З 01.10.2023 р. набирає чинності наказ Мін’юсту від 12.07.2023 р. № 2542/5, яким затверджено Порядок повідомлення держателя Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань про виявлення розбіжностей між отриманими суб’єктом первинного фінансового моніторингу в результаті здійснення належної перевірки та розміщеними в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відомостями про кінцевих бенефіціарних власників та/або структуру власності юридичної особи (далі – Порядок № 2542).
Передбачається, що суб’єкти первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) повідомлятимуть Мін’юст про виявлені розбіжності між отриманими ними даними та даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) про кінцевих бенефіціарних власників та/або структуру власності юридичної особи (далі – КБВ та/або СВЮО).
Нагадаємо, що СПФМ, зокрема, є (ч. 1 ст. 6 Закону України від 06.12.2019 р. № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»):
➤ банки, страховики (перестраховики), страхові (перестрахові) брокери, кредитні спілки, ломбарди та інші фінансові установи;
➤ оператори платіжних систем;
➤ оператори поштового зв’язку, які надають фінансові платіжні послуги та/або послуги поштового переказу, та/або послуги із здійснення валютних операцій;
➤ спеціально визначені СПФМ (крім осіб, які надають послуги в рамках трудових правовідносин): суб’єкти аудиторської діяльності; бухгалтери, суб’єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку; суб’єкти господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування; адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально; нотаріуси; суб’єкти господарювання, що надають юридичні послуги; суб’єкти господарювання, що надають посередницькі послуги та/або консультаційні послуги під час здійснення операцій з нерухомим майном;
➤ інші юридичні особи, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги.
Види розбіжностей, що можуть встановлюватися СПФМ:
• неповнота відомостей про КБВ та/або СВЮО;
• неточність чи помилки у відомостях про КБВ та/або СВЮО;
• відомості про КБВ та/або СВЮО не збігаються з наданими клієнтом відомостями;
• відомості про КБВ та/або СВЮО не збігаються з відомостями СПФМ;
• в ЄДР зазначено номінального (тільки посередник щодо такого права) КБВ;
• в ЄДР інформація про КБВ не вносилась;
• інші розбіжності.
Отже, в разі встановлення розбіжностей в даних ЄДР і даних, отриманих СПФМ – останній зобов’язаний повідомити про це Мін’юст.
Таке повідомлення оформлюватиметься у форматі .xls за формою, визначеною у додатку до Порядку № 2542, та складатиметься з інформації про СПФМ, виявлені розбіжності та інформації про КБВ та/або СВЮО, встановленої СПФМ за результатами проведеної перевірки.
До повідомлення СПФМ додаватиме скановані копії відповідних матеріалів та документів (у разі їх наявності), заархівовані в один файл для кожного запису повідомлення.
Інформація, що міститься у повідомленні, не пізніше 10 робочих днів з дня його отримання надсилається Мін’юстом будь-якому державному реєстратору у межах відповідної області чи м. Києва за місцезнаходженням юридичної особи, щодо якої виявлено розбіжності.
Державний реєстратор протягом 3 робочих днів з дня отримання такої інформації повинен:
➤ внести до ЄДР відмітку про можливу недостовірність інформації про КБВ та/або СВЮО;
➤ направити юридичній особі вимоги щодо надання письмових пояснень стосовно виявлених розбіжностей.
Мін’юст здійснює контроль за внесенням державним реєстратором відмітки про можливу недостовірність інформації в ЄДР про КБВ та/або СВЮО.
Юридична особа протягом 10 робочих днів з дня отримання вимоги повинна буде надати державному реєстратору пояснення та документи для підтвердження відомостей про КБВ та/або СВЮО.
Варто пам’ятати, що неподання або несвоєчасне подання державному реєстратору інформації про КБВ юридичної особи або про його відсутність, або документів для підтвердження відомостей про КБВ юридичної особи тягнуть за собою накладення штрафу на керівника юридичної особи або особу, уповноважену діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), від 17 000 до 51 000 грн (ст. 16611 Кодексу про адміністративні правопорушення).
Проте під час воєнного стану та протягом 3 місяців після його припинення/скасування ці санкції не застосовуватимуться (пп. 2 п. 1 Закону України від 03.03.2022 р. № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни»).
Додатково нагадаємо, що більшість юридичних осіб, за винятком ФОП, чиї засновники (власники, учасники, члени керівних органів тощо) підпадають під визначення КБВ, зобов’язані внести до ЄДР інформацію про КБВ та СВЮО.
Перелік юридичних осіб, звільнених від обов’язку подавати таку інформацію, наведений у п. 9 ч. 2 ст. 9 Закону України від 15.05.2003 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та громадських формувань». В цьому переліку немає сільгосппідприємств, фермерських господарств тощо.
У разі відсутності в юридичної особи КБВ, у тому числі КБВ її засновника (якщо засновник – юридична особа), вноситься відмітка про зазначення у СВЮО обґрунтованої причини його відсутності.
У разі зміни КБВ юридичної особи державна реєстрація відповідних змін проводиться протягом 30 робочих днів з дня виникнення таких змін.
Таким чином, доцільно перевірити відомості про кінцевих бенефіціарних власників та/або структуру власності юридичної особи наскільки вони відповідають даним ЄДР.
Юлія Найдьонишева-Буренко, експерт з з питань державної реєстрації нерухомості та бізнесу, консультант нотаріальної спільноти з питань особливостей реєстрації землі, нерухомості та бізнесу