Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

Укладення договору в електронній формі: сучасний інструмент, що полегшує життя (2)

Вже два роки в країні діє правовий режим воєнного стану. За цей час багато громадян виїхали з країни і з різних причин не можуть повернутися. Сільгосппідпримства, незважаючи на суттєве ускладнення умов ведення господарської діяльності, продовжують її здійснювати.

Отже, життя триває. Договори оренди землі, укладені з фізичними особами, потребують поновлення, зміни тощо. В зв’язку з цим у сільгосппідприємств все частіше постає питання: як підписати додаткову угоду чи новий договір, якщо власник землі не заперечує, але фізично не перебуває в Україні?

В такій ситуації помічними можуть стати норми законодавства, які дозволяють укладати договори/ додаткові угоди в електронній формі. І хоча законодавче регулювання укладання договорів в електронній формі не є новим, проте небагато сільгосппідприємств в мирний час користувалося ними. Тому ми звернулись до адвокатки Дар’ї Тарасенко за роз’ясненням, як укласти та підписати договір в електронній формі.

Обмін оригіналами документів завжди був невід’ємною частиною процесу укладення господарських договорів. І якщо до повномасштабної війни це був просто додатковий головний біль бухгалтерії чи інших відповідальних осіб сільгосппідприємства, то в сьогоднішніх реаліях обмін оригіналами договорів може стати складним завданням. Зокрема, це стосується сільгосппідприємств з територій, де ведуться бойові дії, або не працюють поштові служби, або ускладнено процес логістики (складно доїхати до відділення пошти) тощо. Отже, проаналізуємо, як опанувати додатковий інструмент, який дозволить отримати оригінал договору в момент його підписання, відмовитись від поштових витрат і зекономити час.

ДОГОВІР ТА ЕЛЕКТРОННИЙ ДОГОВІР: В ЧОМУ РІЗНИЦЯ

Майнові та немайнові відносини регулюються Цивільним кодексом України (далі – ЦКУ). Учасниками цивільних відносин є фізичні особи та юридичні особи.

НОТАТКА

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків.

Ст. 652 ЦКУ

Електронний договір – домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов’язків та оформлена в електронній формі.

П. 5 ч. 1 ст. 3 Закону України від 03.09.2015 р. № 675-VIII «Про електронну комерцію»

Як бачимо з наведених визначень, електронний договір є різновидом договору і має єдину особливість – оформлення в електронній формі.

НОТАТКА

Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони, або надсилалися ними до інформаційно-телекомунікаційної системи, що використовується сторонами. У разі якщо зміст правочину зафіксований у кількох документах, зміст такого правочину також може бути зафіксовано шляхом посилання в одному з цих документів на інші документи, якщо інше не передбачено законом. Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо воля сторін виражена за допомогою телетайпного, електронного або іншого технічного засобу зв’язку.

Ч. 1 ст. 207 ЦКУ

Якщо сторони домовилися укласти договір за допомогою інформаційно-комунікаційних систем, він вважається укладеним у письмовій формі.

Абз. 2 ч. 2 ст. 639 ЦКУ

Тобто якщо для договору встановлена обов’язкова письмова форма, то можна сміливо укладати договір в електронній формі. Нагадаємо, правочини, які належить вчиняти у письмовій формі, визначено ст. 208 ЦКУ. Зокрема, до них належать правочини між юридичними особами та правочини між фізичною та юридичною особою. Договір оренди землі також має укладатись в письмовій формі, тобто його можна укладати в електронній формі.

Вимоги до змісту електронного договору – ті ж самі, що і до договору на папері, тому в цій статті ми не будемо приділяти увагу цьому питанню.

ЕЛЕКТРОННИЙ ПІДПИС

Якщо свідченням погодження умов паперового договору є його підписання уповноваженими особами сторін, то це ж правило поширюється і на електронні договори, з тією лише особливістю, що підпис є електронним.

Електронний підпис – це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов’язуються і використовуються ним як підпис (п. 15 ч. 1 ст. 1 Закону України від 05.10.2017 р. № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», далі – Закон № 2155).

Електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису (ч. 6 ст. 18 Закону № 2155).

Якщо паперовий договір підписує директор (уповноважена особа), то, за аналогією, і електронний договір має бути підписаний електронним цифровим підписом директора (уповноваженої особи).

Оскільки директор (уповноважена особа) підписує договір від імені юридичної особи, електронний підпис має бути оформлений саме як на посадову особу, а не фізичну особу.

Для оформлення електронного підпису посадова особа підприємства має звернутись до кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг (далі – КНЕДП).

КНЕДП – юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, фізична особа – підприємець, яка надає одну або більше кваліфікованих електронних довірчих послуг та відомості про яку внесені до Довірчого списку (ст. 1 Закону № 2155).

На сайті Центрального засвідчувального органу, яким є Міністерство цифрової трансформації України, можна:

➤ ознайомитись з Довірчим списком, в якому міститься інформація про КНЕДП разом з інформацією про кваліфіковані електронні довірчі послуги, які вони надають;

перевірити електронний підпис або печатку для електронних документів;

➤ створити електронний підпис або печатку (за умови наявності чинного особистого ключа та сертифікатів, виданих кваліфікованим надавачем) тощо.

На сьогодні електронний підпис можна оформити, зокрема, у таких КНЕДП:

• Генеральний штаб Збройних Сил України;

• Інформаційно-довідковий департамент ДПС;

• Державне підприємство «ДІЯ»;

• Міністерство внутрішніх справ України;

• Акціонерне товариство «Державний ощадний банк України»;

• Акціонерне товариство комерційний банк «Приватбанк»;

• Філія «Головний інформаційно-обчислювальний центр» акціонерного товариства «Українська залізниця».

Зауважимо, що умови отримання електронного підпису у різних КНЕДП можуть різнитися, тому перелік необхідних документів та адреси представництв потрібно уточнювати на їхніх офіційних сайтах (докладніше про отримання електронного підпису див. «АгроPRO», 2021, № 3, с. 8, ред.).

Фізична особа – підприємець може згенерувати свій особистий електронний підпис, наприклад, через додаток Приват24.

Далі в консультації ПІДПИСАННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ДОГОВОРУ, ЕЛЕКТРОННИЙ ДОГОВІР ТА СУД, ЩОДО ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ПРАВ

Дар’я Тарасенко, адвокатка