З початком повномасштабного вторгнення РФ продовольча безпека перебуває під особливо пильною увагою грантодавців. Тож наші міжнародні партнери спрямовують значні грантові ресурси на підтримку агросектору, фермерства та переробних підприємств харчової промисловості. Кожного місяця відкриваються десятки грантових програм та конкурсів на підтримку сільгоспвиробників. А тому суб’єктам господарювання, які мають на меті залучати грантове фінансування, необхідно вміти шукати актуальну грантову програму та адаптувати свою потребу чи проблему під конкретний грантовий конкурс.
ТОП-10 РЕКОМЕНДАЦІЙ
Заповнення заявок на грант потребує чимало часу. Тому щоб ефективно здійснити аналіз донорів, підібрати для свого проєкту актуальний грант та збільшити шанси на його отримання, потрібно звернути увагу на наступне.
➊ ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ, ЯКІ МОЖУТЬ БУТИ ПІДТРИМАНІ ДОНОРОМ
Деякі грантодавці надають гранти на м’які проєкти (наприклад, проведення навчань, досліджень, реалізація інформаційно-роз’яснювальних, адвокаційних компаній), а інші фінансують лише тверді, інфраструктурні проєкти (такі як будівництво, реконструкція, капітальні ремонти, придбання обладнання, сільгосптехніки тощо). Тому потрібно зважати на те, чи це грант загальної підтримки, що надається для забезпечення стабільного розвитку організації, чи цільовий грант на реалізацію конкретного проєкту. Крім того, гранти можуть надаватися на початок діяльності, на стартап чи на розвиток.
Таким чином, потрібно проаналізувати вимоги грантодавця та чи узгоджуються ці вимоги з пріоритетами та цілями сільгосппідприємства.
➋ ГРОШОВА ЧИ НАТУРАЛЬНА ФОРМА ГРАНТОВОЇ ПІДТРИМКИ ВІД ДОНОРА
Деякі грантодавці надають підтримку виключно матеріальними цінностями, обладнанням, технікою, транспортом, інші – лише коштами в національній або іноземній валюті. Грантодавці можуть також відмовлятися фінансувати деякі статті видатків (найчастіше – непрямі видатки) або встановлювати обмеження щодо сум фінансування. Важливо завчасно знати форму підтримки. Адже якщо необхідні грошові ресурси, а донор їх не надає, і навпаки, то, очевидно, що нема потреби брати участь у конкурсі.
➌ РОЗМІР ГРАНТА
У конкурсній документації донор зазвичай зазначає загальний бюджет конкурсу. Але для потенційних заявників більш інформативною є сума максимального та мінімального розмірів грантової підтримки. Розуміння цих обмежень дає можливість заявнику (апліканту) не вийти за ці межі зі своїми запитами, тобто формувати бюджет проєкту з урахуванням не тільки своїх потреб, а й можливостей донора.
➍ РОЗМІР СУМИ СПІВФІНАНСУВАННЯ
Жоден донор не прагне фінансувати проєкт на 100%. А тому часто висуває вимогу обов’язкового співфінансування. Співфінансуванням є залучення в певних пропорціях коштів з альтернативних джерел. Такими джерелами можуть бути власні ресурси заявника, партнерські чи меценатські кошти, кошти місцевих бюджетів тощо. До речі, і частина співфінансування від інших партнерів, і власний внесок заявника можуть бути запропоновані в різних формах: натуральній або грошовій.
➎ ГЕОГРАФІЯ ІНТЕРЕСІВ ГРАНТОДАВЦЯ
В одних випадках конкурс проводиться для заявників з усієї України, в інших – для представників певного регіону. А в деяких випадках – лише для окремих міст, областей. Якщо йдеться про аплікування територіальних громад, то грантодавці іноді висувають вимоги щодо чисельності (наприклад, не менше 70 тисяч мешканців) або ж щодо типу територіальної громади (зокрема, сільська, селищна чи міська).
➏ ТИП АПЛІКАНТА
Донор завжди чітко зазначає, хто може подавати проєктну пропозицію на участь у конкретному грантовому конкурсі: мікро-, малий чи середній бізнес, переробна чи виробнича галузь, фермер чи велике агропідприємство тощо. У конкурсах для представників організацій громадянського суспільства донор може висунути додаткові вимоги до заявників, наприклад: конкретні напрями діяльності (зернові та олійні культури, плодоовочевий, виготовлення кондитерської та крафтової продукції, м’ясомолочний, аквакультура), місце реєстрації, географія діяльності, час існування організації, наявність досвіду реалізації грантових проєктів та ін.
