Війна поставила український бізнес у складне становище, особливо ті підприємства, виробничі потужності яких розміщені безпосередньо в зоні ведення бойових дій чи поряд з такою небезпечною зоною.
Тому надзвичайно важливо було з самого початку повномасштабної агресії прийняти програму, яка б дозволяла підприємствам, що базувалися в небезпечних чи потенційно небезпечних зонах, оперативно вирішувати питання переміщення виробничих потужностей в безпечні регіони.
ПРОГРАМА УРЯДУ З ПЕРЕМІЩЕННЯ
Вже в березні 2022 року Уряд спільно з Мінекономіки анонсували запуск програми з релокації українських підприємств, які опинилися чи мали загрозу опинитися в зоні проведення бойових дій.
За даними Мінекономіки, станом на початок серпня 692 компанії переїхали на нове місце, 484 з них почали працювати. При цьому кількість заявок на переміщення виробничих потужностей досягнула 1769. Тобто близько 30% з наявних кейсів вже вдалося успішно реалізувати.
Наразі програма релокації підприємств на нормативному рівні не врегульована. Лише на сайті Мінекономіки розміщено певну інформацію.
Згідно з оприлюдненою інформацією учасником такої урядової Програми може стати будь-яке українське підприємство, яке планує повністю або частково евакуювати свої виробничі потужності. І хоча жодних обмежень щодо виду його діяльності не встановлено, Мінекономіки неодноразово зазначало, що пріоритет надається компаніям, які виробляють товари першої необхідності, мають першочергове значення для життєдіяльності населення та підтримки економіки у воєнний час. До таких, звісно, належать і агропідприємства, які виробляють та переробляють агропродукцію, в тому числі продукти харчування.
Першим кроком до запуску механізму успішної релокації є заповнення заявки на одному із запропонованих майданчиків системи «Прозорро.Продажі». Надалі заявка має оперативно опрацьовуватися Мінекономіки (максимум 5 днів), яке за результатами розгляду здійснює залучення суб’єктів, зокрема обласних військових адміністрацій (далі – ОВА), для реалізації переміщення.
Слід зауважити, що жодних підстав у відмові щодо релокації немає. Натомість є першочерговість розгляду заявки, можливість демонтажу, наявність локації з необхідними умовами для роботи в регіонах, що приймають, та черговість перевезення тощо.
Після ухвалення позитивного рішення про релокацію підприємство отримає пакет державної підтримки, що включає в себе наступні опції:
➙ підбір місця розташування для потужностей підприємства;
➙ допомога з перевезенням на нову локацію;
➙ сприяння в розселенні працівників та пошуку нових співробітників;
➙ підтримка у відновленні логістики, закупівлі сировини та пошуку ринків збуту.
Релокація підприємства може здійснюватися трьома способами:
• самостійно;
• безкоштовно через АТ «Укрпошта» (здійснення безоплатного перевезення майна підприємств згідно з переліком, який формується Мінекономіки і передається до Мінінфраструктури, передбачено постановою КМУ від 17.03.2022 р. № 305);
• силами АТ «Укрзалізниця».
Наразі доступними для переїзду є вже чотирнадцять регіонів: Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька, Вінницька, Волинська, Рівненська, Кіровоградська, Черкаська, Полтавська, Дніпропетровська та Київська (крім Києва) області.
Держава перш за все здійснює допомогу у вирішенні логістичних питань, пов’язаних з переїздом, а також обіцяє сприяти в пошуку приміщень з необхідною інфраструктурою, монтажі обладнання, розселенні персоналу.
Підтримка підприємств, які змушені покинути рідні регіони, активно здійснюється на місцевому рівні.
До прикладу, від початку повномасштабної війни на Львівщину релокувались понад 180 підприємств, з них 130 уже розпочали свою діяльність і створили 4511 робочих місць.
Як повідомив 25.07.2022 р. на зустрічі з представниками бізнесу, в т. ч. релокованого, директор департаменту економічної політики Львівської ОВА Степан Куйбіда:
«Наша підтримка релокованого бізнесу продовжується. Ми запровадили обласну Програму підтримки бізнесу на загальну суму 50 млн гривень. ... релоковані підприємства мають змогу отримати разову виплату в 100 тис.грн за умови, якщо вони зареєструвались на території Львівщини. Якщо ж на підприємстві створили додаткові 20 робочих місць, то ця сума подвоюється… Для отримання відповідної фінансової підтримки підприємство має подати заявку та витяг з Єдиного державного реєстру до Львівської ОВА…»
СПРОЩЕННЯ ПРОЦЕДУР ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЗЕМЛІ РЕЛОКОВАНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ
Необхідною умовою для відновлення роботи сільгосппідприємства є не лише фізичне переміщення його виробничих потужностей в безпечніший регіон, а й знаходження для нього відповідного місця розташування. Тому вирішення проблеми передачі земельних ділянок для евакуйованих компаній було визначене Урядом як один із невідкладних заходів щодо їх релокації.
Законом України від 12.05.2022 р. № 2247-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон № 2247) це питання було врегульовано. Зокрема, ним передбачено надання в оренду земельних ділянок для розміщення виробничих потужностей переміщених підприємств без проведення земельних торгів.
