Реклама

Реклама

Партнери

Партнери

Знищено частину активів сільгосппідприємства: які облікові та податкові наслідки?

Внаслідок військових дій було знищено частину сільгосптехніки, міндобрива, інші ТМЦ. Як списати такі активи та відобразити в обліку? Які податкові наслідки?

Податкові наслідки

Розпочнемо з податкових наслідків.

В першу чергу підприємства цікавить: чи потрібно нараховувати «умовний» ПДВ?

Ні, не потрібно.

Адже згідно з п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ) протягом дії воєнного стану не вважаються використаними в неоподатковуваних операціях чи в операціях, які не є господарською діяльністю, товари, придбані з ПДВ, та які під час воєнного стану були знищені.

З огляду на визначення терміна «товари», наведене в пп. 14.1.244 ПКУ, товарами є матеріальні (у тому числі основні засоби) та нематеріальні активи. Втім, для основних засобів є інші норми ПКУ, які дозволяють не нараховувати ПДВ в подібних ситуація.

Так, у пп. 14.1.191 ПКУ зазначено, що не є постачанням товарів випадки, коли основні виробничі та невиробничі засоби ліквідуються у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок, зокрема, дії обставин непереборної сили (тобто форс-мажору), а також в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням. Аналогічна норма закріплена й у п. 189.9 ПКУ.

Воєнна агресія з боку РФ визнана форс-мажорними обставинами, про що повідомилаТоргово-промислова палата України (ТПП) https://www.facebook.com/1780981079/posts/10216868915793444/?d=n.

Таким чином, при знищенні внаслідок військових дій сільгосптехніки, міндобрив, інших ТМЦ нараховувати ПДВ не потрібно.

Для платників податку на прибуток списання знищених цінностей збільшуватиме витрати як і в бухобліку ( про це – далі) й відповідно – зменшуватиме суму цього податку. Податкових різниць для таких випадків не передбачено.

На розмір єдиного податку (у т. ч. IV групи) така операція не впливає.

Документальне оформлення

У загальному випадку в разі виявлення фактів псування (знищення) цінностей наказом керівника слід створити комісію, яка має провести інвентаризацію (п. 7 розд. I Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879, далі – Положення № 879).

До складу комісії доцільно включити (за можливості) представника місцевої влади чи військової адміністрації, а також представників апарату управління підприємства, бухгалтерії та досвідчених працівників, які знають об’єкт інвентаризації. Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.

У тих випадках, коли бухгалтерський облік ведеться безпосередньо керівником підприємства, інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства самостійно.

У п. 8 Положення № 879 зазначено, що підприємства, які знаходяться на тимчасово окупованій території, проводять інвентаризацію тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку. Така інвентаризація проводиться станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди (абзац другий п. 8 Положення № 879).

Після закінчення інвентаризації комісія складає інвентаризаційний опис, на підставі якого бухгалтерія оформлює Звіряльну відомість результатів інвентаризації (форма № інв-18 або самостійно розроблена форма).

Результати інвентаризації, зафіксовані у звіряльних відомостях, а також висновки щодо виявлених розбіжностей та пропозиції щодо їх врегулювання інвентаризаційна комісія оформлює протоколом (п. 1 розд. IV Положення № 879). Його складають після закінчення інвентаризації та передають на розгляд та затвердження керівнику підприємства. Керівник затверджує протокол протягом 5 робочих днів.

Бухоблік

Результати інвентаризації відображаються в бухгалтерському обліку у місяці, в якому проведена інвентаризація.

Для списання основних засобів на підставі протоколу комісії, затвердженого керівником, оформлюється:

Форми цих документів затверджені наказом Мінстатистики від 29.12.1995 р. № 352.

Інші ТМЦ можуть бути списані на підставі безпосередньо звіряльних відомостей або окремих актів про списання (оформлюються у довільній формі).

В бухобліку основні засоби списуються так:

Суми виявлених зіпсованих (знищених) ТМЦ списуються на витрати діяльності проводкою: Дт 947 «Нестачі та втрати від псування цінностей» – Кт відповідного рахунку (субрахунку) ТМЦ (20, 22, 25, 26, 27, 28).

Також сума нестачі (тобто вартість знищених цінностей) відображається ще й на позабалансовому субрахунку 072 «Невідшкодовані нестачі та втрати від псування цінностей» (п. 27 П(С)БО 9). Це доцільно зробити на той випадок, якщо у подальшому буде здійснюватись компенсація втрат, понесених внаслідок агресії РФ.

Олена Жураківська, редактор

Фото: Зруйнований російськими військами склад Agricom Group з мережі Інтернет