22.08.2023 р. відбувся вебінар на тему «Розблокування податкових накладних». Пропонуємо до вашої уваги першу частину відповідей на питання учасників вебінару, які стосуються подання Таблиці даних платника ПДВ. Адже, як відомо, успішне подання та врахування цієї таблиці є запорукою подальшої успішної реєстрації податкових накладних. Відповіді надає Владислав Головатюк, адвокат АО «ESQUIRES»
Як написати пояснення до Таблиці даних платника ПДВ (далі – Таблиця) та копії яких документів слід додати?
Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019 р. № 1165, не передбачено ані форми відповідних пояснень, ані переліку відповідних копій документів. В цьому Порядку лише вказано, що Таблиця подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Мета пояснень – документально підтвердити реальну можливість здійснення діяльності підприємством за тими кодами УКТЗЕД чи ДКПП, які зазначені у таблиці.
При цьому кожний розділ і кожну обставину, зазначену в поясненнях, необхідно підкріплювати відповідними документами та, за наявності, податковою звітністю.
Виходячи із практики подання Таблиць, рекомендую складати пояснення з наступних розділів:
1) загальні відомості щодо підприємства;
2) відомості про технологічний/виробничий процес (залучення підрядників тощо);
3) відомості, що підтверджують наявність необхідних основних засобів (далі – ОЗ), трудових ресурсів тощо.
Орієнтовний перелік документів до цього розділу такий:
- щодо наявності приміщення: документи, що підтверджують право власності, договори оренди з актами приймання-передачі та доказами оплати послуг із оренди за певний період (наприклад, за останні 3 місяці (рахунки + платіжні документи) щодо всіх об’єктів (складів, офісних приміщень тощо), документи щодо понесення витрат на утримання такої нерухомості, податкові накладні із квитанціями про реєстрацію;
- щодо наявності ОЗ: роздруківка оборотно-сальдової відомості за рахунком 10, договори купівлі-продажу із видатковими накладними та доказами оплати таких ОЗ (комп’ютерної тех ніки, автомобілів, меблів тощо), форми № ОЗ-1, свідоцтва про реєстрацію ТЗ, податкові накладні із квитанціями про реєстрацію;
- щодо наявності НМА: ліцензійні договори із доказами оплати (програмне забезпечення, яке використовується для надання послуг) тощо;
- щодо відомості про подані форми 20-ОПП: копії форм 20-ОПП та квитанцій про їх прийняття;
- щодо відомості про трудові ресурси: штатний розпис, відомості про нарахування заробітної плати за останні 3 місяці, звітність з ПДФО та ЄСВ за останні 3 місяці та платіжні документи, що підтверджують сплату податків; договори підряду, акти до таких договорів та докази сплати послуг (наприклад, за останні 3 місяці);
- посилання на позитивну податкову історію.
Зразок написання пояснень до Таблиці
Як оскаржити неврахування Таблиці і чи дієво це?
Оскарження можливе:
1) в адміністративному порядку шляхом подання скарги до комісії центрального рівня (ДПС);
2) в судовому порядку шляхом подання позовної заяви.
На мою думку, дієвим є механізм адміністративного оскарження. Адже відповідні пояснення будуть розглянуті зовсім іншими людьми (ніж ті, що відмовили у врахуванні Таблиці), які можуть оцінити надані пояснення та копії документів і прийняти позитивне для платника податків рішення.
Щодо судового оскарження перспектив мало, враховуючи строки розгляду відповідних справ (в ідеальному варіанті – 2 місяці з дня відкриття провадження у справі). Тоді як розгляд повторно поданих пояснень чи скарги має чітко встановлені часові проміжки (легше проаналізувати підстави неприйняття Таблиці, виправити відповідні недоліки та повторно відправити її для розгляду).
При оскарженні Таблиці рекомендую витребувати протоколи засідань та матеріали, що стали підставою для відмови у її врахуванні. У цих протоколах детально розписуються підстави, що стали причиною для відмови. Це дає можливість врахувати вказані недоліки при подальшому поданні Таблиці чи при оскарженні рішення за результатом розгляду Таблиці.
Далі в консультації відповіді на запитання:
Як підприємству отримати протоколи засідань комісій щодо неврахування Таблиці?
Які особливості подання скарги на неврахування Таблиці?
Чи існують у органів ДПС «внутрішні» критерії, за якими враховують чи не враховують Таблиці?