Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

Визнання порушення – запорука зменшення штрафу від ТЦК та СП

17.04.2025 р. набрав чинності Закон України від 13.03.2025 р. № 4316-IX «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення механізмів притягнення осіб до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі – Закон № 4316). Метою прийняття цього закону є:

 удосконалення порядку притягнення осіб до адміністративної відповідальності за порушення при

зовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку;

 наповнення державного бюджету за рахунок добровільної сплати штрафів за скоєння адміністративного правопорушення;

 стимулювання військозобов’язаних здійснювати уточнення даних відповідно до Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджених постановою КМУ від .30.12.2022 р. № 1487, через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста .(далі – Резерв+).

Законом № 4316 внесені зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП).

Розглянемо основні з них.

➊ Провадження в справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 210 (порушення військовозобов’язаними правил військового обліку) і 2101 (порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію) КУпАП, не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю в разі проходження військової служби особою, щодо якої таке провадження розпочато (п. 10 ст. 247 .КУпАП).

Тобто якщо, наприклад, виявлено порушення правил військового обліку чоловіком, який до моменту .винесення постанови став військовослужбовцем, то постанова у справі про адміністративне правопорушення (далі – постанова) не буде виноситись. Однак тих військовослужбовців, щодо яких постанова .складена до 17.04.2025 р., зміни не торкнуться.

➋ Розширено перелік випадків, коли протокол про адміністративне правопорушення (далі – протокол) .не складається. Тож відтепер він також не складатиметься у разі (ч. 7, 8 ст. 258 КУпАП):

• вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених ст. 210 і 2101 .

КУпАП, розгляд яких віднесено, зокрема, до компетенції територіальних центрів комплектування .та соціальної підтримки (далі – ТЦК та СП);

якщо особа подала відповідну заяву, в якій вона не оспорює допущене порушення та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності.

➌ КУпАП доповнено новою ст. 2799, якою встановлено порядок розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 210, 2101 КУпАП, у випадках, якщо особа не оспорює допущене порушення, .згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності та подала про це відповідну заяву. У такому разі правопорушник має надати ТЦК та СП заяву не пізніше дня розгляду справи про адміністративне правопорушення (наприклад, дати, зазначеної в повідомленні про виклик, яке особа отримала від ТЦК та СП). Зазначена заява подається правопорушником особисто в письмовій .формі або через Резерв+.

Втім, відповідно до інформації, поширеної Міноборони, на сьогодні можливість подання заяви через .Резерв+ відсутня, планується реалізувати це влітку. Тому поки що заяву можна подавати лише в паперовому вигляді.

Зауважимо, що без складеного протоколу особі складно встановити, в якому саме правопорушенні її .звинувачують, відповідно – складно завчасно написати заяву і зізнатись у вчиненні правопорушення. .

Винятком може бути ситуація, коли особу на вулиці зупинили працівники поліції і ТЦК та СП, під час перевірки документів, наприклад, встановили, що особа не оновила свої дані в Єдиному державному .реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі – ЄДРПВР) і доправили до ТЦК та СП .для складення протоколу. В такій ситуації особі дійсно буде доцільно скористатись цією нормою. Як .«працюватиме» ця норма в інших ситуаціях – покаже практика.

Керівник ТЦК та СП протягом трьох днів після отримання такої заяви зобов’язаний:

• перевірити викладені фактичні дані про визнання особою правопорушення та надання нею згоди .

на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності;

винести постанову по справі, у тому числі без участі правопорушника.

У разі подання заяви через Резерв+ копія постанови по справі може бути направлена правопорушнику .засобами електронного зв’язку на адресу електронної пошти, зазначену в ЄДРПВР, або в його електронний кабінет.

У такому разі в постанові повинні міститися також (ч. 5 ст. 283 КУпАП):

• відомості про дату, спосіб надходження та зміст заяви від правопорушника;

• інформація про порядок виконання адміністративного стягнення (у т. ч. реквізити для сплати .штрафу та відомості про те, що постанова вважатиметься виконаною у разі сплати протягом десяти календарних днів з дня набрання такою постановою законної сили не менше ніж 50% розміру .штрафу).

➍ В разі винесення постанови в порядку, визначеному ст. 2799 КУпАП, розмір штрафу встановлюється на рівні мінімального розміру штрафу, передбаченого санкцією статті (тобто 17 тис. грн). Така постанова вважається виконаною, якщо правопорушник протягом 10 календарних днів з дня набрання нею законної сили сплатив не менше ніж 50% розміру штрафу (тобто 8 500 грн).

Нагадаємо, постанова набирає чинності через 10 днів з моменту прийняття (якщо не оскаржена). Тож .фактично протягом 20 днів від дня винесення постанови правопорушник має право сплатити половину .штрафу, накладеного на нього ТЦК та СП.

➎ Якщо під час складання постанови правопорушник оспорить допущене правопорушення, то уповноважена посадова особа зобов’язана скласти протокол (ч. 9 ст. 258 КУпАП). В разі відсутності добровільного виконання така постанова підлягає примусовому виконанню після закінчення 30 днів з дня набрання законної сили постановою (ч. 2 ст. 3003 КУпАП).

➏ Справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 210 і 2101 КУпАП, можуть також розглядатися за місцем перебування на військовому обліку особи, яка вчинила такі адміністративні правопорушення, або за місцем їх виявлення та вчинення. Раніше передбачався розгляд лише за місцем вчинення (ч. 5 ст. 276 КУпАП).

Тож віднині притягнути винну особу до відповідальності може будь-який ТЦК та СП. При цьому незрозуміло, як ТЦК та СП перевірятимуть, чи не притягнуто особу за таке саме правопорушення іншим ТЦК та СП.

➐ Відтепер відомості та інформація з ЄДРПВР вважатиметься належними доказами у справах про адміністративні правопорушення (ч. 1 ст. 251 КУпАП).

➑ КУпАП доповнено новою статтею, якою встановлено, що Служба зовнішньої розвідки України (далі – .ЗРУ) розглядає справи про адміністративні правопорушення, визначені ст. 210, 2101, 211 КУпАП, вчинені військовозобов’язаними СЗРУ (ст. 2353 КУпАП). Від імені СЗРУ розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право посадові особи уповноваженого Головою СЗРУ підрозділу СЗРУ.

Ірина Дмитерко, заступник головного редактора