09.12.2023 р. набрав чинності Порядок створення та адміністрування інформаційної системи управління відходами, затверджений постановою КМУ від 05.12.2023 р. № 1279 (далі – Порядок).
Порядок прийнятий на виконання п. 11 ст. 19 Закону України від 20.06.2022 р. № 2320-IX «Про управління відходами» і є ще одним кроком у побудові системи управління відходами.
Він запроваджує інформаційну систему управління відходами (далі – система). Система – це функціональний модуль Єдиної екологічної платформи «ЕкоСистема», який забезпечуватиме доступ до інформації про відходи, виробників продукції, організацію розширеної відповідальності виробника та суб’єктів господарювання у сфері оброблення відходів.
Система дозволить:
- прослідкувати життєвий цикл кожної тонни відходів в країні, адже і утворювач відходів, і перевізник, і утилізатор вестимуть облік у системі – скільки відходів кому і куди передали, хто прийняв, що зробили з ними далі;
- вивести з тіні рух відходів, що унеможливить ситуацію, коли із сміттєвого контейнера за документами відходи поїхали на полігон, а фактично потрапили у лісосмугу;
- впровадити європейські підходи у поводженні з відходами.
Система забезпечить:
➊ облік суб’єктів господарювання у сфері управління відходами;
➋ можливість подати документи в електронній формі та одержати дозвільні документи;
➌ автоматизацію процесів надання електронних публічних послуг, документів дозвільного характеру та ліцензій в електронній формі;
➍ узагальнення, звітність та аналіз інформації в реєстрах у сфері управління відходами;
➎ оптимізацію обліку відходів та управління ними;
➏ здійснення контролю за транскордонним перевезенням відходів;
➐ здійснення контролю за передачею відходів між суб’єктами у сфері управління відходами;
➑ автоматичне первинне внесення інформації до звітних документів на підставі внесеної до неї інформації;
➒ ведення та облік матеріально-технічної бази з управління небезпечними відходами та їх перевірку (до отримання ліцензії, планові та позапланові заходи здійснення державного нагляду (контролю));
➓ ведення обліку несанкціонованих сміттєзвалищ відходів, власник яких не встановлений.
УСІ СІЛЬГОСППІДПРИЄМСТВА ТІЄЮ ЧИ ІНШОЮ МІРОЮ
Є УТВОРЮВАЧАМИ ВІДХОДІВ,
ТОЖ ВОНИ МАЮТЬ ЗАРЕЄСТРУВАТИСЯ У СИСТЕМІ І ОТРИМАТИ РЕЄСТРАЦІЙНИЙ НОМЕР
Після реєстрації на єдиній онлайн-платформі «ЕкоСистема» для підприємств відкривається електронний кабінет суб’єкта господарювання. Через цей кабінет користувачі повинні створити обліковий запис у функціональному модулі е-Відходи та внести до системи інформацію та відомості щодо:
• коду згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) для юридичних осіб та реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) для фізичних осіб;
• кодів видів економічної діяльності;
• контактної інформації суб’єктів у сфері управління відходами;
• місцезнаходження об’єкта збирання, зберігання, відновлення та/або видалення відходів/місця утворення відходів;
• опису основної діяльності, під час якої відходи утворюються, оброблюються;
• проектної потужності місця утворення відходів, об’єкта оброблення відходів тощо.
Заповнення облікового запису здійснюється після проходження електронної ідентифікації та автентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису.
Після заповнення цієї інформації сільгосппідприємству-користувачу стає доступна, зокрема, підсистема надання адміністративних послуг. Вона складається з таких підмодулей:
• «Облік об’єктів оброблення відходів – забезпечує ведення та декларування наявності матеріально-технічної бази з управління відходами;
• «Проведення перевірки до отримання ліцензії та здійснення заходів державного нагляду (контролю)» – дає змогу оперативно інформувати суб’єкта (ліцензіата/здобувача ліцензії) про проведення перевірок, із забезпеченням фіксації історії перевірок з усією документацією;
• «Управління видачею дозволів на оброблення відходів» – забезпечує автоматизацію, контроль, наповнення реєстру дозволів на здійснення операцій з оброблення відходів;
• «Управління перевіркою ліцензійних умов» – забезпечує функціонування автоматизованого робочого місця, що дає змогу автоматизувати процес проведення перевірки матеріально-технічної бази здобувачів ліцензії;
• «Транскордонне перевезення відходів» –фіксує відходи, що імпортуються/експортуються в рамках транскордонного перевезення відходів;
• «Провадження ліцензійної діяльності» – забезпечує здобувачу ліцензії автоматизоване робоче місце провадження діяльності з відходами, що передбачає отримання ліцензії;
• «Управління надання електронних публічних послуг» – дозволяє отримувати електронні публічні послуги у сфері управління відходами.
Надання електронних публічних послуг здійснюватиметься за заявами, поданими в електронній формі через електронний кабінет користувача. Відомості за результатами надання електронної публічної послуги вносяться до відповідних реєстрів. Кожному рішенню під час внесення до реєстру автоматично присвоюється унікальний реєстраційний номер. Отже, сільгосппідприємствам доцільно опанувати систему управління відходами.
На сьогодні Міндовкілля проводить активну роботу щодо поширення інформації та презентації системи. Зі свого боку редакція журналу «АгроPRO» в наступних номерах наведе детальний алгоритм дій сільгосппідприємства для того аби зареєструватися в системі. Адже через неї у 2024 році потрібно буде подавати декларацію про відходи.
Іван Паламарчук, екологічний аудитор, заслужений природоохоронець України