25.11.2022 р. набрав чинності Закон України від 03.11.2022 р. № 2719-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу»/
Основна мета цих змін – підвищення ефективності приватизації єдиних майнових комплексів державних та комунальних підприємств та збільшення надходження до державного та місцевого бюджетів коштів від приватизації такого майна. Але є й інші зміни, що стосуються у т. ч. й сільгосппідприємств. Тож розглянемо їх детальніше.
ЄДИНИЙ ПОДАТОК ЗА СТАВКОЮ 2%
Уточнено порядок добровільної відмови суб’єкта господарювання від застосування «спеціального» єдиного податку (далі – ЄП) III групи за ставкою 2% (пп. 9.9 підрозд. 8 розд. ХХ Податкового кодексу України, далі – ПКУ).
До 25.11.2022 р. в зазначеній нормі просто було вказано, що платник податку має право самостійно відмовитися від застосування ЄП III групи за ставкою 2% з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.
Після 25.11.2022 р. ця норма була уточнена, а саме:
• для самостійної відмови від ЄП III групи за ставкою 2% слід подати заяву;
• після подання такої заяви платник податків повертається до тієї системи оподаткування, на якій він перебував раніше, крім випадку, якщо у заяві він зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів (тобто про відмову від спрощеної системи оподаткування).
На практиці, власне, так і відбувалося, але тепер це прописано на законодавчому рівні. Тобто якщо підприємство раніше перебувало на «звичайному» ЄП III групи чи на ЄП IV групи й хоче до закінчення воєнного стану повернутися до своєї системи оподаткування, то йому слід подати заяву (за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 16.07.2019 р. № 308) з позначкою «Внесення змін» (детально про заповнення такої заяви див. в «АгроPRO», 2022, № 17, с.40).
Якщо ж підприємство хоче перейти на загальну систему оподаткування або ж якщо воно до переходу на вищевказаний режим оподаткування перебувало на загальній системі, то зазначену заяву слід подати з позначкою «Відмова»;
• до платників податків, які відмовилися від ЄП III групи за ставкою 2%, положення пп. 298.8.8 ПКУ не застосовуються.
Нагадаємо, у цій нормі йдеться про те, що сільськогосподарський товаровиробник повторно може бути включений до платників ЄП IV групи не раніше, ніж через два календарні роки після його переходу на застосування ставки ЄП, визначеної для платників ЄП іншої групи.
ПОЗАПЛАНОВІ ПЕРЕВІРКИ
Розширено перелік документальних позапланових перевірок, які можуть проводити органи ДПС. Раніше їм було надано право проводити, зокрема, документальні позапланові перевірки на звернення платника податків, якщо розпочато процедуру реорганізації, припинення юридичної особи, порушено провадження у справі про визнання банкрутом або подано заяву про зняття з обліку платника податків (пп. 78.1.7 ПКУ) та якщо подано декларацію про відшкодування ПДВ (пп. 78.1.8 ПКУ).
З 25.11.2022 р. можуть проводитися документальні позапланові перевірки (абз. 3 пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
- з питань контролю трансфертного ціноутворення (пп. 78.1.2, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ);
- якщо платником податків подано заперечення до акта перевірки або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення (далі – ППР), в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування ППР, у разі якщо платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки (пп. 78.1.5 ПКУ);
- якщо органом ДПС вищого рівня виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань, що повинні бути з’ясовані (пп. 78.1.12 ПКУ);
- у разі отримання органом ДПС документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» (пп. 78.1.14 ПКУ);
- у разі отримання органом ДПС інформації від іноземних державних органів, яка стосується питань, що були охоплені під час попередніх перевірок платника податків та свідчить про порушення валютного та іншого законодавства (пп. 78.1.21 ПКУ);
- у разі ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво без взяття на податковий облік (пп. 78.1.22 ПКУ);
- з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України;
- нерезидентів (представництв нерезидентів).
Передбачено також, що зазначені вище документальні позапланові перевірки (окрім перевірок, визначених пп. 78.1.5, 78.1.8, 78.1.12 ПКУ), які були розпочаті, але не можуть бути завершені у зв’язку з виникненням обставин, вказаних у цьому підпункті, можуть бути зупинені. Таке зупинення відбувається до завершення дії цих обставин та/або усунення перешкод щодо проведення перевірки.
Копія наказу керівника органу ДПС про зупинення має бути надіслана платнику податків до електронного кабінету. Одночасно на електронну адресу (адреси) платника податків має бути направлена інформація про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. Таке зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки (абз. 14 пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Поновлюються на невикористаний строк документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.5, 78.1.12, 78.1.14–78.1.16 ПКУ, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року (абз. 16 пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). А саме:
- платником податків подано заперечення до акта перевірки або скаргу на прийняте за її результатами ППР, в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування ППР у разі якщо платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки (пп. 78.1.5 ПКУ);
- органом ДПС вищого рівня виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань, що повинні бути з’ясовані (пп. 78.1.12 ПКУ);
- органом ДПС отримано документально підтверджену інформацію та дані, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», та/або встановлено невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» (пп. 78.1.14 ПКУ);
- питання контролю за трансфертним ціноутворенням (пп. 78.1.15, 78.1.16 ПКУ).
Ірина Дмитерко, заступник головного редактора
Олена Жураківська, редактор