Закінчується 2023 рік та більшість сільськогосподарських товаровиробників закінчивши процеси виробництва розраховують собівартість вирощеної продукції, розраховують дебіторську та кредиторську заборгованості, закривають витратні рахунки, тощо.
У цій статті наведемо приклади відображення у бухгалтерському обліку та правильність подання інформації, щодо отриманих компенсацій процентів за кредитами за Програмою «Доступні кредити 5–7–9».
ЗМІНА СТАВКИ
Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва, затверджений постановою КМУ від 24.01.2020 р. № 28 (далі – Порядок № 28).
Нагадаємо, що Постановою КМ № 1342 від 28.12.2020 р. на період строку дії карантину, встановленого з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та протягом 90 днів з дня його скасування компенсація процентів надавалася Фондом розвитку підприємництва на сплату базової процентної ставки до 0% річних. Потім таку компенсацію відмінили, але багато сільгосппідприємств оформили такі кредити.
30 червня набула чинності Постанова КМУ 651 від 27.06.2023 р. «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Тож з 30.09.23 р. сільгосппідприємства мають сплачувати відсоткову ставку зазначену в кредитних договорах, у більшій частині – від 3-9 % залежно від того, що вказано у кредитному договорі. Тож рекомендуємо уважно проаналізувати укладені кредитні договори.
Постановою КМУ 1016 від 22.09.2023 р. було внесено зміни до Порядку № 28 і до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва, затвердженого постановою УМУ від 24.01.2020 р. № 29 у частині збільшення розміру компенсаційної процентної ставки, відсотків річних ставок з 9 до 13 %.
ГРУПА ПОВ’ЯЗАНИХ КОНТРАГЕНТІВ
Про порядок отримання державної підтримки шляхом здешевлення вартості кредитів із зазначенням переліку документів які повинен подати суб’єкт господарювання для отримання компенсаційної процентної ставки читайте в «АгроPRO», 2023, № 7, с. 11.
Одним із таких документів для сільгосппідприємства є інформація про групу пов’язаних з ним контрагентів (групу пов’язаних контрагентів).
Відповідно до п. 9 глави 1 розд. VI Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою Правління НБУ від 28.08.2001 р. № 368 два або більше контрагентів вважаються одним контрагентом (групою пов’язаних контрагентів) і такими, що несуть спільний економічний ризик, за наявності хоча б одного з таких критеріїв:
➊ відносини контролю:
• один з контрагентів здійснює контроль над іншим (іншими) контрагентом (контрагентами);
• контрагенти мають спільного контролера;
➋ економічна залежність:
• якщо один з контрагентів матиме фінансові проблеми з фінансуванням або виконанням зобов’язань, то інший(і) контрагент(и) внаслідок цього також, найімовірніше, буде(уть) мати проблеми з фінансуванням або виконанням зобов’язань.
Зверніть увагу! Багато сільськогосподарських товаровиробників є прямими або асоційованими членами громадських організацій, що дозволяє Фонду розвитку підприємництва вважати всіх хто є членами таких організацій – як групу контрагентів.
А це може бути причиною відмови у отримані компенсаційної ставки у зв’язку з перевищенням суми отриманого групою кредиту, яка становить 60 млн грн (раніше було 90 млн грн). Така сума зазначається у довідці про суми отриманої суб’єктом підприємництва та членами групи пов’язаних з ним контрагентів будьякої державної допомоги та/або підтримки за будь-який трирічний період починаючи з 2 серпня 2017 р.
Тож у 2023 році дуже поширеними були ситуації коли сільгосппідприємства отримували відмову у державній підтримці у вигляді участі у програмі «Доступні кредити 5-7-9» без відповідних пояснень. Підставами для такої відмови були або те, що не була вказана група пов’язаних з контрагентів, або така група вже отримала кредитів на граничну суму. Тому рекомендуємо проаналізувати статутні документи, протоколи загальних зборів, тощо та з’ясувати групу пов’язаних контрагентів.
Далі в консультації проОБЛІК..
Володимир Цап, фінансовий директор, кандидат економічних наук Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного