСУ
Враховуючи, що ОМС іноді побоюються приймати такі рішення, доцільно нагадати наступне. Перед внесенням у порядок денний та ухваленням рішення про встановлення ставок податків та пільг ОМС готує проєкт, котрий розглядається відповідною комісією.
Постійна комісія для вивчення питань, розробки проектів рішень ради може створювати підготовчі комісії і робочі групи із залученням представників громадськості, вчених і спеціалістів (ч. 12 ст. 47 Закону України від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Тож проект такого рішення може бути розглянутий на засіданнях двох і більше комісій: бюджетної та з питань земельних ресурсів. Питання, які належать до відання кількох постійних комісій, можуть за їх ініціативою або за дорученням ради (її голови, секретаря сільської, селищної, міської ради) розглядатися на спільних засіданнях. Висновки і рекомендації, прийняті такими комісіями, підписуються головами відповідних постійних комісій.
До роботи комісій можна залучити фахівців, котрі не входять до депутатського корпусу. Головне – всебічно розглянути питання встановлення податків та пільг щодо їх сплати. Адже воно є важливим як для громади (в частині наповнення місцевого бюджету), так і для громадян (в частині захисту їх законних інтересів).
Позитивні висновки комісій дозволять ОМС прийняти обґрунтоване рішення.
Рішення ОМС є регуляторним актом. Кожний регуляторний акт має бути оприлюднений з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань (ст. 9 Закону України від 11.09.2003 р. № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»). Тож якщо зацікавлена особа не входить до складу ради чи виконавчого комітету, але має пропозиції чи зауваження до проекту рішення про встановлення ставок та пільг, то вона може скористатися відповідними правами, наданими цим законом.
Для уникнення подвійного оподаткування та спорів з податковими органами ОМС може ухвалити рішення, де пільга передбачається у такій редакції:
«Від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) у користування платнику єдиного податку четвертої групи».
Варто зауважити, що рішення ОМС стосовно пільг може бути ухвалено і протягом року. У такому разі згідно з п. 284.1 ПКУ ОМС має надати відповідну інформацію органу ДПС за місцезнаходженням земельної ділянки до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за кварталом, у якому воно було прийнято. Тобто сьогодні можна внести зміни щодо пільг до вже ухваленого ОМС рішення. Згідно з п. 284.2 ПКУ якщо право на пільгу у платника виникає протягом року, то він звільняється від сплати податку починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право.
Руслан Сокол, фермер