➐ НАЯВНІСТЬ В АПЛІКАНТА ПАРТНЕРСТВ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЄКТУ
Обов’язковою умовою участі у деяких конкурсах є залучення партнерських організацій. У такому разі грантодавець висуває низку вимог і до них. Наприклад, до організаційно-правової форми партнера (кооператив, ТОВ, ФОП, ПП і т.п.), напряму діяльності (зернові та олійні культури, плодоовочевий, виготовлення кондитерської та крафтової продукції, м’ясомолочний, аквакультура), географічної локації партнера (з країн ЄС або Східного партнерства, з будь-якого регіону України або ж із визначених регіонів, певних областей чи територіальних громад тощо).
➑ ТЕРМІН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЄКТУ
Найбільш поширені проєкти тривають від 6 до 12 місяців, рідше – до 3 місяців. Проте у грантових програмах Європейської комісії можлива підтримка великих довгострокових проєктів (кілька років).
➒ ТЕРМІНИ ПОДАННЯ ПРОЄКТНИХ ПРОПОЗИЦІЙ
Важливо пам’ятати, що більшість грантодавців проводять конкурси, які мають дедлайни (deadline – це
кінцевий термін подання заявок на участь у конкурсі). Пропускати їх і надсилати заявку після цих дат категорично не рекомендується. Деякі програми та грантодавці організовують постійні конкурси, тобто не
встановлюють кінцевих дат прийняття проєктних пропозицій і приймають заявки впродовж невизначеного
періоду. Це означає, що апліканти можуть надсилати свої проєктні пропозиції на участь у конкурсі в будьякий час.
➓ ТЕРМІНИ ВИНЕСЕННЯ РІШЕННЯ
Від дати подання проєктної пропозиції на участь у грантовому конкурсі та винесення донором рішення про підтримку проєкту та надходження коштів на рахунок заявника може пройти досить тривалий час. Розуміння цього допоможе чітко планувати діяльність, коректно вносити етапи реалізації проєктних активностей у план-графік.
ПОШУК АКТУАЛЬНИХ ГРАНТІВ
Для пошуку грантових програм слід регулярно ознайомлюватися з інформацією на сайтах донорів. Проте для економії часу та більш швидкого пошуку можна скористатися послугами багатьох онлайн-сервісів, на яких зібрана й оброблена інформація про актуальні грантові конкурси.
Наведемо перелік найпопулярніших.
YOUTUBE-КАНАЛ «ЧАС ЗМІН»
Єдиний в Україні канал, на якому розміщуються огляди грантових можливостей, інтерв’ю з представниками фондів та програм про актуальні грантові можливості, рекомендації експертів на тему «Як отримати грант»
ULR: https://www.youtube.com/@chas_zmin
ПЛАТФОРМА «ЧАС ЗМІН» У РУБРИЦІ «ГРАНТИ 2023»
Ця платформа щодня поповнюється інформацією про актуальні грантові конкурси для бізнесу, громадського сектору, органів влади тощо.
ULR: http://www.chaszmin.com.ua/granty-2023/
ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПІДТРИМКУ ПРОГРАМИ єРОБОТА розміщується на єдиному державному вебпорталі електронних послуг «Дія».
ULR: https://diia.gov.ua/ або на сайті Програми єРобота.
ULR: https://erobota.diia.gov.ua/#start
ІНФОРМАЦІЯ ПРО АКТУАЛЬНІ КОНКУРСИ ПРОГРАМИ USAID з аграрного і сільського розвитку – АГРО систематично публікується на Фейсбук сторінці
ULR: https://www.facebook.com/usaid.agro/?locale=ru_RU
Далі в консультації ВЛАСНА КАРТА ДОНОРІВ, НАЙПОШИРЕНІ ВИМОГИ ГРАНТОДАВЦІВ, КРОКИ ЗАЛУЧЕННЯ ГРАНТІВ, НАЙПОШИРЕНІ ВИМОГИ ГРАНТОДАВЦІВ, КРОКИ ЗАЛУЧЕННЯ ГРАНТІВ
Мар’яна Кобеля-ЗвірМар’яна Кобеля-Звір, експертка у сфері залучення грантових ресурсів, кандидат економічних наук