Угоду про розблокування українських портів для експорту зерна підписали в Стамбулі представники Туреччини, ООН та України. Аналогічне візування документу відбулося з боку Туреччини, ООН та росії. «Ініціатива щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів» – офіційна назва цього угоди. На перший погляд, документ – благо для українського агросектору, який розблоковує на 120 днів (з правом продовження) вільне проходження зернового експорту по частково розмінованій акваторії. З іншого боку, постає питання його життєздатності і виконання, бо через день зернового перемир’я в Одеський порт прилетіли російські ракети.
Основні положення ініціативи з розблокування портів
Перше – Україна не підписала жодних документів з Росією, лише з Туреччиною та ООН.
Друге – усю діяльність в українських територіальних водах контролюватиме лише Україна.
Третє – наступний крок під егідою ООН буде створення Спільного координаційного центру (СКЦ). До його складу увійдуть представники Туреччини, України, ООН та російської федерації. Він буде забезпечувати безперешкодне пересування суден для транспортування продовольства з українських портів.
Четверте – для дотримання домовленостей у Туреччині створять Інспекційні групи з числа представників усіх сторін, які будуть забезпечувати перевірку вантажів і персоналу, які прямують до українських портів або виходять з них.
«Інспеція буде проходити винятково в гаванях, на вході та виході Турецької протоки. Спільна інспекція убезпечить наші порти від входу «троянських конів» під виглядом цивільних суден. Ще раз підкреслюю, діяльність та контроль в українських портах Одеса, Чорноморськ і Південний здійснюватиметься під владою та відповідальністю України. Тобто контроль над українськими портами повністю залишається за українською стороною. Рух жодних інших суден, окрім тих, які мають забезпечувати експорт зерна та пов’язаних з ним харчових продуктів не передбачається. Документ діятиме протягом 120 днів із дня підписання і може бути продовжений на такий самий період, якщо одна зі сторін не повідомить про намір припинити його дію», – розповів про підписаний документ міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
П’яте – судна рухатимуться морським гуманітарним коридором, узгодженим усіма сторонами. Центр розробить план, включаючи визначення безпечних гаваней. Сторони не здійснюватимуть жодних нападів на торгові судна та інші цивільні судна і портові споруди.
Шосте – жодні військові кораблі, літаки, безпілотні літальні апарати не можуть наближатися до морського гуманітарного коридору ближче, ніж на відстань, узгоджену СКЦ, без дозволу сторін.
Ціна питання експорту зерна – 20 млн т зерна і $10 млрд
Президент України Володимир Зеленський так оцінює підписану угоду:
«Сьогодні наша держава й увесь цивілізований світ досягли важливої домовленості – є угода, яка дає змогу розблокувати українські порти й відновити український аграрний експорт. росія робила все, щоб не просто закрити для України доступ до моря, а знищити сам потенціал нашого експорту – портову інфраструктуру, залізницю, склади та елеватори. Ми цього не дозволили… Текст підписаного сьогодні документа опублікований, і кожен може ознайомитися з його пунктами. Вони цілком відповідають інтересам України... Крім того, вдасться уникнути голоду, який міг призвести до політичного хаосу в багатьох країнах світу, зокрема в країнах, які нам допомагають… І для всіх зрозуміло, що з боку Росії можуть бути якісь там провокації, якісь намагання дискредитувати українські та міжнародні зусилля. Але ми довіряємо ООН. Тепер це їхня відповідальність і наших міжнародних партнерів – гарантувати дотримання домовленостей».
Зеленський підкреслив, що після підписання угоди близько 20 млн т зерна торішнього врожаю зернових експортують. При цьому, за його словами, Україна вже має зерна приблизно на $10 млрд.
Джерело: Agropolit