22.08.2023 р. відбувся вебінар на тему «Розблокування податкових накладних». Сьогодні ми пропонуємо до вашої уваги третю частину відповідей на питання учасників вебінару, які стосуються розблокування податкових накладних.
Перші дві частини див. в:
• «АгроPRO», 2023, № 19, с. 21 щодо ризикового статусу платника ПДВ;
• «АгроPRO», 2023, № 17, с. 27 щодо таблиці даних платника ПДВ.
Які документи та пояснення слід надати органу ДПС для розблокування податкової накладної (далі – ПН) чи розрахунку коригування (далі – РК)?
ЩОДО ПЕРЕЛІКУ ДОКУМЕНТІВ
Для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у таких ПН/РК (п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 р. № 520, далі – Порядок № 520).
Згідно з п. 5 Порядку № 520 до таких документів належать:
➨ договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
➨ договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
➨ первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
➨ розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
➨ документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
➨ інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.
ЩОДО ФОРМИ ТА ЗМІСТУ ПОЯСНЕНЬ
Слід зауважити, що форми пояснень, які подаються платником податків у випадку зупинення реєстрації ПН/РК, як і вимог до їх змісту, не затверджено жодним нормативно-правовим актом. А тому зміст, об’єм та спосіб подання (візуалізація) відповідних пояснень повністю залежать від фантазії платника податків.
Мета пояснень – систематизувати та викласти у легкій, зручній та зрозумілій формі основні відомості про платника податків, а також надати чіткі, повні та документально підтверджені відомості про реальність здійснення господарської операції, стосовно якої була зупинена реєстрація ПН/РК.
Виходячи з практики, пояснення доцільно складати із наступних розділів:
➊ загальні відомості щодо підприємства;
➋ відомості про технологічний/виробничий процес (залучення підрядників тощо);
➌ відомості, що підтверджують наявність необхідних основних засобів (далі – ОЗ), трудових ресурсів тощо. Орієнтовний перелік документів до цього розділу такий:
➙ наявність приміщень: договори оренди з актами приймання-передачі та доказами оплати послуг із оренди за певний період; документи, що підтверджують право власності на об’єкти нерухомості та понесення витрат на утримання такої нерухомості, податкові накладні з квитанціями про реєстрацію;
➙ наявність сільгоспземель: договори купівлі-продажу, витяги з Держреєстру прав на нерухоме майно, звітність щодо землі;
➙ наявність інших ОЗ: роздруківка оборотно-сальдової відомості за рахунком 10; договори купівлі-продажу з видатковими накладними та доказами оплати таких ОЗ (сільгосптехніки, комп’ютерної техніки, автомобілів тощо); форми № ОЗ-1; свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, ПН із квитанціями про реєстрацію;
➙ відомості про подані форми № 20-ОПП: копії форм № 20-ОПП та квитанцій про їх прийняття;
➙ відомості про трудові ресурси: штатний розпис, відомості про нарахування заробітної плати за останні 3 місяці, звітність з ПДФО та ЄСВ за останні 3 місяці (Податковий розрахунок) та платіжні документи, що підтверджують сплату податків; договори підряду, акти до таких договорів та докази сплати послуг (наприклад, за останні 3 місяці);
➙ посилання на позитивну податкову історію (ситуативно);
➍ відомості про господарську операцію: повністю описуємо господарську операцію з посиланням на першу подію, яка і стала підставою для направлення на реєстрацію ПН, та прикріпляємо відповідні документи, що підтверджують відповідний факт.
Орієнтовний перелік документів до цього розділу:
• виробництво (вирощування) продукції: накладні на придбання пального, насіння, добрив, засобів захисту тощо; договори та акти про надання послуг із обробітку землі, збору врожаю тощо; документи, що підтверджують факт збору врожаю та доставки його в місця зберігання (реєстри, путівки, талони, ТТН тощо);
• продаж продукції: договір (із покупцем товару), видаткова накладна (товаророзпорядчі документи), ТТН, договори із перевізниками, акти наданих послуг з перевезення та оплата таких послуг, документи щодо зберігання товару (складські документи – прийняття та видача), довіреності на отримання товару тощо;
➎ відомості про аналогічні операції, за якими вже були зареєстровані ПН/РК. Надати 3-5 попередніх зареєстрованих ПН щодо таких самих (ідентичних) господарських операцій (можна з іншими контрагентами) із квитанціями про їх реєстрацію. Мета цього розділу – документально підтвердити систематичність здійснення діяльності та реєстрацію аналогічних ПН/РК.
Приклад пояснень наведено в кінці консультації (див. Зразок 2).
Далі в консультації відповіді на запитання:
- Якщо заблоковано ПН, скажімо, на продаж кукурудзи та пшениці, то про що писати в поясненнях – взагалі про всю діяльність чи конкретно про вирощування та реалізацію цих культур?
- Протягом якого строку можна подати документи на розблокування ПН під час воєнного стану?
- Як подавати додаткові пояснення до заблокованих ПН: все заново чи тільки те, чого не вистачає?
- ПН постачальника заблокована, але він ніяких дій не здійснює щодо її розблокування. Чи можна на це якось вплинути?
Владислав Головатюк, адвокат АО «ESQUIRES