03.12.2022 р. набрав чинності Закон України від 16.11.2022 р. № 2764-IX «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» щодо деяких питань визначення правового статусу тимчасово окупованих територій України в умовах воєнного стану» (далі – Закон № 2764). Ним внесено зміни до Закону України від 15.04.2014 р. № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі – Закон № 1207). Закон прийнято з метою забезпечення належного застосування норм Закону № 1207 щодо територій, тимчасово окупованих після 24 лютого 2022 року.
Відтепер КМУ визначатимуться:
- дата початку і дата завершення тимчасової окупації територій України, що відбулась з 24.02.2022 р. (ч. 3 ст. 1 Закону № 1207);
- територія, яка є тимчасово окупованою з 24.02.2022 р. (п. 3 ч. 1 ст. 3 Закону № 1207);
- адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України (ч. 2 ст. 3 Закону № 1207);
- правовий режим території, тимчасово окупованої з 24.02.2022 р. (ч. 3 ст. 4 Закону № 1207).
Також передбачено, що саме КМУ може запроваджувати тимчасовий прикордонний контроль на адміністративній межі між тимчасово окупованою територією та іншою територією України (абз. 2 ч. 2 ст. 3 Закону № 1207).
Нагадаємо, з 20.03.2022 р. до 03.12.2022 р. в умовах воєнного стану тимчасово окуповані території повинні були визначатися рішенням Ради національної безпеки і оборони України (далі – РНБО), яке мало бути введено у дію Указом Президента України (докладніше про це ми писали в «АгроPRO», 2022, № 5-6, с. 18).
Однак станом на сьогодні РНБО не приймалось жодного рішення, в якому б визначались тимчасово окуповані території, оскільки Законом № 1207 не визначено суб’єкта, який повинен вносити на розгляд РНБО відповідні матеріали. Крім того, апарат РНБО позбавлений можливості чітко та однозначно визначати координати меж територій, які фактично були тимчасово окуповані після 24.02.2022 р., та перелік відповідних населених пунктів.
Як наслідок – юридично тимчасово окупованими весь 2022 рік вважалися лише окремі території Донецької і Луганської області (з 2014 року). Щодо інших територій областей та районів України (зокрема, Харківської, Запорізької, Херсонської, Київської, Донецької, Луганської, Сумської, Миколаївської областей) рішення про визнання їх окупованими не прийнято. Це створювало проблеми, зокрема, для платників податків, що розташовані на цих територіях. Адже вони не могли застосовувати податкові преференції, передбачені Податковим кодексом України.
Ірина Дмитерко, заступник головного редактора