В кінці кожного року сільгосппідприємства проводять інвентаризацію свого майна та зобов’язань. У воєнний час ця процедура має свої особливості. Тому сьогодні нагадаємо, як правильно організувати інвентаризацію, на що звернути увагу на кожному етапі її проведення, як оформити її результати та відобразити в бухобліку.
ПЕРЕДУМОВИ ПРОВЕДЕННЯ
Обов’язковість проведення річної інвентаризації встановлена ст. 10 Закону України від 16.07.1999 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996). Вона проводиться для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку напередодні складання річної фінансової звітності.
Проводити інвентаризацію слід відповідно до Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879 (далі – Положення № 879).
Про інвентаризацію активів підприємств, що знаходяться на тимчасово окупованих територіях, мова не йде. Підприємства (їх структурні підрозділи), які мають місцезнаходження в районах проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану, проводять інвентаризацію у разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов’язання та власний капітал підприємств (п. 8 р. I Положення № 879).
Нагадаємо, що Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 р. № 309. Таким чином, керівники сільгосппідприємств, що знаходяться на територіях як активних, так і можливих бойових дій, можуть прийняти рішення про непроведення інвентаризації через небезпеку.
Майно, яке фактично перебуває на тимчасово окупованій території або в районах проведення воєнних (бойових) дій і до якого наразі немає доступу чи такий доступ небезпечний, слід продовжувати обліковувати у складі активів. Адже для списання такого майна з балансу немає підстав.
Для інших підприємств річна інвентаризація обов’язкова. Друга її характерна риса – це суцільність (п. 6 та п. 7 розд. І Положення № 879). Тобто така інвентаризація має охоплювати всі види зобов’язань та всі активи підприємства, у тому числі предмети, що передані в оренду або перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану. Інвентаризації підлягають також активи і зобов’язання, які обліковуються на позабалансових рахунках, зокрема цінності, що не належать підприємству, але тимчасово перебувають у його користуванні, розпорядженні або на зберіганні.
Однак є винятки:
➊ земельні ділянки, будівлі, споруди (в тому числі гідротехнічні) та інші нерухомі об’єкти (активи, що обліковуються на субрахунках 100, 101, 102, 103, 108) можна інвентаризувати один раз на три роки;
➋ інструменти, прилади, інвентар (меблі) за рішенням керівника підприємства можна інвентаризувати щороку, але в обсязі 30% за умови, що всі такі активи будуть проінвентаризовані протягом трьох років.
Завершити інвентаризацію всіх об’єктів слід не пізніше 31 грудня.
ПРИЗНАЧЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЙНОЇ КОМІСІЇ
Насамперед керівник сільгосппідприємства видає розпорядчий документ (наказ, розпорядження) про
проведення річної інвентаризації. У цьому ж документі визначається склад інвентаризаційної комісії.
До складу такої комісії можуть входити (п. 1 розд. ІІ Положення № 879):
• керівник підприємства (він зазвичай очолює таку комісію);
• представники апарату управління та бухгалтерської служби підприємства;
• досвідчені працівники, які знають об’єкт інвентаризації, ціни та первинний облік.
Зверніть увагу! Матеріально відповідальна особа не може входити до складу комісії для перевірки активів, які перебувають у неї на відповідальному зберіганні, оскільки є особою, що перевіряється.
Якщо на підприємстві досить велика кількість об’єктів і самостійно інвентаризаційна комісія не може провести інвентаризацію, то дозволяється для її проведення створювати робочі інвентаризаційні комісії (п. 2 розд. ІІ Положення № 879).
Якщо на підприємстві працює лише один працівник (директор), то він сам має провести інвентаризацію. Або ж для проведення інвентаризації може бути залучена стороння особа, з якою укладають цивільно-правовий договір (п. 1 розд. ІІ Положення № 879).
Далі в консультації ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ (ОСНОВНІ ЗАСОБИ, НЕМАТЕРІАЛЬНІ АКТИВИ, БІОЛОГІЧНІ АКТИВИ ТВАРИННИЦТВА, ЗАПАСИ, ГРОШОВІ КОШТИ, ЗАБОРГОВАНІСТЬ), ОФОРМЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ, ВІДОБРАЖАЄМО НЕСТАЧІ В ОБЛІКУ, ОБЛІКОВУЄМО НАДЛИШКИ, ПОДАТКОВІ НАСЛІДКИ
Олена Жураківська, редактор