Управління заходами цивільного захисту – це процес прийняття і виконання управлінських рішень, які за допомогою організаційних, інженерно-технічних та інших превентивних і оперативних заходів спрямовані на:
- зниження ймовірності виникнення надзвичайної ситуації (далі – НС);
- мінімізацію її можливих наслідків до меж прийнятного ризику.
Управляти цим процесом повинні керівники (керівні органи) підприємств та посадові особи з питань цивільного захисту через створення комісії з питань надзвичайних ситуацій (далі – комісії) (ст. 6 Кодексу цивільного захисту України).
Сьогодні розглянемо, як підприємству документально забезпечити роботу комісії, а в наступному номері – права та обов’язки особи з питань цивільного захисту.
ДОКУМЕНТИ ДЛЯ ДІЯЛЬНОСТІ КОМІСІЇ
Для забезпечення ефективного функціонування комісії підприємству необхідно підготувати такі документи:
• рішення (наказ) про створення комісії (зразок 1);
• положення про комісію (зразок 2);
• календарний план роботи комісії на поточний рік;
• протоколи засідання комісії;
• функціональні обов’язки голови комісії, його заступників, членів комісії, робочої групи (зразок 3);
• довідки термінових донесень та аналітичні довідки про ліквідацію наслідків надзвичайної ситуації
(у разі настання НС).
Зазначені документи повинні бути на сільгосппідприємстві незалежно від кількості працівників.
НАКАЗ ПРО СТВОРЕННЯ КОМІСІЇ
Створення комісії та її склад оголошують наказом (див. зразок 1). Склад комісії має забезпечити якісне проведення заходів для запобігання та ліквідації НС, а також стабільне управління силами під час аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт тощо.
До її складу доцільно включити заступника керівника (голови), керівників структурних підрозділів, осіб, відповідальних за охорону праці, пожежну безпеку тощо. Кількісній склад комісії не визначений, але, як показує практика, до неї має входити не менше трьох осіб.
Секретарем комісії, як правило, має призначатися посадова особа з питань цивільного захисту.
Зразок наказу
Голова комісії здійснює керівництво діяльністю комісії. За його відсутності керівництво комісією покладається на його заступника. Комісія проводить засідання відповідно до потреб, проте не рідше ніж раз на півріччя.
Рішення приймаються шляхом відкритого голосування всіх членів комісії, результати якого фіксуються в офіційному протоколі, підписаному головою та відповідальним секретарем.
Рішення, які приймає комісія у межах її повноважень, стають обов’язковими для усього керівного складу та працівників підприємства, вони виконуються відповідно до протокольних доручень, які виконавці отримують відповідно до ухвалених рішень.
У період між засіданнями комісії рішення ухвалює голова комісії або його заступник. Голова розподіляє обов’язки між своїми заступниками й організує роботу членів комісії.
Далі читайте про ПОЛОЖЕННЯ ПРО КОМІСІЮ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ’ЯЗКИ ЧЛЕНІВ КОМІСІЇ (+ Зразки)
Ірина Дмитерко, заступник головного редактора
Анатолій Рожков, експерт з питань пожежної та техногенної безпеки