Зметою якісного та своєчасного проведення мобілізаційних заходів територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК та СП) зобов’язані мати всю повноту інформації щодо призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі – військовозобов’язаних), і така інформація повинна бути актуальною.
Крім того, актуальність такої інформації важлива і для роботодавців, адже в разі подання неправильних даних щодо працівника для отримання ним відстрочки від призову (бронювання) йому може бути відмовлено у її наданні (п. 10 Порядку бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 27.01.2023 р. № 76).
Для актуалізації облікових даних військовозобов’язаних законодавством передбачено проведення звіряння. Тож детально розглянемо його види, процедуру, наслідки непроведення тощо.
ЗАКОНОДАВЧЕ РЕГУЛЮВАННЯ
Основними нормативно-правовими актами, що також регулюють ці правовідносини, є:
➊ Закон України від 25.03.1992 р. № 2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу» (далі – Закон № 2232);
➋ Закон України від 21.10.1993 р. № 3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі – Закон № 3543);
➌ Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 р. № 1487 (далі – Порядок № 1487).
Одним з обов’язків підприємств (усіх форм власності) у сфері мобілізаційної підготовки та мобілізації є облік військовозобов’язаних та надання звітності щодо результатів такого обліку (абз. 13 ч. 1 ст. 21 Закону № 3543).
Персональний військовий облік на підприємствах ведеться за списками персонального військового обліку (форма списку наведена у додатку 5 до Порядку № 1487, див. зразок) (п. 33 Порядку № 1487).
Порядок № 1487 також містить перелік інформації, яка зазначається в списках персонального військового обліку щодо:
• військовозобов’язаних та резервістів: – офіцерського складу; – рядового, сержантського та старшинського складу;
• призовників.
Наприклад, щодо призовників не заповнюються графи 6, 7, 8, 15. А в графі 2 зазначається «призовник».
Зауважимо, що ведення військового обліку на підприємствах не є новацією, до 05.01.2023 р. (дата набрання чинності Порядком № 1487) відомості про військовозобов’язаних працівників вносились до «Особової картки працівника». Фактично інформація, що має вноситись до списків персонального військового обліку, раніше вносилась до «Особової картки працівника».
Зразок форми списку наведено на наступніій сторінці (додаток 5 до Порядку № 1487).
Отже, відомості про військовозобов’язаного працівника (дані паспорта (в т. ч. закордонного), освіта, сімейний стан, місце проживання тощо) мають бути на підприємстві. Якщо певних відомостей немає – необхідно їх витребувати від працівників.
ДОВІДКОВО
Документи про освіту, сімейний стан та інші облікові дані працівник повинен надати при прийнятті на роботу для підтвердження свого стажу та кваліфікації, а також для ідентифікації особи (ст. 24 Кодексу законів про працю, далі – КЗпП).
Прямо законодавством не передбачено, що працівник зобов’язаний повідомити роботодавця про зміну своїх облікових даних (наприклад, про отримання другої освіти, зміну закордонного паспорта тощо), однак такий обов’язок можна передбачити у внутрішніх документах підприємства (колективному договорі, наказі тощо). Адже працівники зобов’язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження роботодавця (ст. 139 КЗпП).
Тож оскільки звіряння облікових даних є обов’язком підприємства, то керівництво має законне право вимагати у працівника надати необхідну інформацію з метою її актуалізації.
А якщо працівник відмовляється виконувати таке розпорядження, то це може трактуватись як порушення трудової дисципліни, за яке до працівника може бути застосовано один з таких заходів стягнення:
1) догана; 2) звільнення.
Законодавством, статутами і положеннями про дисципліну можуть бути передбачені для окремих категорій працівників й інші дисциплінарні стягнення (ч. 1 ст. 147 КЗпП).
Тож в окремих випадках відмова працівника від надання таких документів для звіряння може трактуватись як порушення трудової дисципліни. Хоча адміністративної відповідальності за неповідомлення працівником підприємства про зміну облікових даних немає.
Разом з тим у військовозобов’язаного є обов’язок щодо інформування про такі зміни у семиденний строк ТЦК та СП, у якому він стоїть на обліку (п. 23 Порядку № 1487).
Фактично на сьогодні законодавством встановлено два види звіряння облікових даних списків персонального військового обліку:
➣ у роботодавця з військово-обліковими документами працівника;
➣ з обліковими даними документів ТЦК та СП, на території відповідальності яких перебуває сільгосппідприємство.
Тож керівництво підприємства зобов’язане проводити звіряння як всередині підприємства, так і з відповідним ТЦК та СП.
Далі в консультації ЗВІРЯННЯ З ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВИМИ ДОКУМЕНТАМИ,
ЗВІРЯННЯ З ОБЛІКОВИМИ ДАНИМИ ДОКУМЕНТІВ ТЦК ТА СП,
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ВІДСУТНІСТЬ ЗВІРЯННЯ, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ВІДСУТНІСТЬ ЗВІРЯННЯ
Ілля Менчак, юрист