Тривалий час, а саме після введення у 2020 році карантину через COVID-19, в Україні діяв мораторій на податкові перевірки. В різні періоди влада зменшувала перелік обмежень для перевірок, збільшувала перелік суб’єктів господарювання, які могли бути перевірені тощо.
Проте для переважної більшості сільгосппідприємств податкова перевірка стала вкрай рідкісним явищем. Як наслідок – бізнес пристосувався до нових реалій і звик працювати майже без можливості контролю його діяльності з боку органів ДПС. Звісно, умови, за яких запроваджено мораторій на перевірки (спочатку карантин, згодом – оголошення воєнного стану), самі по собі передбачають ускладнення як здійснення господарської діяльності, так і своєчасного виконання податкових зобов’язань, подання звітності тощо.
Проте Законом України від 30.06.2023 р. 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» вкотре збільшено кількість підстав для податкових перевірок.
Тому далі нагадаємо сільгосппідприємствам про їхні права та обов’язки під час податкових перевірок, підстави та порядок їх проведення тощо.
ПЛАНОВІ ПЕРЕВІРКИ
Відповідно до положень Податкового кодексу України (далі – ПКУ) органи ДПС мають право проводити документальні планові виїзні та невиїзні перевірки.
Виїзна перевірка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об’єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка, а невиїзна – в приміщенні органу ДПС. За наявності письмового звернення платника податків замість документальної невиїзної перевірки може проводитися документальна виїзна перевірка (п. 79.5 ПКУ).
ПІДСТАВИ
Документальна планова перевірка повинна бути передбачена у відповідному плані-графіку (пп. 75.1.2, п. 77.1 ПКУ). 23.12.2022 р. на виконання норми п. 77.1 ПКУ ДПС України на своєму вебсайті оприлюднено План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік.
Під час дії воєнного стану формування плану-графіка перевірок та внесення змін до нього здійснюються без урахування вимог п. 77.2 ПКУ. Внесення змін до плану-графіка можливе щомісячно (тобто сільгосппідприємствам доцільно щомісяця перевіряти плани-графіки на сайті ДПС, щоб вчасно дізнатися про заплановану перевірку). Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному вебсайті ДПС не пізніше останнього числа місяця, в якому його було затверджено. Так план-графік було скориговано 27.06.2023 р.
Планові перевірки можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка.
З 01.08.2023 р. до припинення або скасування воєнного стану до плану-графіка включаються платники податків, які (пп. 69.35 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
➤ здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
➤ здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
➤ надають фінансові, платіжні послуги.
Також передбачено поновлення документальних перевірок, що були розпочаті та не завершені до 24.02.2022 р., крім перевірок, для яких встановлено мораторій (пп. 69.21 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Такі перевірки проводитимуться в межах невикористаного строку.
Таким чином, у 2023 році можуть бути перевірені сільгосппідприємства:
• що займаються виробництвом та/або реалізацією підакцизної продукції;
• які перевірялися до 24.02.2022 р. і перевірки яких були зупинені.
Зауважимо, що в період з серпня по грудень 2023 р. заплановано здійснити планові перевірки:
➤ 31 фермерського господарства;
➤ 3 сільськогосподарських виробничих кооперативів;
➤ 36 сільськогосподарських товариств з обмеженою відповідальністю;
➤ 12 приватних сільськогосподарських підприємств тощо.
СТРОКИ ПРОВЕДЕННЯ
Тривалість планових документальних перевірок не повинна перевищувати (п. 82.1 ПКУ):
- 30 робочих днів (може бути продовжено не більш як на 15 робочих днів) – для великих платників податків;
- 20 робочих днів (може бути продовжено не більш як на 10 робочих днів) – для середніх платників податків;
- 10 робочих днів (може бути продовжено не більш як на 5 робочих днів) – для суб’єктів малого підприємництва.
Далі в консультації ПОЗАПЛАНОВІ ПЕРЕВІРКИ,
НАСЛІДКИ НЕДОПУСКУ ДО ПЕРЕВІРКИ,
НАСЛІДКИ НЕДОТРИМАННЯ ПОДАТКІВЦЯМИ ПРОЦЕДУРИ ПРИЗНАЧЕННЯ/ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРКИ,
ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
Ельвіра Ткачова, головний редактор
Ірина Дмитерко, заступник головного редактора