На жаль, реалізувати таку пільгову норму на практиці поки не видається можливим. Законом № 2247 передбачено, що порядок визначення підприємств, виробничі потужності яких підлягають переміщенню, та осіб, яким надається право на одержання в оренду без проведення торгів земельної ділянки для розміщення таких підприємств, має бути затверджений КМУ.
Урядом було розроблено проєкт такої постанови, але він досі не прийнятий. Як завжди, стара хвороба українського реформування – закон прийняли, а інструкцію його імплементації забули. Крім того, перелік відповідних осіб та підприємств має встановлюватися спільним рішенням ОВА, з території якої евакуюються підприємства, та ОВА, на територію якої вони переміщуються. Зрозуміло, що зазначені адміністрації не зможуть ухвалювати подібні рішення до прийняття та набрання чинності відповідним порядком.
Наступне нововведення Закону № 2247 – можливість змінювати цільове призначення земельної ділянки під розміщення евакуйованих підприємств за спрощеною процедурою, а саме без:
• розроблення документації із землеустрою;
• сплати сільськогосподарських чи лісогосподарських втрат;
• врахування обмежень щодо особливо цінних та лісових ділянок;
• дотримання правил співвідношення із функціональним призначенням території згідно з містобудівною документацією.
Проте цю новацію реалізувати також поки що неможливо, оскільки в разі необхідності зміни цільового призначення земельної ділянки відповідні органи влади мають надати запит, який, крім іншого, повинен містити реквізити спільного рішення ОВА, про яке йшлося вище. А отже, для зміни цільового призначення за встановленою спрощеною процедурою в такому разі теж потрібно чекати ухвалення КМУ відповідного акта, який регулюватиме порядок визначення належних до евакуації підприємств. Сподіваємось, його буде прийнято якнайшвидше.
Натомість зараз можливим є отримання земель для товарного сільськогосподарського виробництва без проходження складних формальностей, без земельних торгів, але всього на рік та з чітко визначеними умовами користування. Для агропідприємств, які втратили можливість обробітку землі в місці свого попереднього перебування, така пільгова підстава отримання оренди на сільськогосподарську землю є досить актуальною і важливою.
ПІЛЬГОВІ УМОВИ ОТРИМАННЯ НЕРУХОМОГО МАЙНА ДЛЯ РЕЛОКОВАНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Одним із найважливіших кроків у релокації є пошук виробничих та інших приміщень, які були б придатними для діяльності переміщених підприємств. Для прискорення цього процесу на «Прозорро. Продажі» було введено новий фільтр «релокація», використовуючи який можна запропонувати або знайти необхідне нерухоме майно.
Для зменшення фінансового навантаження на початкових етапах діяльності переміщених підприємств постановою КМУ від 27.05.2022 р. № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» було встановлено пільгову орендну плату щодо державного та комунального майна. Передбачено, що переможці електронних аукціонів щодо переміщення виробництва з визначених регіонів протягом перших шести місяців оренди сплачують орендну плату в розмірі 1 грн за 1 м2 орендованої площі.
Для цього необхідно до настання дати проведення аукціону отримати в ОВА, за місцезнаходженням майна, клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провдження господарської діяльності. А після завершення аукціону разом з підписанням протоколу подати відповідне клопотання орендодавцю.
Такий підхід вирішує одночасно два питання – швидке повернення підприємств до роботи та забезпечення надходжень до відповідних бюджетів у вигляді орендної плати. Оскільки після закінчення пільгового шестимісячного періоду її сплата повинна відновитися у повному обсязі. Перший аукціон з пільговими умовами оренди вже відбувся наприкінці липня на Львівщині.
На додаток до зазначеного правового регулювання був прийнятий Закон України від 28.07.2022 р. № 2468-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» та інших законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави» (наразі переданий на підпис Президенту). Він спрямований передусім на спрощення процедур приватизації державного та комунального майна, у т. ч. і щодо покупців, які можуть потребувати переміщення виробничих потужностей з територій ведення бойових дій. Тож закон покликаний розширити список об’єктів для бізнесу за рахунок державного та комунального майна, які вони можуть використовувати для виробництва в безпечних регіонах країни.
ВИСНОВОК
На практиці більша кількість сільгосппідприємств взагалі не готова здійснювати релокацію через неможливість ефективного відновлення роботи на нових територіях. Адже крім традиційних проблем, пов’язаних із транспортуванням обладнання, нестачею відповідної нерухомості та співробітників у приймаючих областях, виникають ще й додаткові, пов’язані зокрема з відсутністю вільних земельних ділянок. Земельний банк для подібних потреб поки було створено лише на території Закарпатської області.
В цілому переміщення кожного підприємства – це окремий складний процес, для здійснення якого необхідно враховувати усі переваги та недоліки. А для збільшення попиту на користування програмою з релокації необхідним є дотримання державою послідовних кроків, спрямованих на допомогу підприємствам у налагодженні логістичних зв’язків, отриманні додаткової фінансової та кредитної підтримки, пошуці ринків збуту у нових для них регіонах.
Богдан Яськів, старший партнер ЮФ Тотум, адвокат
Анастасія Іщенко,
молодший юрист ЮФ Тотум